شناسهٔ خبر: 50657827 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از جنس فضا زمان؛

۳۵موج گرانشی جدید در فضا رصد شد/ رصد امواج گرانشی رکورد زد

شیوا سعیدی قوی اندام

گروهی از محققان بین المللی ۳۵ موج گرانشی جدید رصد کرده‌اند. به این ترتیب تعداد امواج گرانشی رصد شده از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون به ۹۰ مورد می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، به این ترتیب ستاره شناسان تعداد بی سابقه‌ای امواج گرانشی رصد کرده‌اند که به گفته آنها دانش انسان درباره تکامل جهان، حیات و مرگ ستاره‌ها را بیشتر می‌کند.

امواج گرانشی در حقیقت موج‌هایی از جنس «فضا زمان» هستند که در نتیجه رویدادهای بزرگ کیهانی مانند برخورد دو سیاهچاله با یکدیگر و در فاصله چند میلیارد سال نوری با زمین به وجود آمده‌اند.

امواج گرانشی جدید به وسیله رصد خانه Ligo در آمریکا و ابزار Virgo در ایتالیا بین نوامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ میلادی رصد شده‌اند.

از ۳۵ موج گرانشی جدید رصد شده، احتمالاً ۳۲ مورد آن در نتیجه برخورد و ادغام ۲ سیاهچاله با یکدیگر به وجود آمده‌اند.

اکتشافات مهم در این پژوهش رصد شامل ۲ سیاهچاله عظیم بود که دور یکدیگر مدار می‌زدند. حجم یکی از این سیاهچاله‌ها ۱۴۵ بار بیشتر از خورشید و حجم دیگری ۱۱۲ بار بیشتر بود. همچنین محققان دو سیاهچاله سبک رصد کردند که حجم کل آنها فقط ۱۸ بار بیشتر از خورشید بود.

همچنین کارشناسان معتقدند ۲ مورد از امواج گرانشی رصد شده در نتیجه ادغام یک ستاره نوترونی با سیاهچاله به وجود آمده‌اند. ستاره‌های نوترونی اجسام آسمانی کوچک و بسیار متراکم هستند.

تعداد اکتشافات امواج گرانشی جدید ۱۰ برابر زمانی است که رصدخانه Ligoو ابزارVirgo فعالیت خود در این زمینه را تازه آغاز کرده بودند. به گفته محققان دلیل افزایش تعداد اکتشافات امواج گرانشی، ایجاد ارتقاهایی در ابزارهای ردیابی مانند بهبود قدرت لیزرها است.

نخستین بار در سال ۲۰۱۶ رصد امواج گرانشی اعلام شد و به این ترتیب نظریه نسبیت آلبرت انیشتین که یک قرن قبل آن را مطرح کرده بود، تأیید شد.

نظر شما