شناسهٔ خبر: 50698035 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر باغبانی جهادکشاورزی:

۴۰ هزار نهال موز در سیستان و بلوچستان تولید شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۰ هزار اصله نهال موز به روش "کشت بافت" امسال برای نخستین بار در مرکز تحیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان تولید شده است.

صاحب‌خبر -

اردشیر شهرکی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:  اظهارداشت: در گذشته نهال کشت بافت موز مورد نیاز سیستان و بلوچستان از دیگر نقاط کشور تهیه و در اختیار کشاورزان استان قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: این اقدام با هدف توسعه باغات جدید، تولید نهال موز با ارقام تجاری و بازار پسند و جایگزینی باغات فرسوده و درجه پایین موز با ارقام مرغوب در سیستان و بلوچستان مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به مزایای این روش در مقایسه با دیگر روش‌های کشت ادامه داد: سرعت تکثیر به شیوه کشت بافت به گونه‌ایست که از یک نمونه کوچک می‌توان در مدت زمان محدود تعداد زیادی گیاه تکثیر کرد.

وی گفت: هم‌اینک حدود پنج هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برداشت موز در استان در طول سال انجام می‌شود افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰ هزار تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف استان و سراسر کشور شود.

وی بیان کرد: شهرستان‌های چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد و سرباز بیشترین سطح زیر کشت موز سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.
شهرکی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خود کرده است.

 سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و ... دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

انتهای پیام/ع

نظر شما