شناسهٔ خبر: 50709744 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

چرا اعراب، «اسد» را تحویل می گیرند؟

بعد از سفر وزیر خارجه امارات به دمشق بعد از ۱۰ سال سوالاتی درباره گام بعدی کشورهای عربی برای بازگشت به سمت سوریه مطرح می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، تمایل بالای کشورهای عربی برای بازگشت به سمت سوریه بعد از تحریم همه جانبه این کشور از سال 2011 طی 2 سال گذشته یکی از موضوعات مهم قابل بحث در محافل عربی بوده است.

به دنبال شکست سیاست محاصره و انزوای سوریه که کشورهای عربی حدود یک دهه قبل هم زمان با آغاز بحران این کشور آغاز کردند، به نظر میرسد این کشورها که از حامیان اصلی تروریسم در سوریه با هدف نابودی نظام آن بودند اکنون بیهوده بودن اقدامات خود را درک کرده و به دنبال راهی برای از سرگیری مناسبات با دمشق در همه زمینه ها هستند.

بعد از تلاش آمریکا برای واردات گاز مصر و برق اردن به لبنان جهت مقابله با ابتکار حزب الله در واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران، واشنگتن مجبور شد بخشی از تحریم های خود موسوم به «قانون سزار» علیه سوریه را نادیده بگیرد؛ چرا که انتقال انرژی از مصر و اردن به لبنان تنها از خاک سوریه امکان پذیر است. بر همین اساس طی چند ماه گذشته هیئتی از وزرای لبنانی بعد از 10 سال به دمشق سفر کردند و مورد استقبال گرم مقامات سوری قرار گرفتند.

بعد از آن نیز شاهد تحرکات دیگر کشورهای عربی برای احیای روابط با سوریه بودیم. امارات متحده عربی از جمله کشورهایی است که در این میان تلاش کرده تا گوی سبقت را از دیگر کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی در مسیر بازگشت به سمت سوریه بدزدد.

درحالی که عربستان سال گذشته رسما به عنوان رهبر کشورهای عربی منطقه از تلاش برای ازسرگیری مناسبات با سوریه پرده برداشته بود اما در سایه تحولات اخیر منطقه غرب آسیا و درگیری در پرونده هایی همچون جنگ یمن و بحران اخیر با لبنان، درحال حاضر شاخص قابل توجهی از تلاش ریاض برای بازپشت به دمشق دیده نمیشود و به اعتقاد برخی ناظران، عربستان منتظر چراغ سبز آمریکاست.

در این میان اماراتیها شروع به بازگشت تدریجی به سمت سوریه کردند و بعد از تماس تلفنی «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و دیدار «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات با «بسام طعمه» وزیر نفت سوریه، روز سه شنبه خبر سفر «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به دمشق منتشر شد.

این مقام اماراتی در دمشق به نمایندگی از محمد بن زاید، از بشار اسد برای سفر به ابوظبی درخواست کرد و اگر رئیس جمهور سوریه به این دعوت پاسخ مثبت دهد این نخستین سفر او به یک کشور عربی بعد از آغاز بحران کشورش خواهد بود.

در این سفر همچنین بحث بازگشت قریب الوقوع سوریه به اتحادیه عرب مطرح شد و به نظر میرسد که این اتفاق قبل از نشست بعدی اتحادیه عرب در الجزایر در مارس 2022، رخ بدهد.

البته مناسبات تجاری و اقتصادی بین امارات و سوریه از مدتها قبل وجود داشت و به ویژه طی یک سال گذشته به بالاترین حد رسیده بود. همچنین امارات تمایل بالایی برای مشارکت در پرونده بازسازی سوریه و ورود به بازار سرمایه گذاری در این کشور دارد.

شاید با توجه به مبادلات تجاری دمشق و ابوظبی سفر وزیر خارجه امارات به سوریه موضوع تعجب برانگیزی نباشد؛ اما از این حیث که امارات یکی از طرفهای اصلی اردوگاه تحریم سوریه بود و تلاش زیادی برای سرنگونی نظام این کشور کرد، چرخش 180 درجه ای آن به سمت دمشق اتفاق مهمی محسوب میشود.

این روند در وهله نخست به معنای شکست تیم آمریکا در برابر سوریه و محور مقاومت است. آمریکا که با محاصره ظالمانه خود ضد سوریه بعد از جنگ ویرانگری که به آن تحمیل کرده بود قصد داشت دولت دمشق را به زانو دربیاورد، اکنون مجبور شده به شکل تدریجی از این سیاستهای خود عقب نشینی کند که نمونه بارز آن نادیده گرفتن بخشی از قانون سزار و اجازه برای انتقال انرژی از خاک سوریه به لبنان بود.

سفر وزیر خارجه امارات به سوریه نیز نشان میدهد که امارات هم از تحریم های مربوط به قانون سزار ضد سوریه مستثنی شده و مانعی برای احیای روابط با سوریه نمیبیند.

اخیرا برخی منابع نزدیک به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در گفتگو با شخصیتهای لبنانی نزدیک به عربستان فاش کردند که بن سلمان به آنها گفته بود، ما در برابر سوریه و بشار اسد اشتباه کردیم. این به معنای آن است که سعودیها نیز در تکاپو برای از سرگیری مناسبات مطلوب با دمشق بوده و به شکست رویکرد خود در برابر دولت سوریه اعتراف میکنند.

بعد از سفر بی سابقه وزیر خارجه امارات به سوریه اکنون سوالاتی درباره اقدامات بعدی کشورهای عربی در چارچوب احیای روابط با دمشق مطرح میشود که احتمالا بارزترین آنها دعوت رسمی اتحادیه عرب از دولت سوریه برای مشارکت در نشست آینده این اتحادیه و بازگشت رسمی به آن خواهد بود.

 

نظر شما