شناسهٔ خبر: 50459197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مداخله آمریکا و امارات برای بازگشت نخست‌وزیر عزل شده سودان

برخی منابع دیپلماتیک آمریکا از مداخله این کشور و امارات در امور سودان برای بازگرداندن نخست‌وزیر عزل شده آن به قدرت خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی وقوع کودتای نظامی در سودان و عزل «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر این کشور، برخی منابع گزارش دادند که آمریکا و امارات در تلاش هستند تا بار دیگر حمدوک را به قدرت بازگردانند.

برخی منابع دیپلماتیک آمریکایی و عربی گزارش دادند که «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید با همکاری «طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات تلاش‌های زیادی برای بازگرداندن حمدوک به قدرت انجام داده و با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای انتقالی سودان در این خصوص گفت‌وگو کرده‌اند.

به نوشته وبگاه «العربی الجدید»، یک مسئول ارشد وزارت خارجه آمریکا پیشتر درباره بازگشت حمدوک به منزلش ابراز خرسندی کرده و در عین حال گفته بود که او همچنان در بازداشت اجباری بسر می‌برد و نمی‌تواند به مأموریتش ادامه دهد.

این مسئول آمریکایی از مسئولان نظامی خواسته بود تا از سرکوب تظاهرات مردمی خودداری کنند.

همچنین برخی منابع ویژه به العربی الجدید گفتند که مسئولان شورای نظامی با رهبران حزب آزادی و تغییر دیدار کردند که بیانگر تلاش این شورا برای رهایی از فشارهای داخلی و پایان دادن به تظاهرات و نافرمانی مدنی از یک سو و مخالفت‌های بین‌المللی با کودتا در سودان است.

هفته گذشته رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند و ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا، البرهان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد.

برهان مدعی شد: «ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد. آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند».

انتهای پیام/ص

نظر شما