شناسهٔ خبر: 50705924 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان:

توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر منجر به تولید آثار فرهنگی و هنری می شود

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، عبیدالله رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در آئین رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی کردستان که با حضور اعضای شورای شهر سنندج در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری سنندج برگزار شد، اظهار کرد: از مهمترین مواردی که در کردستان نیاز به توجه دارد توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر است که برای اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد اشتغال خواهد کرد و در استان فرهنگی نیز جوابگوی نیازها و درخواست‌های فرهنگی مردم و درنهایت تولید آثار فرهنگی و هنری را به دنبال خواهد داشت.

رستمی اعلام کرد: سالن گروس در بیجار با ظرفیت ۱۳۰ نفر افتتاح شد که تجهیزات آن نیز با مساعدت دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اخیرا سفری به کردستان داشتند انجام می‌شود.

وی بیان کرد: افتتاح بازگشایی کتابخانه امام خامنه‌ای در سنندج و انتخاب سنندج بعنوان پنج شهر کشور جزو نامزدهای پایتخت شهر کتاب در ایران از دیگر اقدامات فرهنگی است که در استان اتفاق افتاده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، انعکاس اخبار  جشنواره تئاتر خیابانی مریوان توسط اصحاب رسانه و استقبال مردم مریوان از تئاتر خیابانی را قابل تقدیر خواند.

رستمی اضافه کرد: وجود جشنواره‌های ملی، بین‌المللی و ممطقه‌ای در استان موجب شده تا کردستان استانی متفاوت به لحاظ فرهنگی با سایر استان‌ها باشد و بی‌شک پاشنه آشیل زیرساخت‌های فرهنگی در استان تالار فرهنگی سنندج است که اکنون بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا بهار سال آینده به اتمام برسد.

وی عنوان کرد: انجمن دف ایران با حمایت اعضای انجمن پیگیر شدند و در استان انجمن دف در کردستان به عنوان دفتر اصلی آن تشکیل می‌شود که از اقدامات ویژه وزارت ارشاد، برای تمرکززدایی و نگاه ویژه به استان خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: رسالت ما تامین بودجه برنامه‌های فرهنگ و هنر است و باید اصحاب فرهنگ و هنر مطالبات خود را در این حوزه افزایش دهند تا برنامه‌های فرهنگی استان افزایش یاید.

رستمی از فضای مجازی بعنوان فرصتی در اجرای فعالیت‌های فرهنگی یاد کرد و گفت: سعی براین است که نگاه مردمی‌تر در برنامه‌های فرهنگ و هنر استان دیده شود.

وی تدوین کتاب تاریخچه تئاتر استان و چاپ نمایشنامه‌های طراز اول که حائز رتبه‌های برتر بوده را از جمله اقدامات حوزه تالیفات تئاتر استان است.

وی در خصوص حمایت از هنرمندان در ایام کرونا اضافه  کرد: حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده در حوزه کرونا با ارائه تسهیلات کم بهره به متقاضیان، دریافت وام چهار درصد از طریق سامانه تحفه و ارائه وام ۱۲ درصدی از طریق سامانه کارا به متقاضیان حوزه فرهنگ و هنر ارائه شد.

مدیرکل فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان درجه‌های هنری می‌دهد که درجه چهار معادل فوق دیپلم، درجه سوم معادل لیسانس، درجه دوم معادل فوق لیسانس و درجه اول معادل دکتراست و هنرمندان شاخص و نویسندگان ما می‌توانند از این مزایا استفاده کنند.

رستمی با اشاره به اینکه سطح مراجعین به بیمه صندوق هنر بالاست، افزود: هنرمندان، اهالی قلم و خبرنگاران در صورتی که برای درخواست بیمه مراجعه کرده‌اند روال کار  به دلیل حجم بالای متقاضیان کشور دیر انجام می‌شود.

همدلی و همراهی را لازمه پیشبرد فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در کردستان است

اسعد فریدی از اعضای شورای شهر سنندج نیز در این آئین با اشاره به اینکه سنندج بعنوان شهر خلاق موسیقی شناخته شده است، افزود: این اتفاق باید با همراهی اصحاب هنر و رسانه تقویت و ماندگار بماند.

وی همدلی و همراهی را لازمه پیشبرد فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان دانست و آمادگی شورای شهر سنندج برای همراهی با ارشاد اسلامی استان در اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح استان را اعلام کرد.

آیین رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره تاتر استانی و نشست مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان

فعالیت‌های عمرانی شهرداری سنندج با پیوست فرهنگی اجرایی می‌شوند

انور رشیدی شهردار سنندج نیز در این نشست با اشاره به اجرای جشنواره آبیدر گفت: اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دستور کار شهرداری است و بی‌شک شهر سنندج با انتخاب شدن بعنوان شهر خلاق موسیقی و یا قرار گرفتن در لیست پنج شهر نامزد پایتخت کتاب ایران از شهرهای پیشتاز کشور در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی با اشاره به اینکه کردستان علیرغم فرهنگی بودن در حوزه تئاتر نیز حرف برای گفتن دارد، اذعان کرد: وجود هنرمندان تئاتر  در استان و اجرای جشنواره‌های مختلف تئاتر در کردستان بیانگر اهمیت و جایگاه این هنر در استان است.

شهردار سنندج اعلام کرد: آهنگ متن فعالیت‌های استان کار فرهنگی است و هر اقدامی که در شهرداری سنندج انجام شود با فعالیت‌های فرهنگی پیش می‌رود.

آیین رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره تاتر استانی و نشست مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان

بازبینی ۲۱ اثر نمایشی جشنواره تئاتر استان

فاتح بادپروا رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان نیز در این نشست اضافه کرد: فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استانی از مرداد ماه منتشر شد که براساس این فراخوان ۲۵ گروه نمایشی استان اعلام آمادگی کردند و از این تعداد ۲۱ گرپه توسط هیات داوران بازبینی شد.

وی با اشاره به اینکه یازده اثر به جشنواره تئاتر استان ارسال و به نمایش درخواهد آمد، اعلام کرد: این جشنواره از ۲۷ تا ۳۰ آبان جاری در سنندج اجرا خواهد شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان اضافه کرد: علیرغم شیوع کرونا اما جشنواره‌ تئاتر خیابانی مریوان در استان برگزار شد و جشنواره‌های دیگری از جمله جشنواره تئاتر کردی، جشنواره طنز کشوری و جشنواره تئاتر استانی برگزار می‌شود.

در این نشست پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استان کردستان با حضور شهردار و شورای شهر سنندج و اصحاب فرهنگ و هنر رونمایی شد.

نظر شما