شناسهٔ خبر: 50451687 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

هشدار سازمان جهانی بهداشت

خیز خطرناک دوباره کرونا در دنیا

اشاره: سازمان جهانی بهداشت روز پنج‌شنبه از خیز دوباره تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا خبر داد. به گفته متخصصان برخی از کشورهای اروپایی واکسیناسیون را اختیاری اعلام کرده‌اند و برخی کشورها ازجمله بلغارستان، لتونی و رومانی کمترین میزان واکسیناسیون را داشته‌اند، همچنین به دلیل برداشته شدن همه محدودیت‌ها در کشورها دوباره ویروس کویید 19 با سویه دلتا به همه کشورهای اروپایی حمله کرده و تعداد بیماران افزایش یافته است. در ایران نیز حدود 20 درصد مردم تاکنون واکسینه نشده‌اند و حدود 40 درصد مردم دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، به همین دلیل متخصصان نسبت به برداشته شدن محدودیت‌ها و بازگشایی‌ها هشدار می‌دهند که در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

کرونا در جهان
شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به ۲۴۶ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۶۲۳ نفر رسیده، مرگ چهار میلیون و ۹۹۷ هزار و ۱۳۹ نفربر اثر ابتلا به این بیماری تأییدشده و همچنین ۲۲۳ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۲۶۴ نفر از مبتلایان کووید نیز بهبودیافته‌اند. به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای جهانی، آمریکا با بیش از ۴۶.۶ میلیون مبتلا و بیش از ۷۶۳ هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. هند نیز با آمار بیش از ۳۴.۲ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۲۱.۷ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است همچنین پس از ایالات‌متحده، کشورهای برزیل با بیش از ۶۰۷ هزار و هند با بیش از ۴۵۷ هزار جان‌باخته، بالاترین آمار قربانیان کووید -۱۹ را در این فهرست جهانی گزارش داده‌اند.  بر اساس این فهرست، روسیه نیز با گذشتن از آمار ۲۳۵ هزار جان‌باخته تاکنون بیش‌ترین تلفات کرونا را در بین کشورهای اروپایی داشته است. با این حال انگلیس با ثبت رسمی هشت میلیون و ۹۳۶ هزار و ۱۵۵ بیمار کرونایی، رکورد مجموع مبتلایان به این بیماری را در قاره سبز دارد. همچنین ایران با مجموع پنج میلیون و ۸۹۹ هزار و ۵۰۹ ابتلا و ۱۲۵ هزار و ۸۷۵ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در رتبه هشتم در بین ۱۰ کشور دارای بیش‌ترین آمار مبتلایان کرونا قرارگرفته است.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره افزایش ابتلا به کرونا
سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که شاخص‌های ابتلا و مرگ‌ومیر جدید کرونا در جهان برای اولین بار در دو ماه گذشته افزایش‌یافته است.
به گزارش شفقنا، به نقل از آرتی عربی، سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که شاخص‌های آلودگی و مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا «کووید ۱۹» در جهان برای اولین بار در دو ماه گذشته افزایش‌یافته و تأکید کرد که این همه‌گیری هنوز تا پایان فاصله زیادی دارد. تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: افزایش فعلی در اروپا نسبت به کاهش در سایر مناطق برتری دارد و این یک یادآوری جدید است که همه‌گیری کووید-۱۹ هنوز به پایان نرسیده است. تدروس آدهانوم گبریسوس تأکید کرد که این همه‌گیری به دلیل تداوم دسترسی نابرابر به ابزارهای کنترل تا حد زیادی پابرجاست.

بازگشت محدوديت و قرنطينه به اروپا
 پاندمی بار دیگر بخش‌های بزرگی از اروپا را فراگرفته است و کشورهایی که بیش از همه آسیب‌دیده‌اند آن‌هایی هستند که کارزار واکسیناسیون در آنها به کندی پیش می‌رود. آنها با تدابیر مختلف و کم و بیش سختگیرانه سعی می‌کنند از خود محافظت کنند. به‌عنوان‌مثال آلمان که با افزایش موارد ابتلا روبروست و در روزهای اخیر به‌طور متوسط پا را از مرز روزانه 10 هزار مورد فراتر نهاده است. دررومانی نیز اوضاع به همین منوال است که همراه با بلغارستان رکورد کمترین تعداد افراد واکسینه را دارد. (در حدود 35 درصد مردم آنها دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. بیمارستان‌ها بار دیگر جاندارند و سردخانه‌ها نیز پر هستند. تقریباً در همه‌جا استفاده از گرین پاس اجباری می‌گردد و استفاده از ماسک در فضاهای باز و بسته الزامی می‌گردد. تا دو هفته مدارس تعطیل بوده و رفت‌وآمد شبانه برای افرادی که واکسینه نشده‌اند، ممنوع خواهد شد. کشور لتونی نیز با وضعیت مشابهی روبروست. در این کشور قرنطینه بار دیگر اجرا می‌شود. در روسیه نیز دستور تعطیلی داده‌شده است. از ماه نوامبر گرین پاس در سن‌پترزبورگ نیز اجباری خواهد شد. این همه‌گیری در اتریش نیز از سر گرفته‌شده است کشوری که خود را برای اجرای تعطیلی‌های جدید در صورتی که بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بار دیگر پر شوند، آماده می‌کند. در انگلیس نیز با توجه به کندی روند واکسیناسیون و افزایش موارد ابتلا صحبت از اجباری نمودن واکسیناسیون برای کارگزاران سلامت به میان می‌آید. علی‌رغم افزایش چشمگیر تعداد موارد، دولت این کشور قصد ندارد به اجرای طرح B بیندیشد و ترجیح می‌دهد بر واکسیناسیون تأکید کند و محدودیت اعمال نکند.

پیک ششم نزدیک و خطرناک است
رئیس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مطمئناً الآن ما در شرایط مناسبی برای بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها نیستیم، ما باید با توجه به شرایطی که داریم همچنان صبر کنیم و تمام تلاش خود را برای واکسیناسیون سریع‌تر جامعه انجام دهیم. علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگویی باخبر آنلاین معتقد است بجای برخی بازگشایی‌های زودهنگام باید اهتمام در افزایش واکسیناسیون کرونا را بیشتر کرد. او می‌گوید: «مطمئناً الآن ما در شرایط مناسبی برای بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها نیستیم، ما باید با توجه به شرایطی که داریم همچنان صبر کنیم و تمام تلاش خود را برای واکسیناسیون سریع‌تر جامعه انجام دهیم. مطمئناً الآن ما در شرایط مناسبی برای بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها نیستیم، ما باید با توجه به شرایطی که داریم همچنان صبر کنیم و تمام تلاش خود را در واکسیناسیون سریع‌تر جامعه چه در بزرگ‌سالان و چه در افراد بالای ۱۲ سال قرار دهیم. بنابراین اول باید میزان واکسیناسیون به بالای ۷۰ الی ۸۰ درصد برسد و بعد این بازگشایی‌ها انجام شود. تجربه کشورهای دیگر هم همین را می‌گوید. وقتی‌که مدارس، دانشگاه‌ها و جامعه زود بازگشایی شوند، با توجه به وجود واریانت‌هایی مانند دلتا، مطمئناً شیوع ویروس و خیز آن را خواهیم دید. تمام اقداماتی مانند انجام دور کاری‌ها، جلوگیری از مسافرت‌ها، عدم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها دنبال یک اصل هستند: جلوگیری از برپایی تجمع. لذا هرکاری‌که در خلاف این اصل انجام شود آسیب‌زاست. توجه کنید لغو دور کاری‌ها که فقط باز شدن ادارات نیست، خود افراد برای جابجایی نیاز به وسیله نقلیه دارند، همه آن‌ها هم که ماشین شخصی ندارند، لذا تجمع‌هایی در سرویس‌ها، اتوبوس‌ها اتفاق می‌افتد که ما اصلاً شرایط مناسبی برای رعایت کردن پروتکل بهداشتی در این زمینه نداریم. لذا با توجه به شیوع بالای ویروس در جامعه هرگونه از این اقدامات که سبب افزایش تراکم جمعیت شود می‌تواند سبب افزایش شیوع کرونا شود. بنابراین همان‌طور که گفتم ما همچنان باید مقداری صبر کنیم تا واکسیناسیون پیشرفت کند، با همین تدابیر مانند انجام کار به صورت دوره‌ای و نوبتی مدتی در جامعه سکون ایجاد کنیم تاکمی وضعیت کنترل شود تا آن موقع با توجه به شرایط و اطلاعاتی که داریم شروع کنیم به انجام بازگشایی‌ها در جامعه. ما باید واکسن تزریق کنیم و با گروهی که به نظر من آدم‌های شیادی هستند که ضد واکسن صحبت می‌کنند و می‌خواهند سلامت جامعه را به هم بریزند، برخورد مناسبی داشته باشیم. باید مردم را قانع کرد، ما اگر بخواهیم از کووید خلاص شویم باید این را بدانیم که بالای ۸۰ درصد کل جامعه را باید واکسن بزنیم، این مسئله مهم است. شما شرایط کشورهای دیگر را مشاهده کنید؛ الآن آمریکا هم بیش از ۵۰ درصد مردم واکسن نزده‌اند. آن‌ها هم جامعه‌ای دارند که افراد شیادی می‌آیند جلوی واکسن زدن را می‌گیرند و گروهی را به واکسن بدگمان می‌کنند، همین طور که دیدیم در برخی از ایالت‌ها آزادسازی انجام دادند اما با آمدن سویه دلتا همه معادله‌ها به هم خورد و مجدد محدودیت‌ها برگشت. لذا اگر عاقلانه و علمی فکر کنیم همه ما باید واکسن بزنیم و امروز هم واکسن در کشور موجود است بنابراین تکلیف برای همه مشخص‌شده است.

زنگ خطر شروع پیک ششم با افزایش ابتلا در دیگر شهرها
رئیس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: تعداد شهرهای قرمز در حال بیشتر شدن است و در برخی مناطق متأسفانه تعداد بیماران بیشتر شده است و شاید این زنگ خطر شروع پیک بعدی باشد. «عاطفه عابدینی»، رئیس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مراجع بیماری کرونا به این بیمارستان، گفت: در حال حاضر در برخی کشورها مانند انگلیس و بلژیک که درصد واکسیناسیون بسیار خوبی هم دارند و روسیه که البته درصد واکسیناسیون در آن کمتر است، افزایش بسیار زیاد تعداد بیماران، بستری و متأسفانه مرگ‌ومیر مشاهده‌شده است، می‌دانید که در انگلیس در حال حاضر سویه دلتا پلاس اتفاق افتاده و ممکن است که ما در ایران به زودی این سویه را داشته باشیم بنابراین حتماً باید تمهیدات این مسئله را از اکنون ببینیم. عابدینی گفت: اولا آن‌ها پروتکل‌ها را زود کنار گذاشتند، دوم اینکه نوع واکسن تزریق‌شده در این کشور بیشتر واکسن آسترازنکا بود و بیشتر از یک نوع واکسن استفاده می‌کردند. این مسئله نشان می‌دهد شاید بهتر است واکسن‌ها را به صورت ترکیبی استفاده کنیم به این دلیل که ممکن است این جهش‌ها بسیاری از واکسن‌ها را دور بزنند. او افزود: از طرفی واکسن‌هایی که پلتفرم ویروس کشته‌شده دارند، مانند سینوفارم، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی اگر قرار است در سنین بالای شصت سال تزریق شود، نه به عنوان دوز بوستر، بلکه باید به صورت کلی در سه دوز تزریق شود. به‌طورکلی واکسن‌ها عوارض دارند، اما زمانی که در کنار عوارض کرونا قرار می‌گیرند، می‌بینیم به نفع افراد است که واکسیناسیون انجام شود. عابدینی گفت: ممکن است با افزایش واکسیناسیون افراد ناقل بی علامت و کم علامت را زیاد داشته باشیم. اولا این را باید به مردم آموزش دهیم که وقتی واکسن و به ویژه دو دوز آن را تزریق کردید، ممکن است در مواجه با فرد بیمار، چندان علامت بارزی نداشته باشید اما به هر حال با کوچک‌ترین علامت باید شک کنید. دوم اینکه باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در فضاهای بسته تأکید کنیم. در مکان‌های پرازدحام یا بسته حتماً پروتکل‌ها رعایت شود.

برچسب‌ها:

نظر شما