شناسهٔ خبر: 50498080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

روایت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از حمله سایبری به سامانه سوخت

صاحب‌خبر -

سردار جلالی با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح مأموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، بررسی حمله سایبری با هدف اختلال در سامانه انتقال سوخت کشور، راهکارهای کاهش آسیب‌پذیری در برابر حملات سایبری و بررسی آخرین اقدام‌های این سازمان برای تأمین امنیت زیرساخت‌های سایبری پرداخت. وی بابیان اینکه بر اساس تحلیل‌های اطلاعاتی حمله سایبری به سامانه‌های سوخت توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام‌شده است، گفت: ازنظر اطلاعات فنی همچنان در حال بررسی هستیم و به‌صورت قطعی نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

حمله پیچیده
سردار جلالی در ادامه به حمله سایبری به سامانه‌های سوخت اشاره کرد و بابیان اینکه این حمله در بخش میان‌افزار اتفاق افتاد که حمله بسیار پیچیده و پاک‌سازی آن دشوار است، افزود: این حمله به حمله سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی شبیه است و ازنظر ما این حمله به‌طورقطع به‌وسیله آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام‌شده است. اگر حمله به سیستم توزیع سوخت در لایه سخت‌افزار اتفاق می‌افتاد نیاز به نفوذ بود یعنی یا شرکت سازنده سخت‌افزار در این حمله دخیل بود یا تجهیزاتی باید ساخته می‌شد و در سیستم قرار می‌گرفت. حمله سایبری به تابلوهای تبلیغاتی نیز با حمله به سیستم توزیع سوخت مرتبط بود، البته ازنظر اتصال فنی مسئله در حال بررسی است و تاکنون ارتباطی پیدا نکرده‌ایم.

امکان دخالت عوامل داخلی
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است عوامل داخلی نیز در این حمله سایبری دخالت داشته باشند؟ گفت: ممکن است عوامل داخلی نیز در این حمله سایبری دخالت داشته باشند که دستگاه‌های امنیتی در حال بررسی هستند. در سه ساعت اولیه پس از حمله به سیستم توزیع سوخت ۳۰ درصد از جایگاه‌ها و ۱۲ ساعت پس از حمله ۶۰ درصد از جایگاه‌ها به خدمت‌رسانی آفلاین بازگشتند. او تأکید کرد که در این حمله سایبری یک گل خوردیم، اما بازی را نباختیم.

عوامل بروز حادثه
رئیس سازمان پدافند غیرعامل، تهدید، آسیب‌پذیری، مدیریت کاهل و نبود تقسیم‌کار درست برای هدایت بحران را عوامل بروز این نوع حملات سایبری اعلام کرد و افزود: در دولت گذشته با عینک سیاسی به سازمان پدافند غیرعامل نگاه و به‌جای جدی گرفتن تهدید آن را تحلیل می‌کردند.

جنگ سایبری
سردار جلالی گفت: برای شورای عالی فضای مجازی دولت قبلی دستورالعملی در ارتباط با تنظیم روابط دستگاه‌ها در حوزه جنگ سایبری تهیه‌ کرده بودیم، اما می‌گفتند جنگ مال نظامی‌هاست و به ما ارتباطی ندارد. سازمان پدافند غیرعامل در دولت گذشته آسیب‌ها و ضعف‌ها را کشف می‌کرد و اطلاع می‌داد، اما می‌گفتند این اطلاعات را به فلان جا اعلام کنید و وقتی پیگیری می‌کردیم از ما حمایت نمی‌کردند. درگذشته سازمان پدافند غیرعامل برای حل مشکلات و رفع ضعف‌ها بودجه داشت و به‌عنوان نمونه برخی کارهای فنی در صداوسیما با بودجه سازمان پدافند غیرعامل انجام شد.

نقطه‌ضعف سامانه سوخت
وی ادامه داد: در سیستم توزیع سوخت دو بار در سال گذشته و امسال سامانه را آزمایش کردیم که هر بار سه نقطه‌ ضعف پیدا شد که یکی از آن‌ها به ‌روز نبودن و قدیمی بودن سامانه‌ها بود که این مسئله را نوشتیم و مکتوب اعلام کردیم، اما اصلاحی انجام نشد. در آن طرح پیش‌بینی‌شده است که ترک فعل در زمینه جنگ سایبری و رفع ضعف زیرساخت‌ها در این حوزه جرم است. او در ادامه بابیان اینکه سال گذشته هزار و ۴۰۰ رزمایش و امسال تاکنون ۶۶ رزمایش برای آسیب‌شناسی و مشخص کردن ضعف‌های دستگاه‌ها انجام داده‌ایم، گفت: اگر بودجه عملیاتی داشته باشیم، می‌توانیم برای اصلاح ضعف‌ها کمک مالی به دستگاه‌ها داشته باشیم.

شش نوع جنگ سایبری
سردار جلالی افزود: سازمان پدافند غیرعامل باید قدرت اجرایی داشته باشد، زیرا اگر دولتی نخواهد با ما کار کند، می‌تواند با ایجاد موانعی جلوی انجام کار ما را بگیرد. وی با اشاره به اینکه در فضای سایبری اقدام‌ها به سمت رفتار خصمانه طرح و جنگ سایبری رفته است، گفت: اکنون در دنیا ۶ نوع جنگ سایبری ازجمله جنگ سایبری زیرساختی، جنگ سایبری نظام و جنگ شبکه‌های اجتماعی به رسمیت شناخته‌شده است. او بابیان اینکه نخستین جنگ رسمی سایبری مربوط به استاکس نت بود، افزود: رویکرد اصلی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در این حوزه آفند سایبری است و آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۶، ۱۲۳ یگان آفند سایبری ایجاد کرده‌اند.

رمز ارزها
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه به موضوع مرز ارزها اشاره کرد و گفت: دو سال پیش، بررسی‌های خوبی در داخل کشور انجام شد و فرصت‌ها و تهدیدهای رمز ارزها را کاملاً بررسی کردیم و جمع‌بندی کلی ما این بود که رمز ارزها اگر بدون رعایت حکمرانی کشور وارد نظام اقتصادی کشورمان شوند، پول ملی آسیب می‌بیند و حوزه حکمرانی پولی و مالی کشور از کنترل خارج می‌شود، اما می‌تواند جایگزین خوبی برای دیگر ارزهای خارجی و از آن استفاده شود. جمع‌بندی ما این بود که دولت می‌تواند تنهایی یا به کمک چند کشور دیگر، رمز ارز را تولید و تعریف کند و پشتوانه آن را نفت قرار دهد و خودش هم از آن استفاده کند. اگر ما به‌درستی به این موضوع نپردازیم، می‌تواند تهدید هم باشد و اگر از آن به‌گونه‌ای استفاده کنیم که حاکمیت ملی ما را نقض نکند و حتی تقویت کند، می‌تواند ابزار خیلی خوبی باشد.

نظر شما