شناسهٔ خبر: 50457893 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آخرین تحولات سودان؛ از درخواست نخست‌وزیر معزول تا تظاهرات میلیونی

تهران - ایرنا - پنج روز پس از کودتای به تعبیری خزنده نظامی در سودان که جرقه تحولات آن چند هفته پیشتر زده شده بود و همچنین در پی کشته شدن تعدادی از مخالفان کودتا در درگیری با نیروهای امنیتی، تازه‌ترین خبرها حاکی از برنامه‌ریزی برای برگزاری تظاهرات میلیونی با هدف پایان دادن به تنش‌های ناشی از کودتاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پس از اعلام فرمانده ارتش سودان مبنی بر معرفی نخست وزیر این کشور تا یک هفته آینده، نخست وزیر برکنار شده این کشور خواستار پایان دادن به کودتا قبل از هر گونه مذاکره‌ای شده است.

«عبدالفتاح البرهان» روز جمعه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» با تاکید بر انتخاب یک شخصیت تکنوکرات توسط ارتش به عنوان نخست‌وزیر سودان گفت که وزرای دولت و اعضای شورای رهبری تا یک هفته آینده انتخاب خواهند شد.

«عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان

درخواست نخست وزیر برکنار شده سودان پس از آن صورت می‌گیرد که شورای امنیت سازمان ملل از مقامات نظامی سودان خواست تا دولت مردمی انتقالی را بر اساس سند قانون اساسی احیا کنند.

عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان که از روز دوشنبه با کودتای نظامیان در حبس خانگی قرار داشت، هم‌اینک به محل اقامتش در خارطوم پایتخت این کشور بازگشته است.

شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه در بیانیه ای اعلام کرد اعضای این شورا از کودتای نظامی سودان در ۲۵ اکتبر، توقف فعالیت تعدادی از موسسات انتقالی، اعلام وضعیت اضطراری، بازداشت عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و همچنین بازداشت سایر مقامات غیر نظامی در دولت انتقالی بسیار نگران است.

آخرین تحولات سودان؛ از درخواست نخست‌وزیر معزول تا تظاهرات میلیونی

به گزارش روز شنبه رادیو بین‌المللی فرانسه، تظاهرات امروز در سودان قرار است به تنش‌های پنج روزه در این کشور پس از کودتای ارتش پایان دهد. این تظاهرات در پاسخ به فراخوان سازمان‌های مدنی حاصل از انقلاب ۲۰۱۹ ،قرار است امروز در سراسر کشور برگزار شود.

کمیته‌های مقاومت مردمی، رهبران انقلاب ۲۰۱۹ و همچنین اکثر احزاب سیاسی فعال در سودان و رهبران شورش‌های سابق دارفور و نیل آبی، خواستار برپایی تظاهرات در خیابان‌ها برای پایان دادن به کودتا در این کشور شده‌اند.

از زمان تصاحب قدرت ارتش سودان که روز دوشنبه گذشته اتفاق افتاد، شورای نظامی با فشارهای داخلی و بین المللی مواجه شده است.

در پی کودتای نظامی، منابع خبری روز پنجشنبه گزارش دادند، عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش، سفرای سودان در آمریکا، اتحادیه اروپا، قطر، چین، فرانسه و سفیر این کشور نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو را برکنار کرده است. این برکناری در حالی اتفاق افتاد که پیش‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود، سفرای سودان در ۱۲ کشور از جمله آمریکا، چین و فرانسه با تسلط ارتش در این کشور مخالفت کردند.

تحولات جاری سودان که از آن به عنوان «کودتای خزنده» یاد می‌شود، درست زمانی رخ داد که تا انتقال قدرت از ریاست شورای حاکمیتی به غیرنظامیان، یک ماه دیگر بیشتر باقی نمانده است. در حالیکه برای همگان روشن است ارتش سودان به فرماندهی البرهان این کودتا را با هدف ممانعت در فرآیند انتقال قدرت به حالت اجرا درآورده است ، اما اینکه ارتش در مرحله پساکودتا چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه الگویی را برای پیشبرد این اهداف بر می‌گزیند، محل بحث ناظران است.

از زمان کودتا در سودان به رهبری البرهان، هزاران نفر در مخالفت با این کودتا به خیابان ها ریخته و چندین نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند از زمان کودتا در سودان به رهبری البرهان، هزاران نفر در مخالفت با این کودتا به خیابان ها ریخته و چندین نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند

پس از کودتا، ارتش سودان به بازداشت بسیاری از وزرا، فعالان سیاسی و رهبران احزاب وابسته به جریان «آزادی و تغییر» اقدام کرد.

به نقل از رادیو بین‌المللی فرانسه، «جفری فلتمن - Jeffrey Feltman» فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا ، روز شنبه بار دیگر تلاش کرد تا البرهان را متقاعد کند که به دنبال راه حلی برای رفع بحران سیاسی باشد.

البرهان پیشتر گفته بود اقدام‌های ارتش در ۲۵ اکتبر به‌دلیل نگرانی از انحراف در مسیر انقلابی بود که به برکناری نظام البشیر منتهی شد.

او گفته که نخست‌وزیر برکنار شده سودان، با توافق نیروهای سیاسی و ارتش انتخاب شده بود اما در شرایط کنونی به‌دلیل نبود جریان‌های سیاسی، ارتش به مسوولیت خود در مرحله انتقالی کنونی تا برگزاری انتخابات عمل خواهد کرد.

البرهان این را هم تاکید کرده که ارتش در انتخاب وزرا و اعضای کابینه دخالتی نخواهد کرد و این نخست‌وزیر مورد توافق است که اعضای دولت خود را بر می‌گزیند.

نظر شما