شناسهٔ خبر: 50659401 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در یادداشتی بررسی شد؛

تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟

خبرگزاری صداوسیما

ناامنی‌های اخیر و مستمر در منطقه سبز عراق نشان داد که حضور آمریکایی‌ها هر جا که باشد عامل ناامنی و فتنه انگیزی است.

صاحب‌خبر -

   به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما؛ مجتبی شاهسونی کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی درباره تنش و ناامنی در منطقه سبز بغداد نوشت: با اینکه چند وقتی است که عراق از شر گروه تروریستی داعش تا حدودی نجات یافته است اما به نظر می رسد همچنان بحران سیاسی و امنیتی در این کشور پابرجاست؛ همین حدود یک ماه پیش بود که انتخابات در این کشور برگزار شد اما بلافاصله بعد از برگزاری موفق آن، آمریکایی ها و متحدان عرب آنها تلاش کردند تا حق طبیعی مردم و احزاب سیاسی عراق در اعتراض به کم و کاستی های انتخابات الکترونیک موج سواری کنند و فضای کشور را متشنج کنند اما موفق نشدند؛ این بار در اقدامی دیگر طرح ترور نمایشی نخست وزیر عراق را طرح ریزی کردند طرحی که البته با واکنش شدید داخلی و بین المللی روبه رو و سیاست نخ نما شده طراحان آن خیلی زود برای همگان آشکار شد به طوری که بلافاصله بعد از این ترور نافرجام «ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق در حساب کاربری خود در شبکه‌های مجازی به طرح سو قصد به جان نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد. العسکری طرح ترور نخست وزیر عراق را یک حرکت نمایشی خواند و نوشت: بازی کردن نقش قربانی از شیوه‌های نخ نمایی است که به تاریخ پیوسته است. در هر حال آنچه مشخص است این است که منطقه سبز عراق که روزی از آن به عنوان کانون حفظ امنیت این کشور نام برده می شد اکنون برای همه مسجل شده است که به مانند اکثر سفارت های آمریکا در کشورهای مختلف بیش از آن که امنیت بخش باشد به منبع فتنه انگیزی و جاسوسی تبدیل شده است مساله ای که مقابله با آن بیش از پیش نیازمند هوشمندی جریان ها و گروه های سیاسی مختلف و تاکید بر حفظ وحدت و پیگیری مصوبه پارلمان این کشور در اخراج نیروهای آمریکایی از عراق است. 

تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟

منطقه سبز کانون جاسوسی و فتنه انگیزی

منطقه سبز بغداد مشهورترین نام برای منطقه بین‌المللی بغداد است. این منطقه با وسعت ۱۰ کیلومترمربع در محله کرخ واقع در مرکز شهر بغداد واقع شده‌ است و مراکز دولتی و ادارات مهم حکومت ائتلاف موقت عراق، سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس، و نیرو‌های چندملیتی باقی‌مانده در خاک عراق در آنجا قرار دارند. تحولاتی این منطقه در چند سال اخیر نشان می دهد که بیشتر فتنه انگیزی ها و مداخلات انجام شده در امور داخلی عراق از این منطقه صورت گرفته است. در همین حال عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم در این باره می گوید این سفارتخانه کانون توطئه و لانه جاسوس‌ها بوده و یادآور شهادت میلیون‌ها عراقی است.

تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟

یک حمله و چند هدف

روز گذشته بود که خبری مبنی بر ترور نافرجام نخست وزیر عراق از رسانه های مختلف مخابره شده خبری که واکنش های داخلی و خارجی زیادی را به همراه داشت. با توجه به تحولات اخیر عراق به نظر می رسد طراحان این حمله چند هدف را دنبال می کنند.

۱- ناامنی و تلاش برای ماندن؛ نا امن شدن عراق بیش از سود بازیگران خارجی و به خصوص آمریکایی هاست، آمریکایی‌هایی که طبق مصوبه پارلمان عراق مجبور به خروج از این کشور هستند از این رو وجود ناامنی می‌تواند بهانه‌ای برای توجیه حضور آن‌ها در این کشور باشد.  

۲- کودتای نمایشی و تلاش برای محبوبیت بیشتر؛ کاظمی به دنبال یک نمایش برای افزایش محبوبیت خود و نیز انحراف افکار عمومی از اعتراضات به نتایج انتخابات است. واکنش سریع برخی جریان‌های غربگرا در محکوم کردن حمله پهپادی به منزل الکاظمی و متهم‌سازی گروه‌های مقاومت به دست داشتن در این اقدام نیز جای تأمل دارد و به تردید‌ها در این باره دامن می‌زند.

۳- منحرف کردن افکار عمومی از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور؛ یکی از اهداف حمله پهپادی به منزل الکاظمی به حاشیه راندن اعتراضات گسترده مردمی به نتایج انتخابات بود تا مبادا این اعتراضات به نتیجه مطلوب خود برسد.

۴- متهم سازی گروه‌های مقاومت؛ یکی دیگر از اهداف مهم مزدوران خارجی از حمله به منزل الکاظمی است که سال‌ها پیش با ترور از پیش برنامه ریزی شده رفیق الحریری نخست وزیر وقت لبنان، رخ داد و در پی آن، مقاومت به نقش آفرینی در عملیات ترور متهم شد.

۵- افزایش فشار‌ها علیه گروه‌های مقاومت عراقی و یا همان «حشد شعبی»؛ آمریکایی‌ها و مزدوران منطقه‌ای آن‌ها همواره تلاش می‌کنند با طرح‌های مختلف گروه‌های مقاومت را تحت فشار قرار دهند تا به مرور از محبوبیت آن‌ها کاسته شود غافل از اینکه این سیاست شوم  آن‌ها دیگر برای مردم عراق نخ نما شده است.  

تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟ تحلیل روز؛ در منطقه سبز بغداد چه خبر است؟

نتیجه گیری

انفجار های اخیر و ترور نافرجام روز گذشته در عراق نشان داد که منطقه سبز این کشور که کانون تجمع نیروهای خارجی و به خصوص آمریکایی هاست عامل ناامنی و بی ثباتی در این کشور است از این رو به نظر می رسد انفجار های اخیر  در این منطقه و حمله به منزل الکاظمی نیز در همین چارچوب رخ داده باشد. به هر حال حمله به منزل الکاظمی و فتنه انگیزی هایی از این دست تلاش برای ناامن سازی عراق برای ماندن در این کشور از سوی آمریکایی ها،‌ تلاش الکاظمی برای کسب محبوبیت بیشتر، منحرف کردن افکار عمومی از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور؛ متهم سازی و افزایش فشارها به گروه‌های مقاومت از مهمترین اهداف طرح شوم اخیر آمریکایی ها و مزدوران آنها برای این منطقه است طرحی که البته سال ها به شیوه های گوناگون از پیگیری شده و به نظر می رسد تنها راه مقابله با آن حفظ وحدت و پافشاری بر خروج نیروهای آمریکایی که در پارلمان این کشور به تصویب رسیده باشد. 

 

نظر شما