شناسهٔ خبر: 50486145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رئیس پلیس راهور پایتخت: ترافیک تهران هنوز هم به پیک خود نرسیده است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد: ترافیک در معابر پایتخت هنوز هم به نقطه پیک(اوج) خود نرسیده و در مقایسه با قبل از شیوع ویروس کرونا، به مراتب کمتر است.

صاحب‌خبر -

سردار محمدحسین حمیدی روز یکشنبه در همایش مهندسی و ایمنی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، افزود: بحث ترافیک در پایتخت یک مشکل دیرینه است و برای حل این مشکل، کارشناسان پلیس راهور و شهرداری تهران بی پرده باید مشکلات را بگویند و راهکارهای منطقی را ارایه دهند.

وی با بیان اینکه تهران امروز حاصل کارهایی است که در گذشته انجام شده ولی همچنان ترافیک و آلودگی شهر گریبان گیر ما است، گفت: هیچ مشکلی در کشورمان غیر قابل حل نیست، اما مشکلاتی مانند ایمنی راه‌ها و ترافیک شهر تهران باید با تعامل بین دستگاه‌های مربوطه حل شود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی ترافیک تهران به عنوان یک ماجرای غیرقابل حل مطرح بود و بدانید که آلودگی شهر ربطی به تحریم و مسائل دیگر ندارد.

حمیدی خاطرنشان کرد: باید در موضوع آموزش فرهنگ استفاده از خودرو تلاش بیشتری شود و نگاه خودرو محوری شهر راه دچار مشکل ترافیک کرده است.


ثبت روزانه ٢٠ میلیون سفر درون شهری در تهران

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این همایش گفت: طبق آمار سال ٩٩ روزانه ٢٠ میلیون سفر درون شهری در پایتخت انجام می‌شود.

سرهنگ محمد رازقی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال روزانه هزار و ٧٠٠ تصادف در شهر تهران رخ داده که اگر میانگین بگیریم هر ۵۴ ثانیه یک تصادف داشتیم.

وی ادامه داد: جمعیت ثابت تهران روزانه ٩ میلیون نفر است و بیش از چهار میلیون موتورسیکلت و بیش از چهار میلیون خودرو با پلاک شهر تهران در پایتخت تردد دارند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در ۶ ماهه ابتدای امسال آمار ۵٨٣ فوتی و ٨٩٨ جرحی بر اثر تصادفات رانندگی در تهران ثبت شد.

رازقی افزود: آمار تصادفات در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حوزه خودرو یک مورد و عابرپیاده ٢ مورد افزایش داشت اما در حوزه موتورسیکلت نسبت به سال گذشته چهار مورد کاهش یافت.

وی ادامه داد: از علل مهم تصادفات عابران پیاده می‌توان به تاریکی محلات، عبور از عرض بزرگراه‌ها و سرعت بالا در معابر اشاره کرد راهکار برای کاهش این آمار ایمن‌سازی گذرگاه عابر پیاده است.

رازقی افزود: گاردریل‌های ناایمن، اشکالات هندسی در برخی مناطق تهران، نیمه‌کاره رها شدن برخی از پروژه‌های عمرانی علل تصادفات در پایتخت هستند.

وی گفت: راهکارهای کاهش تصادفات در پایتخت پیگیری اقدامات کم هزینه و زودبازده و پیگیری باز طراحی معابر می تواند راهبرد ما باشد.

همچنین سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در این همایش گفت: دستاوردهای قابل توجهی در حوزه ایمنی حاصل شده اما هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم.

وی افزود: چهره پلیس نزد مردم نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده و مردم در برخورد با پلیس احساس ایمنی، آرامش و نزدیکی می‌کنند.

شفیعی ادامه داد: امیدواریم با استقرار تیم جدید شهری و تعاملاتی که بین دولت و مجلس صورت گرفته مردم شاهد تحولاتی در حوزه حمل و نقل ترافیک باشند و از سوی دیگر، با تعامل سازنده بین شهرداری و پلیس بتوانیم خدمات بهتری به مردم بدهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: خسارت ناشی از فوت یک انسان قابل محاسبه نیست و با توجه به تبعات فوت یک شهروند که خانواده‌ای آسیب می‌بیند باید تمام توان خود را برای ایمن سازی راه‌ها به کار گیریم.

وی خاطرنشان کرد: روی تک تک حوادث باید تحلیل داشته باشیم به ویژه حوادث منجر به فوت.


سرانجام ترافیک تهران چه می‌شود؟

در تهران بیش از آنکه برگ درختان و سرمای هوا آمدن پاییز را خبر دهد، ترافیک سرسام آور معابر است که فرارسیدن نیمه دوم سال را به پایتخت نشینان یادآوری می‌کند. موضوعی که پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به عنوان یکی از متولیان ترافیک بارها درباره آن هشدار داد وحتی پیشنهاداتی هم درباره اش مطرح کرده است از جمله تغییر ساعت طرح ترافیک.

سردار محمد حسین حمیدی درباره سرانجام وضعیت ترافیکی پایتخت از نظر پلیس اظهارکرد: بارها تاکید کرده‌ایم که باید برای حل مساله ترافیک در تهران اقدامی اساسی شود و این اقدام نیز باید با مشارکت همه دستگاه‌های متولی و دارای مسئولیت انجام شود.

حمیدی با اشاره به سه پیشنهاد پلیس برای حل کوتاه مدت معضل ترافیک در تهران گفت: ما سه درخواست را رسما به ستاد مقابله با کرونا در استان تهران و شورای ترافیک ارائه دادیم که شامل لغو منع تردد شبانه، اصلاح ساعات کاری و اصلاح ساعت طرح ترافیک بود. که مورد سوم یعنی تغییر در ساعت اجرای طرح ترافیک با هماهنگی شهرداری از فردا اجرایی خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا می‌توان امیدی به حل معضل ترافیک در تهران داشت یا خیر گفت: منظور از حل چیست، اگر منظور این است که تردد در تمامی معابر روان شود و بدون هیچ مشکلی بین دو نقطه از شهر جابجایی صورت بگیرد خب طبیعی است که این اینطور نخواهد شد و هیچ کجای دنیا نیز اینطور نیست، چون یکسری ساعات پیک ترافیک در هر شهر بزرگ و پرجمعیتی وجود دارد. مگر اینکه دوباره خدای نکرده یک ویروس مانند کرونا همه گیر شود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اما معتقدم این موضوع قابل است ، قابل حل از این نظر که ما بتوانیم ساعات پیک ترافیک را کاهش دهیم. یعنی به جای آنکه یک راننده چهار ساعت در ترافیک معطل شود، یک ساعت در ترافیک بماند و این موضوع قابل انجام است.

وی ادامه داد: در مجموع اگر وضع همین باشد و تصمیمات جدی در مورد ترافیک نگیریم، روزبه روز بر تعداد خودروها خودرو اضافه کنیم و اقدام مثبتی در حمل و نقل عمومی رخ ندهد، باید بگویم که ترافیک نه تنها حل نمی‌شود بلکه حتی اوضاع بدتر هم می‌شود.

اما اگر اقداماتی را که در گذشته انجام دادیم دوباره ادامه دهیم و قوانین را اصلاح کرده و بازدارندگی آن را افزایش دهیم، حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس را تقویت کنیم. آنگاه می توان گفت که ترافیک تهران را حل کردیم.

حمیدی افزود: البته این حل شدن ترافیک به همان معنایی است که اشاره کردم، یعنی ساعات پیک ترافیک کمتر می شود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ از ضرورت انجام یکسری تصمیمیات کوتاه مدت نیز خبر داد و گفت: در موضوع ترافیک علاوه بر تصمیمات بلند مدت باید یکسری تصمیمات و اقدامات کوتاه مدت هم اتخاذ کنیم که  تغییر ساعات طرح ترافیک، تنظیم ساعات بازگشایی و ساعات کار ادارات، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ... از جمله آنهاست./ ایرنا و ایسنا 

 

 

 

 

نظر شما