شناسهٔ خبر: 50449195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دیدار مکرون و بایدن در حاشیه اجلاس گروه ۲۰

بایدن: اقدام آمریکا در قبال فرانسه بی‌تدبیری بود

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود بعد از بحران قرارداد زیردریایی استرالیا به بی‌درایتی درخصوص این قرارداد اذعان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آر تی، رئیس‌جمهور آمریکا در اولین دیدار خود با همتای فرانسوی خود بعد از بحران قرارداد زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا، به بی‌درایتی در این قرارداد اذعان کرد و گفت: آنچه اخیراً آمریکا در قبال فرانسه انجام داد فاقد تدبیر و واشنگتن در انعقاد این قرارداد دست‌وپا چلفتی بود.

بایدن: بی‌درایتی کردیم/ فرانسه قدیمی‌ترین متحد ماست

«جو بایدن» در دیدار با «امانوئل مکرون» در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ که در رم، پایتخت ایتالیا برگزار شد، افزود: هیچ جایی در جهان وجود ندارد که آمریکا نتواند در آن‌جا با فرانسه همکاری کند، زیرا این دو کشور پس از اختلاف برسر قرارداد امنیتی بین واشنگتن، لندن و کانبرا برای بهبود روابط تلاش می‌کنند، همچنین فرانسه قدیمی‌ترین و وفادارترین متحد آمریکا است.

هنگامی که بایدن و مکرون برای دیدار با یکدیگر حاضر شدند یکی از خبرنگاران حاضر خطاب به بایدن فریاد زد: آیا می‌خواهید از آقای رئیس‌جمهور عذرخواهی کنید؟ بایدن نیز در جواب گفت: به چه دلیل؟!

مکرون: همکاری‌های خود را برای حل سریعتر اختلافات تقویت کرده‌ایم

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز بر ضرورت حل اختلافات تأکید کرد.

 مکرون درباره این دیدار گفت: «ملاقات با بایدن واقعاً ضروری بود. این ملاقات کلید نگاه به آینده است. زیرا ما در تلاشیم تا شکاف‌ها پس از اختلاف برسر توافق دفاعی با آمریکا، بریتانیا و استرالیا را برطرف کنیم.»

 رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه افزود: «ما از زمان بحران اوکوس، اقدامات مشترکی را با بایدن آغاز کرده‌ایم و راه‌حل‌های سیاسی مختلفی را نیز ارائه داده و همکاری‌های خود را برای حل سریعتر اختلافات تقویت کرده‌ایم. ما باید به آینده نگاه کنیم.»

او همچنین اظهار داشت: «ما خواهان تقویت مشارکت راهبردی اتحادیه اروپا و ناتو هستیم و در دیدار خود درباره اهمیت استراتژی اروپا در اقیانوس آرام و اقیانوس هند بحث کردیم.»

مکرون همچنین از تصمیمات اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که به حمایت آمریکا از فرانسه در جنگ با تروریسم در منطقه ساحل مربوط می‌شود، تشکر کرد.

چندی پیش قراردادی دفاعی بین استرالیا، آمریکا و انگلیس، به بهانه مقابله با قدرت نظامی چین با دور زدن نزدیک‌ترین و یکی از مهمترین شرکای تجاری و تاریخی غرب یعنی فرانسه بسته شد.

درپی این قرارداد که منجر به لغو قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه شد، پاریس سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و این توافقنامه را «خنجری از پشت» توصیف کرد. اما کمی بعد طی تماس‌هایی که مقامات آمریکایی با پاریس گرفتند فرانسه سفیرش را بازگرداند، اما همچنان تأثیرات این قرارداد دامن‌گیر روابط پاریس با واشنگتن، لندن و کانبرا است.

انتهای پیام/

نظر شما