شناسهٔ خبر: 50649406 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

فتنه جدید عراق با سوءقصد نافرجام الکاظمی و متهم‌سازی مقاومت کلید خورد

ترور نافرجام در نیمه شب

روح‌الله فرقانی / «مصطفی الکاظمی» چند وقتی است به‌دنبال این است تا به‌عنوان قهرمان ملی یا نجات‌دهنده کشورش معرفی شود تا مگر دوباره در پست نخست‌وزیر ابقا شود. ازاین‌رو است که می‌توان گفت؛ ترور نافرجامش چندمنظوره است. پایان دادن به اعتراضات مردمی برای نتایج مهندسی‌شده انتخابات و متهم کردن معترضان. موضوعی که جعفر قنادباشی، دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با «صبح‌نو» بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: او همچنین این موضوع را دستاویز می‌سازد برای پهپادهایی که می‌روند داعش آمریکایی را نابود کنند تا مگر به این بهانه تسلیحات پهپادی را از دست مقاومت بگیرند؛ البته نباید فراموش کرد که سناریوهای نخ‌نمای الکاظمی برای ماندن آمریکا در عراق و ابقای دوباره در قدرت است.

صاحب‌خبر -

بامداد دیروز یکشنبه خبری مبنی بر حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق منتشر شد. در ابتدا رسانه‌ها از شنیده شدن صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز عراق
 خبر دادند. پس از مدتی اعلام شد که صداهای شنیده‌شده از منطقه سبز با یک حمله پهپادی که منزل الکاظمی را هدف قرار گرفته، مرتبط است. پس‌از این حمله، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق یک فایل ویدیویی از خود منتشر کرد. وی در این فایل ویدیویی اعلام کرد که سالم است و در جریان حمله انجام‌شده آسیبی ندیده است. الکاظمی همچنین در سخنانی خود را فدایی ملت عراق خواند!

جزئیات ترور
«سعد معن» مدیر اطلاع رسانی وزارت کشور عراق در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: سه پهپاد حمله را انجام دادند که به سوی آنها تیراندازی شد و دو پهپاد ساقط شدند اما پهپاد سومی به منزل
 نخست وزیر حمله کرد.وسیاالیوم گزارش داد: براساس اطلاعات دریافتی، با نزدیک شدن این پهپاد به منزل نخست وزیر عراق، تیراندازی به دستور مسوولان دفتر الکاظمی به سوی آن تشدید شد و اقداماتی برای حفاظت از نخست وزیر انجام شد اما این پهپاد ماده منفجره خود را پرتاب کرد.
این گزارش افزوده که محل حادثه منزل مسکونی الکاظمی است که پیش‌تر دفتر مؤسسه «الذاکره» بود که در حوزه جمع‌آوری و آرشیو اسناد عراق فعالیت می‌کند و بنیان‌گذار آن الکاظمی است و فاصله اندکی با منزل مسکونی «نوری المالکی» دارد.یک منبع در دفتر الکاظمی به روسیاالیوم گفت که الکاظمی از ناحیه دست آسیب جزئی دیده اما این آسیب در حدی نیست که حرکت او را محدود کند. این منبع افزود: 10 نفر از تیم حفاظتی الکاظمی زخمی شده‌اند.اما برخی رسانه ها اعتقاد دارند درباره
 آسیب وارد شده در پی این حادثه اخبار اغراق‌آمیزی مخابره شد. در حالی که اعلام شد ستون‌هایی از دود به آسمان رفته (کنایه از شدت حمله)، صابرین نیوز گزارش کرد که پهپاد کوچکی به ساختمان برخورد کرده و هیچ آسیبی هم به ساختمان وارد نشده است. 
برخی ناظران این اتفاقات را به نتیجه انتخابات اخیر بی‌ارتباط نمی‌دانند. با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. در پی این اعتراض‌ها، وضعیت سیاسی عراق متشنج است.
تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.
برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.
پس از گذشت سه هفته از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، فضای سیاسی تحت‌تاثیر حضور معترضان به نتایج اعلام‌شده در اقصی‌نقاط این کشور به‌ویژه در خیابان‌های بغداد و مقابله نیروهای امنیتی با آن‌ها ملتهب دنبال می‌شود، به‌صورتی‌که در روز‌های گذشته، نتیجه مهمی از مذاکرات گروه‌های سیاسی برای توافق در مورد تشکیل کابینه به گوش نمی‌رسد. در این میان به جنجال کشیده شدن تظاهرات مسالمت‌آمیز روز جمعه در اثر حمله نیروهای امنیتی که به کشته و زخمی شدن شمار قابل‌توجهی از شهروندان انجامید، خطر ادامه درگیری‌ها در روزهای آینده و التهاب بیشتر فضای کشور را تشدید کرده است. تا آنجا که بامداد دیروز یکشنبه، نخستین آتش جرقه‌های فتنه جدید و توطئه خارجی روشن شد و در برنامه‌ای نمایشی، منزل الکاظمی، نخست‌وزیر عراق موردحمله چند پهپاد قرار گرفت.
حمله‌ای که الکاظمی با راه انداختن پروپاگاندای رسانه‌ای تلاش کرد تا افکارعمومی جامعه را در مسیر مطلوبی که دوست دارد، هدایت کند و با نوعی مظلوم‌نمایی خودش را فدایی ملت بنامد. شواهد حاکی از آن است که حمله پهپادی مشکوک به منزل نخست‌وزیر عراق یک پروژه خارجی برای متهم‌سازی گروه‌های مقاومت است. تحولات پس از انتخابات عراق و به‌ویژه جمعه خونین این حادثه را مشکوک‌تر می‌کند.

حرکت نمایشی؟
 حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی» واکنش‌های متعددی را در محافل سیاسی عراق به‌دنبال داشت این حادثه واکنش‌های متعددی را در عراق به‌دنبال داشت. «ابوعلی العسکری»، مسوول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به طرح سوءقصد به جان نخست‌وزیر این کشور واکنش نشان داد. العسکری طرح ترور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق را یک حرکت نمایشی خواند و نوشت: بازی کردن نقش قربانی از شیوه‌های نخ‌نمایی است که به تاریخ پیوسته است.
به گفته العسکری، براساس اطلاعات موثق و غیرقابل‌انکار، در عراق هیچ‌کسی حاضر نیست برای هدف قراردادن نخست‌وزیر سابق یک پهپاد را هزینه کند، اگر هم کسی بخواهد آسیبی برساند، راه‌های بسیار با هزینه کمتر و مطمئن‌تری وجود دارد. مسوول گردان‌های حزب‌الله عراق در ادامه گفت: مسخره‌تر اینکه او ملت را به خویشتنداری و آرامش دعوت می‌کند، معلوم نیست چه کسی نگران شده است؟
درهمین حال، «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق به حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر این کشور واکنش نشان داد. وی گفت: نیروهای امنیتی باید زمام امور را در دست گیرند تا وضعیت عراق بهبود یابد. صدر همچنین بر لزوم توقف دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق تاکید 
کرده است. صدر سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی را هدف قرار دادن عراق و ملت عراق عنوان کرده است.
 
محکومیت سوءقصد به «الکاظمی» ازسوی ایران
 سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه، با محکوم کردن هدف قراردادن نخست‌وزیر عراق، بر موضع ثابت و مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و آرامش در عراق تاکید کرد. همچنین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشت: سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق، فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جست‌وجو کرد؛ البته امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در تماس تلفنی با وزیر خارجه عراق، سوءقصد به نخست‌وزیر عراق را خلاف ثبات و امنیت کشور دوست عراق برشمرد که ازسوی بدخواهان عراق و در جهت برهم‌زدن آرامش عراق انجام می‌شود.
 
فتنه و پروژه جدید دشمن در بغداد
 نباید فراموش کرد، یکی از اهداف اصلی فتنه جدید در عراق که در قالب حمله به منزل الکاظمی بروز پیدا کرد، ناامن‌سازی این کشور است. آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که عراق درحال‌حاضر با یک پروژه خارجی مواجه است؛ پروژه‌ای که یکی از اهداف اصلی و اساسی آن ایجاد ناامنی و هرج‌ومرج در این کشور است.حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی درست مشابه سلسله حملاتی است که گاه و بیگاه منطقه سبز و اماکن دیپلماتیک در این منطقه را هدف قرار می‌دهند. در طول مدت‌زمان گذشته، طرف‌های خارجی و در رأس آن‌ها آمریکایی‌ها به‌عنوان متهمان ردیف اول حملات به اماکن دیپلماتیک در بغداد معرفی شدند.
بنابراین، اکنون نیز حمله به منزل الکاظمی نمی‌تواند با نقش‌آفرینی طرف‌های خارجی و دستگاه‌های اطلاعاتی وابسته به آن‌ها بی‌ارتباط باشد. همانطور که گفته شد، یکی از اهداف اصلی این پروژه ناامن‌سازی عراق است؛ البته اظهارنظرهای گروه‌های عراقی را باید در تحلیل این حادثه موردتامل قرار داد که بر این باورند کاظمی به‌دنبال یک نمایش برای افزایش محبوبیت خود و نیز انحراف افکارعمومی از اعتراضات به نتایج انتخابات است. واکنش سریع برخی جریان‌های غرب‌گرا در محکوم کردن حمله پهپادی به منزل الکاظمی و متهم‌سازی گروه‌های مقاومت به دست داشتن در این اقدام نیز جای تامل دارد و به تردیدها دراین‌باره دامن می‌زند.ازجمله دیگر اهداف فتنه در عراق، منحرف کردن افکار عمومی از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور است. بدیهی است کسانی که در اتاق‌های فکر خارجی تصمیم به اجرای سناریوی حمله پهپادی به منزل الکاظمی گرفتند، به‌دنبال آن بودند تا اعتراضات گسترده مردمی به نتایج انتخابات را به حاشیه رانده و آن را تحت‌الشعاع یک حادثه بزرگ‌تر قرار دهند تا مبادا این اعتراضات به نتیجه مطلوب خود برسد.
 
قنادباشی: سناریوهای نخ‌نما  برای ماندن آمریکا 
در عراق و ابقای الکاظمی در قدرت است
 «جـــــعفـــــر قنــــــادباشی»، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به شکل‌گیری سناریوهای نخ‌نمای الکاظمی در عراق، عنوان کرد: نیروهای نظامی آمریکا که براساس قانون مصوب‌شده پارلمان عراق، باید این کشور را ترک کنند به‌دنبال راهکاری هستند تا معادلات را به‌گونه‌ای پیش ببرند تا برنامه‌ای برای حضورشان شکل گیرد. از سوی دیگر، آن‌ها به‌دنبال سرسپردگی عراق هستند چراکه منافع‌شان در ادامه اشغالگری است. آن‌ها عراقی را که به‌دنبال سازندگی و محکم کردن ساختار سیاسی خود باشد نمی‌خواهند. ازاین‌رو است که منافع ملی عراق را مورد هدف قرار دادند.دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: آمریکایی‌ها همواره با شکل‌گیری یک موضوعی، توطئه‌های خودشان را دنبال می‌کنند، مثل برگزاری انتخابات. اول نگران انتخابات بودند که چرا زود برگزار نشود، بعد شروع به ساماندهی و مهندسی کردن آن کردند تا خواسته‌های‌شان که همان ادامه اشغالگری است، تحقق یابد. آن‌ها به‌گونه‌ای انتخابات را مهندسی کردند که در شمارش آرا و حتی نتایج انتخابات تاثیرگذار شد. هرچه توانستند با دلارهای سعودی در خرید رأی پیش رفتند و آنجا که نتوانستند با مفقود شدن برخی صندوق‌های رأی. حتی با کامپیوتری کردن آرا، جلوی شمارش آرای دستی یا بازشماری آرا را گرفتند.
  
الکاظمی به‌دنبال مظلوم‌نمایی و کسب محبوبیت
 این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آمریکایی‌ها پارلمانی را می‌خواهند که قانون قبلی عراق را که خواستار خروج نیروهای خارجی بود، لغو کند. دیگران هم پارلمانی می‌خواهند که  بتوانند نخست‌وزیری را انتخاب کنند که در راستای اهداف آن‌ها حرکت کند و منافع آن‌ها را نادیده نگیرد. چیزی که در روزهای اخیر بغداد، اتفاق افتاد، اقدام اعتراض‌آمیز آرام و صلح‌آمیزی بود که برای شمارش آرا شکل گرفت و متاسفانه سرکوب شد. ازآنجایی‌که دیدند سرکوب نمی‌تواند این اعتراضات را پایان دهد و حتی تشدید هم یافت، به فکر سناریوی نخ‌نمایی افتادند که قبلا جاهای دیگر نیز اجرا شده است. آن‌ها این ترفند را که همان ترور نافرجام الکاظمی بود اجرا کردند تا  تظاهرات صلح‌آمیز متوقف شود و همچنین هشداری برای معترضان باشد که با آن‌ها برخورد شدیدتری صورت می‌گیرد. از سویی دیگر، رسانه‌های غربی و عبری که همسو با آمریکا و عربستان‌سعودی هستند، بلافاصله انگشت اتهام را به سمت‌وسوی مقاومت کردند. این را هم باید اشاره کرد که نخست‌وزیر عراق با
 امنیتی کردن فضا به‌دنبال این است تا محبوبیت کاهش‌یافته خود را با مظلوم‌نمایی دوباره به دست آورد؛ البته با روشنگری که در رسانه‌های عراق و فضای اجتماعی این کشور شد الکاظمی به این نتیجه دست نیافت.
 
بهانه‌ای برای پایان دادن به تسلیحات پهپادی مقاومت
 سفیر سابق ایران در لیبی تصریح کرد: الکاظمی چند وقتی به‌دنبال این است تا او را قهرمان ملی یا نجات‌دهنده کشورش معرفی کنند و حتی خودش هم به‌دنبال نخست‌وزیر شدن مجدد است. ازاین‌رو است که می‌توان گفت؛ ترور نافرجام الکاظمی چندمنظوره است. پایان دادن به اعتراضات مردمی برای نتایج انتخابات، متهم کردن معترضان و محور قراردادن شخصیت خودش برای نخست‌وزیری دوباره در عراق. او همچنین این موضوع را دنبال می‌کند تا حمله پهپادی را دستاویزی کند برای پهپادهایی که می‌روند داعش تروریست را نابود کنند تا مگر به این بهانه تسلیحات پهپادی را از دست مقاومت بگیرند.
 
متهم‌سازی به سبک الکاظمی
 بنابراین گزارش؛ شاید بتوان گفت که مهم‌ترین هدف از اجرای سناریوی حمله به منزل الکاظمی تلاش برای متهم‌سازی گروه‌های مقاومت به انجام این حمله بوده است؛ افزون بر این، هدف مهم دیگری که ازسوی طرف‌های خارجی و مزدوران داخلی آن‌ها از ورای حمله پهپادی به منزل الکاظمی دنبال می‌شود و شاید بتوان از آن به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف یاد کرد، پیاده‌سازی پروژه متهم‌سازی گروه‌های مقاومت است. این همان سناریویی است که سال‌ها پیش با ترور ازپیش‌برنامه‌ریزی‌شده رفیق الحریری، نخست‌وزیر وقت لبنان، رخ داد و در پی آن، مقاومت به نقش‌آفرینی در عملیات ترور متهم شد.
 ناگفته پیداست که در سناریو و فتنه خارجی حمله به منزل الکاظمی، افزایش فشارها علیه گروه‌های مقاومت عراقی یا همان «الحشد الشعبی» در دستورکار قرار دارد. این درحالی است که در طول ماه‌های گذشته الحشدالشعبی بارها و در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده است که هیچ‌گاه امکان دیپلماتیک در منطقه سبز را هدف قرار نداده و نمی‌دهد. به‌هرحال، کارشناسان و ناظران سیاسی معتقدند که سناریوی حمله به منزل الکاظمی از یک‌سو تلاش برای ناامن‌سازی عراق و تحمیل نتایج انتخابات پارلمانی به مردم این کشور است و از سوی دیگر، حربه‌ای برای متهم ساختن مقاومت و افزایش فشارها علیه آن است.
وزارت کشور عراق اعلام کرد که سوءقصد به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با سه پهپاد انجام شد که دو پهپاد ساقط شدند. «سعد معن»، مدیر اطلاع‌رسانی وزارت کشور عراق در گفت‌وگویی تلویزیونی دراین‌باره گفت: الکاظمی آسیبی
 ندیده است و برخی از محافظان او زخمی شده و تحت درمان هستند. یک منبع در دفتر الکاظمی به روسیاالیوم گفت که الکاظمی از ناحیه دست آسیب جزئی دیده اما این آسیب در حدی نیست که حرکت او را محدود کند. این منبع افزود: 10نفر از تیم حفاظتی الکاظمی زخمی شده‌اند. همچنین، الخفاجی، سخنگوی عملیات مشترک عراق با اعتراض به
 عمل نکردن سامانه آمریکایی C-RAM برای دفاع از منزل «مصطفی الکاظمی» گفت که هم‌اکنون در حال انجام تحقیقات از آمریکایی‌ها و سفارتخانه آمریکا هستیم و متخصصان این امر باید پاسخ مناسبی در این خصوص داشته باشند.

برخی رسانه ها اعتقاد دارند درباره آسیب وارد شده در پی این حادثه اخبار اغراق‌آمیزی مخابره شد. در حالی که اعلام شد ستون‌هایی از دود به آسمان رفته (کنایه از شدت حمله)، صابرین نیوز گزارش کرد که پهپاد کوچکی به ساختمان برخورد کرده و هیچ آسیبی هم به ساختمان وارد نشده است

قنادباشی : آمریکایی‌ها پارلمانی را می‌خواهند که قانون قبلی عراق را که خواستار خروج نیروهای خارجی بود، لغو کند. دیگران هم پارلمانی می‌خواهند که  بتوانند نخست‌وزیری را انتخاب کنند که در راستای اهداف آن‌ها حرکت کند و منافع آن‌ها را نادیده نگیرد

نظر شما