شناسهٔ خبر: 50658784 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تامین ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی از تامین ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی با سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مراسم بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس ضمن تقدیر از حمایت شهردار تهران در امضای قرارداد اتوبوس‌ها گفت: امید است که در ادامه مسیر، حمایت شهردار و شورای اسلامی شهر تهران را داشته باشیم.

ترفع با اشاره به پیگیری معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای  استفاده از اتوبوس‌های برقی، گفت: یک قرارداد برای نوسازی ناوگان با ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی داریم که بخش خصوصی بر روی آن سرمایه گذاری کرده است.

او با بیان اینکه نخستین‌بار است که بخش خصوصی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی سرمایه گذاری می‌کند، عنوان کرد: قرارداد نوسازی مربوط به راه اندازی یک خط از میدان جمهوری تا میدان بهارستان است. منتهی در قرارداد شرطی وجود دارد که باید مصوبه‌ای از شورای شهر تهران  را دریافت کند و در صورت اخذ این مصوبه قرارداد جاری می‌شود.

به گفته ترفع این ۵۰ دستگاه پس از ۶ ماه از جاری شدن قرار داد  به عنوان نخستین خط اتوبوس برقی کشور اجرا می‌شود.

ترفع با اشاره به ۱۷۵ دستگاه اتوبوس جدید گفت: این ۱۱۰ دستگاه اتوبوس وارد ۱۰ خط در ۱۰ منطقه شهر تهران می‌شوند. این خطوط از بین خطوطی انتخاب می‌شوند که بیشترین گلایه را شهروندان بخاطر کمبود اتوبوس و تاخیر داشتند.

او ادامه داد: اتوبوس‌هایی که از ۱۰ خط قبلی خارج می‌شوند هیچکدام بدون فعالیت نمی‌مانند بلکه اتوبوس‌های قدیمی در ۱۷ خط اتوبوسرانی، تعداد ناوگان سازمانی خطوط دیگر را تکمیل می‌کنند یعنی با ورود ۱۱۰ دستگاه اتوبوس، ظرفیت ۲۷ خط اتوبوسرانی از ۲۱۰ خط در مرحله نخست تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، افزود: همزمان با ورود ۶۵ دستگاه اتوبوس دیگر در مرحله دوم، هشت خط دیگر تا یک ماه آینده نوسازی می‌شود و اتوبوس‌های این خط به ۱۲ خط دیگر منتقل می‌شود. در مجموع حدود ۵۰ خط اتوبوسرانی با قرارداد ۱۷۵ دستگاهی تکمیل می‌شود و رضایت مندی شهروندان هنگام استفاده از خدمات اتوبوسرانی افزایش می‌یابد.

او با اشاره به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گفت: فاصله بسیاری میان تأمین اتوبوس اتفاق افتاده است که تأمین آن برای شهرداری غیرممکن است و کمک دولت را می‌طلبد. باتوجه به تعامل خوب شهردار تهران با دولت، امید است که بتوان از منابع دولتی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی فرسوده استفاده کرد.

وی با بیان اینکه یک سوم بهای بلیت اتوبوسرانی را باید دولت، شهروندان و شهرداری بپردازند، گفت: اما متاسفانه دولت طی این سال‌ها سهم خود را نپرداخته است و شهرداری با پرداخت یارانه پیمایشی سهم خود و دولت را پرداخت کرده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه همچنین از اعضای شورای اسلامی شهر تهران درخواست کرد تا یارانه پیمایشی بخش خصوصی افزایش یابد.

ترفع در ادامه توضیح داد: باتوجه به تورم، افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها، هزینه‌ها افزایش یافته و در دوران کرونا درآمد بخش خصوصی حدود ۶۷ درصد کاهش یافته است و ارائه خدمات برای بخش خصوصی دیگر اقتصادی نیست. اگر از بخش خصوصی موجود حمایت نشود باعث می‌شود که تعداد دیگری از اتوبوس‌ها نظیر اتوبوس‌هایی که طی این دوسال از چرخه فعالیت خارج شدند، خارج شوند.

او با بیان اینکه باید یارانه بلیت دولت به رقمی افزایش یابد که کمکی به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت کرده باشد، عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۰، هزار میلیارد تومان یارانه برای کل کشور در نظر گرفته شده که در تخصیص نخست ۳۰ میلیارد تومان به اتوبوسرانی رسید که با تنظیم بازار مالی حدود ۵۰ درصد آن یعنی ۱۵ میلیارد تومان به دست اتوبوسرانی می‌رسد.

نظر شما