شناسهٔ خبر: 5066181 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سهامداران تالار بورس برای فروش به صف شدند

بی‌اعتنایی بازار سرمایه به وعده‌های انتخاباتی

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی – محمدرضا حقی: سهامداران در روزگذشته با بی‌اعتنایی به وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای فروش در تالار شیشه‌ای به صف شدند و در این روز شاهد ایجاد صف فروش در 455 نماد بورسی بودیم.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ، با گرم‌تر شدن تنور انتخابات در کشور نامزدهای انتخاباتی هم در پشت تریبون‌های انتخاباتی وهمچنین برنامه‌های اقتصادی صداوسیما اقدام به دادن وعده‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف می‌کنند.
کاندیداهای اصولگرا در شرایطی مشکلات اقتصادی ایران را قابل حل، آن هم به سادگی می‌دانند که در سال‌های اخیر قوه مجریه و مقننه و شهرداری تهران را در اختیار داشته‌اند اما وضعیت اقتصادی ایران در این دوره زمانی بدتر شده و نرخ تورم همچنان در محدوده بالاتر از چهل درصد قرار دارد. کاهش سطح رفاه البته منجر به این شده است که بخش مهمی‌از شعارها معطوف به معیشت باشد . از توزیع گوشت در خانه‌های مردم تا بهبود شرایط معیشتی و رفاهی و رساندن میزان حقوق و دستزمد به رقمی‌متناسب با تورم.
وعده‌ها از فرستادن گوشت ارزان به درب خانه مردم گرفته تا توجه به بازار ثانویه بورس در دولت احتمالی یکی از نامزدها راهی روشن را پیش روی سهامداران برای اتخاذ استراتژی مناسب برای سرمایه گذاری در تالار شیشه‌ای نگذاشت. بنابر این گزارش، در معاملات روز شنبه، 24 نماد صف خرید داشتند و 455 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 31 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 108 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 126 درصدی به هزار و 235 میلیارد تومان رسید. روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نهمین روز متوالی منفی شد و 500 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.
در معاملات روز شنبه 26 خرداد ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 14 هزار و 239 واحد نسبت به روز کاری قبلی پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 61 هزار و 480 واحد رسید.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 3 هزار و 305 واحدی در رقم 669 هزار و 673 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 174 واحدی به رقم 22 هزار و 31 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش هزار و 273 واحد به سطح 115 هزار و 953 واحد رسید.
روزگذشته نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 58 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای وتجارت، فملی، خاور و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای کنور، وبصادر، قصفها، آسیاتک و پکرمان تعلق داشت. دیروز نمادهای فولاد، فملی و شپنا نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای کنور، وبصادر و کچاد از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.
در فرابورس نیز نمادهای آریا، زاگرس و هرمز بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای نیان، زماهان و سبزوا نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس روز شنبه نماد وبملت بیشترین تراکنش را داشت و وتجارت و وبصادر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، فزر و خاور بیشترین تراکنش را داشتند. بر اساس این گزارش،ارزش معاملات کل بازار سهام به 25 هزار و 650 میلیارد تومان رسید.
ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 13 هزار و 636 میلیارد تومان بود که 53 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 20 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 88 میلیارد تومان رسید.
در معاملات شنبه، 24 نماد صف خرید داشتند و 455 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 31 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 108 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 126 درصدی به هزار و 235 میلیارد تومان رسید.

نظر شما