شناسهٔ خبر: 50719651 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۲۴۰ هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان برداشت شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: افزون‌بر ۲۴۰ هزار تن خرما از اواخر خرداد تاکنون از سطح نخلستان‌های جنوب این استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اردشیر شهرکی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: برداشت خرما اواخر خرداد از سطح ۴۹ هزار و ۷۱۸ هکتار از نخلستان‌های مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان با ارقام زودرس شامل کتومی، نگال و آشوبه شروع و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در آبان به پایان می‌رسد.

وی بیان کرد: خرمای مضافتی با سطح زیر کشت ۲۸ هزار و ۴۰۰ هکتار و خرمای ربی با سطح زیرکشت ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۱ درصد سطح محصولات باغی استان به کشت خرما اختصاص دارد.

وی ادامه داد: از ۶۲ هزار و ۹۱۴هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان ۴۹ هزار و ۷۱۸ هکتار بارور بوده و سالانه ۲۷۵ هزار تن انواع خرما در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

شهرکی اظهارداشت: خرمای تولید شده سیستان و بلوچستان علاوه‌بر استان‌های دیگر به کشور‌های حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است افزود: کشت خرما در استان زمینه اشتغال افزون‌بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

  سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و ... دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.

هم‌اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

انتهای پیام/ع

نظر شما