نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

کشف بزرگ و حجیم در فضا چیست؟

ستاره شناسان در کشفی که می گویند تکامل کیهان و زندگی و مرگ ستارگان را روشن می کند تعداد بی سابقه ای از امواج گرانشی را کشف کرده اند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، یک تیم بین المللی از دانشمندان، 35 مشاهده جدید از امواج گرانشی انجام داده اند که تعداد کل کشفیات از سال 2015 را به 90 مورد می رساند.

امواج گرانشی موج‌هایی در تار و پود فضازمان هستند که توسط رویدادهای کیهانی عظیم - مانند برخورد جفت سیاهچاله‌ها - تا میلیاردها سال نوری از ما ایجاد می‌شوند.

امواج حاصل از این برخوردهای فاجعه بار توسط رصدخانه امواج گرانشی تداخل سنج لیزری  در ایالات متحده به نام لیگو و ابزار ویرگو در ایتالیا بین نوامبر 2019 و مارس 2020 شناسایی شدند.

اولین کشف امواج گرانشی که در سال 2016 اعلام شد. این کشف پیش‌بینی آلبرت انیشتین را یک قرن قبل بر اساس نظریه نسبیت عام خود تأیید کرد.

امواج گرانشی به‌ عنوان «پنجره‌ای جدید به جهان» توصیف شده اند. از 35 کشف جدید، 32 مورد احتمالاً ناشی از ادغام جفت سیاهچاله ها بوده است.

اعتقاد بر این است که دو مورد از 35 مورد کشف شده از یک ستاره نوترونی در حال ادغام با یک سیاهچاله سرچشمه گرفته اند.

بر اساس این گزارش این کشف ها به دانشمندان کمک می کند تا هم تکامل جهان و هم ماهیت اجرام ستاره ای را درک کنند.

تعداد کشفیات اخیر نسبت به زمانی که ابزارهای لیگو و ویرگو برای اولین بار رصد امواج گرانشی را آغاز کردند، ده برابر شده است.

در آینده، اخترشناسان همچنین ممکن است بتوانند امواج گرانشی ستارگان را هنگامی که به ابرنواختر تبدیل می‌شوند، تشخیص دهند.

به گفته گالودیج، تجزیه و تحلیل ویژگی‌های خاصی از ادغام‌ها به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا چگونگی شکل‌گیری آنها را تعیین کنند.

برخی از کشف های جدید هنوز مرموز هستند. محققان بر این باورند که رویداد سی و پنجم می تواند یک جفت سیاهچاله یا ادغام بین یک سیاهچاله و یک ستاره نوترونی باشد.