شناسهٔ خبر: 50700002 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دیپلماسی علم، مکانیسمی مناسب برای دستیابی به راه‌حل‌های فناورانه در مواجهه با چالش‌های جهانی

مدیر امور بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری (STI Diplomacy) می‌تواند به عنوان یک مکانیسم مناسب برای هموار کردن مواجهه با چالش‌های جهانی عمل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی‌ صندوق نوآوری و شکوفایی، سهراب آسا در وبینار معرفی اکوسیستم‌های نوآوری ایران و فنلاند که عصر سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه با حضور صاحبنظران حوزه دیپلماسی علم، نوآوری و فناوری برگزار شد، در مورد نقش اکوسیستم‌های نوآوری در توسعه دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری بیان کرد: با توجه به اینکه شاهد جنگ‌ها، درگیری‌های خونین برای کسب قدرت و منفعت، فردگرایی و خودخواهی طی دوره‌های مختلف در تاریخ بودیم، از سوی دیگر از اتحادهای شگفت‌انگیز، کمک‌رسانی و حمایت از یکدیگر در مواقع لزوم در این دوران آگاه هستیم، پس از سال‌ها جنگ و درگیری، تشکیل سازمان‌هایی همچون سازمان ملل متحد و اتحادیه‌هایی نظیر اتحادیه اروپا نشان داد که همبستگی و همکاری می‌تواند عاملی برای بهتر زندگی کردن باشد.

وی در مورد چگونگی دست یافتن به وحدت و همبستگی در کشورها بیان کرد: شکل‌گیری و تعریف سازوکار مناسب برای هرگونه همکاری، لازم و اجتناب‌ناپذیر است. از سوی دیگر ایجاد فهم مشترک و متقابل بین ملت‌ها به منظور شکل‌گیری رویکردی مشترک برای رسیدگی به چالش‌های حیاتی که جهان امروز را درگیر خود کرده است از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. ترکیب این دو موضوع فرایندی را موجب شده که منجر به پیدایش انواع دیپلماسی‌ها همچون دیپلماسی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری شده است. بنابراین دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری می‌تواند به عنوان یک مکانیسم مناسب برای هموار کردن دستیابی به راه حل‌های فناورانه و نوآورانه در مواجهه با چالش‌های جهانی عمل کند.

مدیر امور بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه جهان امروز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: امروز همگی نیازمند همکاری جهانی با مشارکت بازیگران متنوع اکوسیستم نوآوری نظیر شرکت‌های دانش بنیان، مبتکران، دانشمندان، تکنسین‌ها و پژوهشگرانی هستیم که به عنوان سفیران امید و پیشرفت مروج این نوع از دیپلماسی هستند. 

آسا با اشاره به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی از صاحبنظران اکوسیستم‌های نوآوری دو کشور ایران و فنلاند، تصریح کرد: این مهم فرصت خوبی برای درک بهتر فعالیت‌ها و نیز تشریح توانایی‌های طرفین برای توانمندسازی بازیگران و فعالان اکوسیستم نوآوری در ایران و فنلاند خواهد بود. 

وی ادامه داد: تشکیل پایگاه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مشترک، تسهیل بهره‌برداری از گزارش‌های طرفین، ارزیابی‌ها و حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم در جهت احصای راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌های مهم جامعه جهانی ضروری است که این امور در چارچوب دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری می‌تواند میسر شود.   

مدیر امور بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری در نقطه تلاقی نوآوری و تعاملات بین¬المللی قرار دارد به‌طوری‌که می‌تواند از ابزارها و فرآیندهای دیپلماتیک به منظور ارتقای قابلیت‌های نوآوری همچون ارتقای تحقیق و توسعه(R&D)، توسعه کارآفرینی و فناوری، بهبود کارایی اکوسیستم‌های نوآوری، افزایش تولید و تجارت فناوری‌های پیشرفته، تامین مالی، کاهش ریسک و بهره‌مندی از سرمایه انسانی واجد شرایط استفاده کند. 

سهراب آسا هدف نهایی بهره‌گیری از این نوع دیپلماسی را تامین منافع مشترک با همکاری مجامع معتبر بین‌المللی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار عنوان کرد. 

وی افزود: دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری متکی بر روابط کاری مستحکم و محترمانه بین‌المللی بین دولت‌ها می‌تواند به مشکلات مشترکی نظیر تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، فقر، تروریسم، نابرابری‌های اجتماعی، بیماری‌های عفونی، همه‌گیری‌ها و‌... پرداخته و به عنوان بستری برای توصیف  تعاملات رسمی‌ و غیررسمی، فنی، تحقیقاتی، دانشگاهی یا مهندسی در حوزه‌های عمومی‌ روابط بین‌الملل قرار گیرد.

مدیر امور بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت این صندوق از اکوسیستم نوآوری کشور در کنار سایر بازیگران مهم حوزه دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری ایران نظیر معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: امروز می‌توانم با افتخار اعلام کنم که اکوسیستم‌های نوآوری ایران و فنلاند بلوغ لازم را برای همکاری با یکدیگر بر اساس اصول دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر بازیگران اکوسیستم نوآوری طرفین می‌توانند به تبادل ایده‌ و تجربیات، انتقال فناوری‌های حیاتی، ارائه راه‌حل‌های فناورانه برای مقابله با مشکلات منطقه‌ای و جهانی، رونق کسب و کار بین‌المللی و رفع نیازهای خود در زمینه‌های مختلف اقدام کنند.

آسا در پایان، حضور شرکت‌ها و بازیگران فعال اکوسیستم نوآوری در رویدادهایی همچون وبینار معرفی اکوسیستم‌های نوآوری ایران و فنلاند را مغتنم دانسته و گام بعدی پس از آشنایی طرفین با ظرفیت‌های فناورانه و نوآورانه را اعلام آمادگی شرکت‌های نوآور دو طرف برای تبادل نیازمندی‌های خود و یا ارائه راه-حل‌های فناورانه در مواجهه با مشکلات جاری اعلام کرد و از سفرای دو طرف خواست تا نسبت به تسهیل و بسترسازی این ارتباطات، حمایت‌های لازم را صورت دهند. 

در ادامه این رویداد سفرای ایران و فنلاند به عنوان سخنرانان اصلی نشست، سیاست‌های حمایتی کشورشان درباره تعمیق همکارهای فناورانه و نوآورانه بین بازیگران و فعالان دو کشور را تشریح کردند. 

 

انتهای پیام/

نظر شما