شناسهٔ خبر: 50585983 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نخبگان سمنانی در دیدار با رییس جمهوری چه گفتند؟

حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی، رییس جمهوری عصر پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان سمنان با جمعی از نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مردم این استان دیدار و گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،در این دیدار یک بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی، یک جانباز جنگ تحمیلی و عضو هیات علمی دانشگاه، یک فعال جهادی در حوزه محرومیت‌زدایی، یک فعال فرهنگی سیاسی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و یک فعال دانشجویی به نمایندگی از گروه‌های مختلف دعوت شده به این جلسه بین ۵ تا ۸ دقیقه به ایراد سخنرانی پرداختند.

اولین فردی که به عنوان مدعو برای سخنرانی در این مراسم دعوت شد، ذوالفقاری به عنوان فعال فرهنگی و اجتماعی بود که وی در ابتدا با ادعای این که به نیابت از بانوان استان از شرق تا غرب سمنان است، گفت: براساس آمار رسمی و سالنامه آماری اداره ثبت احوال استان سمنان، این استان در فرزندآوری در ثبت واقعه ولادت رتبه ۲۷ و در ثبت واقعه وفات رتبه هفت کشوری را دارد و اگر این روند ادامه داشته باشد، جمعیت رو به کاهش و پیر خواهد شد و یک نگرانی ایجاد شده است.

او بیان کرد: آمار سال ۹۹ منتهی به خرداد سال جاری، در زمینه ازدواج سه هزار و ۵۰۰ مورد و طلاق هزار و ۳۰۰ مورد بود که این وضع هم نگرانی ایجاد کرده است.

او با اشاره به این که ما زنان خواهان این هستیم که با ویژگی زنانه در اجتماع کار کنیم و باور داریم که اسلام منادی تساوی زن و مرد است، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم در جامعه بین زن و مرد تساوی باشد نه تشابه که متاسفانه در استخدام بین زن مردم مساله تشابه در نظر گرفته می‌شود.

این فعال فرهنگی اجتماعی گفت: ما می‌خواهیم با نگاه به ویژگی زنان به عنوان مادر و همسر دنبال تساوی باشیم و می‌خواهیم کار کنیم، اما باز هم ما سرباز هستیم و آماده اجرای دستورات‌تان خواهیم بود.

ذواالفقاری ادامه داد: ما خواهان این هستیم که نقش مادری ما دیده شود، اما برخی از کارخانجات و شرکت‌ها از زنان و بانوان برای شیفت شب استفاده می‌کنند که لازم است در حوزه حقوق و مزایای آنان قانون کار اصلاح شود یا موارد شب کاری زنان نیز حذف و در بخش‌های دیگر از زنان استفاده شود.

او یادآور شد: در همه شهرستان‌های استان به دنبال ایجاد پارک ویژه بانوان و ایجاد مکانی برای تفریح و ورزش بانوان هستیم که تاکنون موفق نشدیم.

او  با اشاره به این که بسیاری از زنان و مادران به ویژه در نسل جوان مشکل ناباروری دارند، اظهار کرد: احداث یک مرکز تحقیقاتی درمانی مورد تقاضای زنان این استان است و از سوی دیگر تقاضا دارند که زنان در حوزه اشتغال‌زایی با توجه به مسائل تسهیلات و توجه ویژه به آنان، اشتغال خانوادگی توانمند شود.

این بانوی فعال فرهنگی اجتماعی به مساله حقوق عامه اشاره کرد و گفت: جاده‌های سمنان به لحاظ واژگونی خودرو رتبه دوم و در ناهمواری جاده‌ها رتبه ۶ کشور را دارد که نیاز است برای نگهداری و تجهیز توجه ویژه‌ای به حوزه راه در این استان صورت گیرد.

ذوالفقاری با بردن دست خود در کنار گوش خود به شیوه احترام نظامی، تاکید کرد: همه جا سرباز شما هستیم و هر جا بفرمایید در خدمت شما هستیم.

تاکید بر جداسازی بنیاد نخبگان از معاونت علمی فناوری رییس جمهوری

جانباز جنگ تحمیلی و برادر ۲ شهید و عضو هیات علمی دانشگاه، گفت: سپردن ۲ نهاد و سازمان بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری رییس جمهوری به یک فرد، هر چند توانمند و ظرفیت بالایی داشته باشد، اما در حق بنیاد ملی نخبگان اجحاف صورت می‌گیرد.

داود فیض در این جلسه عنوان کرد: متخصصان راه نجات بنیاد ملی را جداسازی از معاونت رییس جمهوری می‌دانند و اگر این کار صورت گیرد، یک راهبرد در نظام و این دولت خواهد بود.

او یادآور شد: بودجه ملی بنیاد ملی نخبگان با ۱۰ هزار نیرو ۷۰۰ میلیارد ریال است و بودجه معاونت علی فناوری چندین برابر است و همین مساله نیز باعث شده تا کمتر به بنیاد نخبگان توجه شود و از سوی دیگر هم آئین نامه‌ها مسکوت مانده است.

او ادامه داد: بنیاد نخبگان سمنان ساختمان مستقل ندارد و مستاجر است و این در شان و جایگاه نخبگان این استان نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان با اشاره به این که به علت نبود زیرساخت‌ها، شاهد مهاجرت نخبگان هستیم، گفت: به ازای ورود یک نخبه به جامعه آماری، ۵.۶ نخبه از جامعه آماری سمنان خارج می‌شود.

فیض در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان باید در حوزه پارک علم و فناوری تمرکززدایی انجام شود و در شهرستان‌های تازه تاسیس استان سمنان مرکز رشد و نوآوری نداریم که باید بودجه لازم برای ایجاد این مرکز در نظر گرفته شود.

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان با تامین اجتماعی مشکل دارند که نیاز است تا تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

او  اضافه کرد: صندوق‌های کارآفرینی برای تخصیص اعتبارات در حوزه تسهیلات اشتغالزایی شرکت‌های دانش بنیان سخت گیری می‌کنند و همکاری لازم را ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: امروز نیاز داریم تا قانون جامع پارک علم و فناوری تدوین شود تا مشکلات پارک به ویژه در حوزه بودجه برطرف شود.

فیض ادامه داد: در حوزه خوابگاه خواهران و برادران و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی با مشکلاتی مواجه هستیم و از سوی دیگر قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی مصوب شده، اما اجرایی نشده است.

برخی مناطق روستایی استان بیش از یک ساعت آب ندارند

فعال جهادی در حوزه محرومیت زدایی با اشاره به این که صدای العطش در مناطق کویری بلند شده، گفت: برخی از مناطق کویری به خصوص روستا‌ها بیش از یک ساعت آب ندارند.

ابراهیم سمندی اظهار داشت: روستا‌های ییلاقی با ویلا‌های شکیل گاز دارند، اما روستا‌های مناطق کویری با این که گاز از آنجا عبور کرده، اما گازکشی نشده‌اند.

او  بیان کرد: سهمیه سوخت روستایی‌ها ماهانه ۳۰۰ لیتر است، در صورتی که براساس برآورد‌های انجام شده، هر خانوار ماهانه ۶۰۰ لیتر مصرف تنها برای استفاده از بخاری نفتی نیاز دارد.

او  خاطرنشان کرد: قوانین محرومیت‌زدایی باعث شده تا برخی از روستا‌ها نتوانند توسعه یابند.

این فعال جهادی گفت: در حوزه نهاده‌های دامی و آب مصرفی به خصوص برای دام در مناطق کویری مشکل داریم در صورتی که بخش اعظمی از گوشت قرمز استان توسط دام‌های مناطق کویری تامین می‌شود.

سمندی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی روستا‌های استان در حوزه آموزش و پرورش است و بخش دیگری از مشکلات روستا‌ها هم مربوط به راه‌های روستایی است که خاکی می‌باشد.

وزیر آموزش و پرورش از بدنه وزارتخانه باشد

یک فعال فرهنگی سیاسی در این مراسم گفت: امروز دغدغه همه مردم به خصوص فرهنگیان، مربوط به آموزش و پرورش است و انتظار داریم وزیر این وزارتخانه از بدنه زودتر معرفی شود.

عباس آل‌بویه عنوان کرد: چنین فردی در واقع پیچ و خم وزارتی را می‌داند و بدون شک مورد استقبال جامعه فرهنگیان خواهد بود.

او بیان داشت: مبنای اصلی توسعه، مبنای تولید علم و اخلاق است و باید به مساله سخت‌افزاری و نرم افزاری در آموزش و پرورش برای رسیدن به توسعه علمی فراهم شود.

او ادامه داد: بیشتر فضا‌ها و تجهیزات آموزشی استان فرسوده شده و همین مساله انگیزه فراگیری علم و تحصیل و نیز آموزش در این حوزه را کاهش می‌دهد.

این فعال فرهنگی سیاسی گفت: دولت برای حل مشکلات باید کارگروه مساله محور تشکیل دهد و در واقع حل مشکل کانون‌های انسان‌سازی، آموزش کاربردی به عنوان تنها راه نجات کشور است.

آل‌بویه اضافه کرد: پرونده تحصیلی و رفتاری در زمان استخدام و ورود به دانشگاه باید در نظر گرفته شود.

او تصریح کرد: باید نخبگان علمی در آموزش و پرورش جذب شوند تا بتوانیم مدیران توانمند برای آینده کشور رشد و پرورش و تربیت کنیم.

او  افزود: آموزش و پرورش ابزار نظام سیاسی نباید باشد، زیرا دخالت‌های بیرونی بر وفاق و همبستگی در این وزارتخانه و نهاد مهم و حیاتی تاثیر منفی دارد.

توسعه نیازمند زیرساخت است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: مساله توسعه یک سلسله زیرساخت نیاز دارد و از آنجایی که سمنان در زمینه فناوری رتبه ۶ را دارد، می‌توان برای توسعه این بخش، زمین‌های بلااستفاده را در این زمینه مورد استفاده قرار داریم که زیرساخت فناوری یکی در حوزه آب است.

علی‌اصغر جمعه‌ای در این جلسه بیان کرد: در بخش پساب که بسیاری از پساب‌ها به زمین‌های بلااستفاده می‌ریزد و اگر توجه به این مساله شود، دیگر نمی‌توان از همان زمین هم بهره لازم را ببریم.

او  خاطرنشان کرد: البته در زمینه پسماند در شهری مانند سمنان لوله‌کشی انجام شده، اما مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

او  عنوان کرد: تمام آب‌ها و روان آب‌‍‌ها و آبی که از بارش باران به دست می‌آید، متاسفانه هدر می‌رود، در صورتی که با برنامه‌ریزی می‌توان برای آبخوان‌ها و حوضه آبخیزداری از آن‌ها بهره ببریم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: متاسفانه خشکسالی در این استان باعث شده تا برخی از دشت‌های استان فروکش نماید.

جمعه‌ای ادامه داد: در بخش گاز، حوزه صنعت معدن استان نیاز شدید دارد و از سوی دیگر در زمستان وسائل گازسوز که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشکل گاز در استان زیاد می‌شود.

او  تصریح کرد: در حوزه اقتصادی، دیپلماسی اقتصادی بسیار مهم است و باید مد نظر قرار بگیرد و می‌توان با ایجاد سرمایه در گردش، بخش گردشگری درآمد چندین برابر داشته باشد.

او بر تفویذ اختیار به شورای گفت و گوی بخش دولتی و بخش خصوصی تاکید کرد.

تمدن اسلامی نیازمند دولت تمام اسلامی به معنای واقعی است

فعال دانشجویی که به عنوان آخرین سخنران پیش از سخنان رییس جمهوری به ایراد سخنرانی پرداخت، گفت: سمنان استانی پُر پروژه، اما بر زمین مانده است.

امیرحسین طالع‌زاری اظهار داشت: سال‌های قبل مشکل ما دولت اسلامی بود، اما امروز انتظار داریم نسخه‌شفابخش در دولت جوان انقلابی در تمدن سازی اسلامی، پیچیده شود.

او خاطرنشان کرد: انتظار داریم برای دولت اسلامی، مراحل پنجگانه آن محقق شود و ما در این مسیر کوتاه نخواهیم آمد.

این فعال دانشجویی گفت: در دولت اسلامی، انتصاب مدیران نجومی‌بگیر و وابستگان نمایندگان مجلس نباید جایگاهی داشته باشد.

طالع‌زاری افزود: فقر و بی‌عدالتی اعتماد را به عنوان سرمایه اجتماعی از بین می‌برد و شفافیت و عقلانیت باید اساس تصمیم‌گیری باشد.

انتهای پیام / ن 

نظر شما