شناسهٔ خبر: 50710272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توجه به زیرساخت‌های فرهنگ و هنر در کردستان امری ضروری است

دلنیا گوهری‌نژاد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: یکی از مسائلی که در حوزه فرهنگ و هنر در کردستان نیازمند توجه ویژه‌ای است، بحث توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر است.

صاحب‌خبر -

عبید رستمی امروز (۱۹ آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر سبب ایجاد بازار تولید و عرضه آثار و محصولات فرهنگی، ایجاد اشتغال برای اصحاب فرهنگ و هنر خواهد شد و در نتیجه جامعه ما از برنامه‌های فرهنگی و هنری منتفع خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح تماشاخانه گروس بیجار در تاریخ ۱۱ آبان، عنوان کرد: تماشاخانه گروس، سالنی به روز با ظرفیت ۱۳۰ نفر است که برای تکمیل امکانات این سالن رایزنی‌ها و مکاتباتی را با وزیر ارشاد داشتیم.

رستمی ادامه داد: سفر وزیر ارشاد دو اتفاق مهم را در پی داشت که یکی از آن‌ها افتتاح خدمات کتابخانه مرکزی شهر سنندج بود که یکی از برنامه‌ها و اقدامات ویژه در بحث کتاب است که می‌تواند به ارتقا سطح فرهنگ و کتاب و کتابخوانی و توسعه کتاب در استان کردستان بسیار موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که مستحضر هستید ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه‌هایی همچون شهرداری، شورای اسلامی شهر، کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش کردستان، امسال به صورت ویژه در طرح پایتخت کتاب ایران شرکت کرده‌ایم.

رستمی یادآور شد: در بین ۱۹۱ شهر که متقاضی حضور در این طرح بودند، خوشبختانه سنندج در کنار ۳۶ شهر شرکت کننده قرار گرفت و از ۳۶ شهر نیز در ردیف ۵ شهر برگزیده قرار گرفت و طبق برآوردهای صورت گرفته شهر سنندج جزو نامزدهای اصلی پایتخت کتاب ایران است.

وی با اشاره به انتخاب شهر سنندج به عنوان پایتخت کتاب ایران تصریح کرد: تحقق این مهم با خود برکات و بودجه و امکانات فراوانی به دنبال خواهد داشت و این امر به توسعه کتابخوانی کمک شایانی خواهد کرد.

رستمی در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به اینکه هنر نمایش یکی از هنرهای انسانی و تجمیع همه هنرها است و ارتباط ویژه و بلاواسطه‌ای با مخاطب خود دارد، توانسته است مخاطبان خاص خود را داشته باشد.

وی با اشاره به طوفان رسانه‌ای در پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و استقبال بی‌نظیر مردم از این جشنواره افزود: برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان استارت فرهنگی پساکرونایی بود که با استقبال بی‌نظیر مردم مریوان به عنوان مطالبه‌گران این جشنواره روبه‌رو شد.

رستمی خاطرنشان کرد: حقیقتا هنر نمایش در استان کردستان، هنرمندان نمایش و انجمن هنرهای نمایشی، انجمنی مطالبه‌گر است و این سبب ایجاد تحول در وضع موجود خواهد شد، مین که به وضع موجود قانع نیستند و در تلاش هستند که بهترین وضع موجود را برای هنر نمایشی در استان رقم بزنند.

وی به جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی در حوزه نمایش اشاره کرد و افزود: جشنواره‌های مختلف نمایشی در استان کردستان، این استان را با سایر استان‌ها متفاوت کرده است و در کنار آن همگرایی ویژه‌ای بین ادارات استان در حوزه نمایش وجود دارد.

رستمی به احداث تالار مرکزی استان اشاره کرد و افزود: پاشنه آشیل زیرساخت ما در حوزه توسعه امکانات و سالن‌های هنری، سالن مرکزی روبه‌روی استانداری است که در سال ۱۳۸۲ تخریب و تا سال ۱۳۹۷، ده میلیارد اعتبار به آن اختصاص و ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی در خصوص این پروژه گفت: خوشبختانه از سال ۱۳۷۹ این پروژه ملی استانی شده بود و توانست از اعتبارات استانی در سال ۱۳۹۷ نوزده میلیارد، در سال ۱۳۹۸ نه میلیارد و در سال ۱۳۹۹، ۳۸ میلیارد و ۲۰۰ تومان تخصیص داده شد و در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است تا پایان سال این پروژه افتتاح شود.

رستمی بیان کرد: وزیر ارشاد در سفر خود و بازدید از تالار مرکزی وعده داد که بحث تجهیزات سالن‌ها و تماشاخانه‌ها و پلاتو استان کردستان را به صورت ویژه در برنامه‌های کاری خود قرار دهند.

وی یکی از اتفاقات مهم در سفر وزیر ارشاد به کردستان را انجمن دف ایران دانست و افزود: انجمن دف می‌تواند اولین انجمنی باشد که دفتر اصلی آن در استان کردستان تشکیل می‌شود و این به معنی تمرکززدایی و توزیع عادلانه امکانات است.

رستمی در ادامه این نشست از انتشار ۳ جلد نمایشنامه کُردی خبر داد و گفت: نمایشنامه کردی در قالب سه جلد کتاب در سنندج منتشر و به ۹ نمایشنامه دیگر هم به زودی در یک جلد کتاب به چاپ خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اولین استارت فرهنگی پساکرونایی است؛ عنوان کرد: طی ۲ سال گذشته که کرونا در استان کردستان شیوع پیدا کرد گرچه شیوه برگزاری برنامه‌های فرهنگی تغییر پیدا کرد و اغلب به صورت مجازی برگزار شد اما به هیچ‌وجه تعطیل نشد.

رستمی با تاکید بر تعطیل نشدن برنامه‌های فرهنگی و هنری در استان، خاطرنشان کرد: در سال گذشته سی ویکمین دوره جشنواره تئاتر استان که به صورت مجازی برگزار شد قریب به ۶ هزار نفر از طریق تلویزیون اینترنتی کوردمی به تماشای نمایش‌ها نشستند.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: خوشبختانه محدودیت زبانی برای انتشار نمایشنامه‌ها وجود ندارد و در حوزه ادبیات داستانی نیز به منظور چاپ آثاری در حوزه ادبیات داستانی همکاری‌هایی کردستان شناسی دانشگاه کردستان صورت گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما