شناسهٔ خبر: 50482270 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خلاء قانونی برای اسکان کارتن خواب‌ها و همراهان بیماران

مدیر عامل سازمان رفاه شهردار تهران: اسکان کارتن‌خواب‌ها و همراهان بیماران با خلاء قانونی جدی روبروست و ردیف بودجه‌ای از اعتبارات ملی به آن تخصیص نیافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدمالک حسینی، بااشاره به شروع فصل سرما و بارندگی نگرانی از اسکان کارتنخواب‌ها افزایش یافته است با تشریح خدمات دهی به این افراد، گفت: شهرداری سال‌هاست جهت اسکان بی‌سرپناهان و افرادی که از داشتن خانواده محروم هستند، در قالب ۲۰ مرکز گرمخانه فعالیت می‌کند و گرمخانه‌های تهران ظرفیتی بالغ بر ۲۴۰۰ نفر را دارد.
وی با اشاره به نوع جذب کارتن خواب‌ها افزود: آن‌ها از طریق تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷ و یا گشت‌های مددکار شهر شناسایی شده و به گرمخانه‌ها منتقل می‌شوند. در گرمخانه‌ها خدمات متنوعی اعم از خدمات اقامتی، مددکاری، روانشناسی و در صورت لزوم خدمات پزشکی ارائه می‌شود. تلاش این است که این افراد را در فضایی شبه خانواده پوشش دهیم و احساس بی‌سرپناهی و تنهایی را از آن‌ها بگیریم.
سیدمالک حسینی گفت: به محض این که شهروندان با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند معمولا مددکاران شهرداری در کمتر از نیم ساعت در محل حضور پیدا می‌کنند و اگر فرد مشخصه‌های کارتن خواب را داشته باشد به سمت گرمخانه‌ها هدایت می‌شود.
وی با اشاره به ارائه خدمات به همراهان بیماران در اطراف بیمارستان‌ها تاکید کرد: خدماتی که به بی‌خانمان‌ها و همراهان بیماران ارائه می‌شود، جزو مسئولیت اجتماعی شهرداری است، اما شهرداری تکلیف قانونی ندارد. در این مورد خلاء قانونی بسیار جدی است و تکلیفی برای یک سازمان مشخص نشده و ردیف بودجه‌ای از اعتبارات ملی به آن تخصیص نیافته است.
مالک حسینی گفت: همراهان بیماران بیشتر در اطراف بیمارستان امام خمینی (ره) و مرکز طبی کودکان ساکن هستند و در گذشته همراه‌سرایی داشتیم که متعلق به بخش غیردولتی بود. طی تفاهمی با این همراه‌سرا تخت‌های آنجا را اجاره کرده بودیم و با همکاری مددکاری بیمارستان‌ها افرادی که بضاعت نداشتند به آن همراه‌سرا ارجاع می‌شدند و ما از آن‌ها پذیرایی می‌کردیم. سطح کیفیت خدمات باعث چالشی بین خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهردار تهران و این مددسرا شد و این موضوع باعث تاخیر در ارائه خدمات به همراهان بیماران شد.
وی با اشاره به این که سال گذشته معمولا پذیرش بیماران غیرکرونایی کاهش یافته بود، گفت: سال گذشته شاهد تراکم زیاد همراهان بیماران نبودیم. از ۱۰ روز قبل با دستور شهردار تهران و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران واحد‌های مددکاری شبانه مستقر شدند و در صورت رغبت همراهان به مراکز مجاور بیمارستان‌های دیگر منتقل می‌شوند.
سید مالک حسینی با اشاره به چالش اسکان همراهان بیماران، تاکید کرد: بیمارستان امام خمینی (ره) بزرگترین بیمارستان خدمات سرطان و کودکان است، همراهان به دلیل شرایط اضطراری بیماران خود از لحاظ روانی به شدت وابستگی دارند و به دنبال این هستند که در نزدیک‌ترین موقعیت نسبت به بیمارستان قرار بگیرند و حتی اصرار کردند که با فاصله ۵ دقیقه هم حاضر نیستند ساکن همراه‌سرا‌ها شوند و می‌خواهند به محض اضطراری شدن شرایط بیمارشان خود را به بیمارستان برسانند.
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهردار تهران گفت: تعداد چادر‌ها به زیر ۱۰ مورد کاهش پیدا کرده است و در شهرداری ظرفیت‌های لازم جهت اسکان همراهان بیماران را ایجاد کرده‌ایم و در مجاورت دو بیمارستان امام خمینی (ره) و طبی کودکان گشت سیار شهرداری مستقر شده است و مددکاران با همراهان بیمار گفت‌وگوی رو در رو دارند و این در حالی است که ظرفیت همراه سرا‌ها ۳۰۰ تختخواب است.

نظر شما