شناسهٔ خبر: 50718112 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فواید زود بیدار شدن

چهار فایده زود بیدار شدن را بدانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، زود بیدار شدن از خواب، موجب بهره‌وری بیشتر در طول روز می‌شود. صبح هنگام، مغز هوشیارتر و متمرکزتر است. سحرخیزی شاید برای بسیاری از ما یک هدف سخت باشد.

 

 
عوامل مختلفی وجود دارند که در سحرخیزی افراد مؤثرند، اما ممکن است همه این موارد مطلوب نباشند. به‌طور مثال، زود بیدار شدن دسته‌ای از افراد شاید به این دلیل باشد که خواب کافی ندارند؛ در چنین حالتی، اختلال خواب رخ می‌دهد که ممکن است اختلال مربوط به سلامت روان (افسردگی و اضطراب)، بیماری‌های مربوط به خواب، سالخوردگی و نوسانات هورمونی، علل اصلی آن باشند.
 
البته کم‌خوابی ممکن است دلایل ژنتیکی (ارثی) نیز داشته باشد. یک مطالعه نشان داد از هر ۷۰۰ هزار مورد، ۳۵۱ مورد به علت ژنتیک، دچار کم‌خوابی می‌شوند.
 
چهار مورد از فواید زود بیدار شدن را بدانید.
 
ارتقای سلامت پوست
 
اختلال در ساعت خواب شبانه، ممکن است خطوط ریز، چین و چروک، رنگ‌پریدگی و تورم در پوست و حتی افتادگی پلک را در بر داشته باشد. همچنین، کم‌خوابی یکی از عمده‌ترین دلایل بروز آکنه است. خواب خوب، سلامت پوست را افزایش می‌دهد. در هنگام خواب، پوست شما احیا می‌شود و گردش خون و فرایند کلاژن‌سازی در آن افزایش پیدا می‌یابد و تغذیه می‌شود.
 
کاهش تیرگی زیر چشم
 
در صورتی می‌توانید با تیرگی زیر چشم و پف صبحگاهی مقابله کنید که خوب بخوابید و سحرخیر باشید. تجمع مایعات در زیر پوست پلک، در پی بی‌خوابی و کم‌خوابی ایجاد می‌شود و تیرگی و پف زیر چشم را با خود به همراه دارد.
 
زمان بیشتر داشتن برای انجام امور روزانه
 
اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که در طول روز زمان کم می‌آورید، کافی است ساعت بیداری خود را یک یا دو ساعت زودتر از همیشه تنظیم کنید تا فرصت بیشتری در روز داشته باشید. انجام این کار به جبران کمبود وقتی که در طول روز با آن روبرو هستید، کمک می‌کند.
 
بهبود کیفیت خواب
 
مطالعات نشان می‌دهند افرادی که صبح‌ها زود از خواب بیدار برمی‌خیرند، تمایل بیشتری دارند که شب‌ها زودتر بخوابند. این‌گونه خواب با کیفیت و طولانی‌تری را نیز تجربه خواهند کرد.
 
خواب کافی، فواید زیادی دارد، از جمله: بهبود روحیه، افزایش تمرکز، کاهش احتمال چاقی و سایر بیماری‌های مزمن.
 
همچنین، کمبود خواب یا خواب بی‌کیفیت داشتن، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد. کم‌خوابی، احتمال ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی را نیز بالا می‌برد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما