شناسهٔ خبر: 50454419 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تظاهرات علیه گروه ۲۰

در آستانه نشست گروه ۲۰ در ایتالیا چند تظاهرات نزدیک محل برگزاری اجلاس برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
در یکی از این اعتراضات، معترضان به وضعیت نابسامان توزیع واکسن کرونا از سران کشور‌های شرکت کننده خواستند شرایط توزیع عادلانه واکسن را در همه کشور‌ها فراهم کنند. آن‌ها تابوتی نمادین به نمایش گذاشتند که روی آن عدد ۵ میلیون جان باخته کرونایی در جهان ثبت شده بود.

شماری از فعالان زیست محیطی هم در اعتراض به کم کاری دولت‌ها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تظاهرات کردند. در این تظاهرات اعلام شد کشور‌های شرکت کننده در نشست گروه ۲۰، عامل ۸۰ درصد از عوامل تشدید کننده تغییرات اقلیمی هستند.
 
ایتالیا امروز شنبه، میزبان اولین اجلاس حضوری گروه ۲۰ از زمان شیوع کرونا است.

مبارزه با همه گیری کرونا، بررسی راه‌های مقابله با تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی و همچنین تقویت توسعه اقتصادی از محور‌های اصلی گفتگو‌های سران ۲۰ کشور صنعتی جهان طی فردا شنبه و پس فردا یکشنبه در پایتخت ایتالیا است.

 رئیس جمهور آمریکا برای شرکت در این اجلاس گروه ۲۰ وارد رُم، پایتخت ایتالیا، شده است.

اجلاس سالانه سران گروه بیست در حالی قرار است از امروز در رم آغاز شود که برخی از سران حضور مجازی را به حضور فیزیکی در ایتالیا ترجیح داده‌اند. شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین که از اوایل ۲۰۲۰ تاکنون از کشورش خارج نشده در کنار رئیس جمهوری روسیه و ، نخست وزیر ژاپن از رهبرانی هستند که از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

بیست کشور صنعتی دنیا که مسئول تولید بیش از ۸۰ درصد گاز‌های گلخانه‌ای در دنیا هستند، درصددند با وضع مالیات بر تولید کربن در رم، گام مهمی در حفاظت از محیط زیست در آستانه نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل بردارند.

هدف دیگر گروه بیست در این نشست تاکید بر این نکته است که کشور‌های ثروتمند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشور‌های فقیرتر درسازگاری شان با تغییرات آب و هوایی اختصاص دهند. البته این یکی از بند‌های توافق سران گروه بیست در  ۲۰۰۹  که قرار بود در سال ۲۰۲۰ عملی شود، ولی تاکنون محقق نشده است.

همچنین انتظار می‌رود، جو بایدن درباره پرونده هسته‌ای ایران و همچنین امکان از سرگیری مذاکرات وین پس از رایزنی با رهبران اروپایی، سخنانی ایراد کند.


جو بایدن پس از این نشست، سفر اروپایی خود را شامگاه فردا یکشنبه به اسکاتلند ادامه خواهد داد. گلاسگو میزبان یکی از نشست‌های مهم تغییرات آب و هوایی موسوم به «کوپ ۲۶» است.

پیام اصلی بایدن تاکید بر عزم کاخ سفید در مبارزه با گرم شدن زمین و حفاظت از محیط زیست است؛ هدفی که در پی تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری قبلی آمریکا از "پیمان پاریس" عملا کنار گذاشته شده بود.

جو بایدن در حالی آمریکا را برای شرکت در این دو نشست مهم به مقصد اروپا ترک کرده که طرح هزار و ۷۵۰ میلیارد دلاری اش برای مقابله با تغییرات آب و هوایی با مخالفت برخی از اعضای دموکرات کنگره روبرو شد.

نظر شما