شناسهٔ خبر: 50492501 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش اختصاصی

آل سعود و سیاست فرار رو به جلو

کارشناسان و مقامات لبنانی، تلاش سعودی‌ها را براي انتقام گرفتن از ملت لبنان و سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ یمن، سیاستی نخ نما ارزیابی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش عظیم زاده خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از بیروت، کارشناسان و مقامات لبنانی، تلاش سعودی‌ها در انتقام گرفتن از ملت لبنان و سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ یمن، را سیاستی نخ نما ارزیابی می‌کنند.

شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان با اشاره به اینکه جنجال سعودی‌ها تنها به خاطر یک اظهار نظر نیست گفت: این هجمه سعودی‌ها علیه لبنان تنها به خاطر یک اظهار نظر نیست بلکه بخاطر واقعیت شکست آن‌ها در یمن است و تا انتخابات مجلس لبنان نیز این حمله‌ها و فشار علیه ما ادامه دارد، اما این اقدامات، موجب تغییر موضع لبنانی‌ها نخواهد شد.
بعد از نشست سه وزیر کابینه با سه عضو نهاد ریاست جمهوری لبنان هم عبدالله بو حبیب وزیر امور خارجه لبنان شایعه استعفای دولت یا نجیب میقاتی را رد کرد.

علی عزالدین تحلیلگر سیاسی گفت: دولت در وضعیت دشواری قرار دارد، کشور‌های عربستان، بحرین، کویت و امارات سفرای خود را خارج کردند و اتحادیه عرب به کشور‌های حاشیه خلیج فارس هشدار داده این اقدام ان‌ها تهدید جدی برای اقتصاد شکننده لبنان است، و الان ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتحاد و یکپارچگی برای مقابله با این توطئه شوم هستیم.

<div id="video-display-embed-code_7185628"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3263398/7185628?width=350&height=250"></script></div>


در فضای مجازی لبنان همچنان موج حمایت‌ها از جورج قرداحی ادامه دارد و گروه‌ها و مردم یمن همچنان از موضع وزیر اطلاع رسانی فدردانی می‌کنند.
ضیف الله رسام رئیس شورای انسجام قبایل یمن نیز گفت: وزیر لبنانی چیزی بجز حق نگفته، سعودی‌ها و اماراتی‌ها متجاوز هستند و سرانجام شکست می‌خورند، ما از وی بخاطر این سخنانش سپاسگزاریم.
محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان هم گفت: کشوری که در این جنگ شکست خورده اکنون قصد دارد انتقام شکست خود را از لبنان بگیرد؛ چرا که لبنان کنار ملت مظلومی که ۸ سال است مورد تجاوز قرار گرفته و کشورشان ضمن تلاش برخی طرف‌ها برای تسلیم کردن این ملت ویران شده است، ایستاد.
وی افزود: یکی از وزرای دولت لبنان قبل از بر عهده گرفتن پست وزارتی در این دولت، بیانیه‌ای مبنی بر حمایت از حق ملت یمن در محافظت از خود در برابر ائتلاف متجاوزی که به کشورشان تجاوز کرده، صادر کرد. اما اکنون یک هجمه کلامی و دیپلماتیک علیه وی به راه افتاده و شاید منظور از این اقدامات از بین بردن ثباتی باشد که بعد از تشکیل دولت در لبنان بر این کشور حاکم شده است و اکنون دولت برای برگزاری انتخابات پارلمانی طی چند ماه آینده تلاش می‌کند.
محمد رعد تأکید کرد: کسانی که برای لبنان بحران‌تراشی می‌کنند نمی‌خواهند انتخابات در این کشور برگزار شود و قصد ایجاد اختلال در این انتخابات را دارند و شاید متوجه شدند که نتایج انتخابات آینده به گونه‌ای که آن‌ها می‌خواهند رقم نمی‌خورد؛ بنابراین طرف‌های مذکور سعی دارند با بر هم زدن روند انتخابات و فلج کردن کشور نتایج انتخابات پارلمانی را به چالش بکشند.
وی در پایان گفت: متأسفانه این موضوع شامل برخی از سیاستمداران منافق در لبنان می‌شود که جز با تعصب و عربیت به مسائل نگاه نمی‌کنند.

 

اظهارات:
نفر اول – شیخ نبیل قاووق – عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان
نفر دوم – علی عزالدین - تحلیلگر سیاسی
نفر سوم - ضیف الله رسام – رئیس شورای انسجام قبایل یمن

 

نظر شما