شناسهٔ خبر: 50443482 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خطیب نماز جمعه تهران: اگر مردم در عرصه حضور نداشته باشند، جامعه بدون حاکم نمی‌ماند

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: حرکت امروز استکبار مانند رفتار معاویه در زمان حضرت امام علی (ع)‌ است که هدفی جز ناامنی نداشت.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» در خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران، مردم را به رعایت شیوه نامه های بهداشتی توصیه کرد و گفت: نامه الهام بخش و امیدآفرین و دولت ساز امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر نخعی را امروز در نظر می‌گیرم که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در آغاز دولت سیزدهم به اجرای آن توصیه داشتند و حاکمان را به فهم این نامه و رعایت فرآمین آن حضرت توصیه خاص نمودند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: امیرالمومنین علی(ع) در دوران و شرایط خاصی اقدام به انتصاب مالک اشتر به عنوان استاندار مصر نمود. شرایطی که معاویه در برابر حکومت علی بن ابیطالب(ع) خلق نموده بود به این صورت است که از آن دوران به دوران غارت یاد می‌کرد. چرا که معاویه گروه‌هایی را برای ایجاد ناامنی به بخش های مختلف جهان اسلام اعزام می کرد. همان حرکتی که امروز در دستگاه استکبار شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد داعش را نمونه‌ای از گروه هایی که استکبار ایجاد کرده عووان کرد و گفت: استکبار منافع مشروع کشورها به ویژه کشورهای مسلمان را تامین نمی کند. حتی شاهد بودیم که عنصری به نام صدام را انتخاب کرد و برای رویارویی با یک ملت و انقلابی برآمده از اراده ملی حمایت کرد.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد:‌ این ادبیات مسلط در دنیای ستم و ظلم و چهره‌های پلیدتاریخ سیاسی جهان است. در این مقطع امیرالمومنین با همه احترام و شخصیت و منزلتی که برای محمد بن ابی بکر استاندار وقت مصر قائل هستند (ع) مالک اشتر را برای مدیریت و هدایت کشور مصر انتخاب می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد ادامه داد: مهم ترین پیام این انتصاب، جایگاه شایسته سالاری در اندیشه دینی و نظام سیاسی الهی است، در واقع یک درس عملی برای همه ما محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر چهره‌ای شایسته منصوب شده است و دارای تمامی صلاحیت‌هاست و در آن مسوولیت فرد دیگری شایسته تر است، نباید اغماض صورت گیرد.اگر این اصل مورد توجه باشد، با یک تحول و انقلاب در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی روبه رو می شویم.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به توصیه‌های حضرت علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) فرمودند که باید پیوند مستحکم بین دولت و ملت برقرار شود.

وی با اشاره به جایگاه برجسته مردم در اندیشه سیاسی حضرت علی (ع) بر لزوم اطاعت از امام تاکید کرد و گفت: مدیران در نظام اسلامی باید از بالاترین سطح اراده و انگیزه برخوردار باشند و مردم در آنها سستی مشاهده نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوترابی‌فرد عنوان کرد: پیام توصیه‌های حضرت علی(ع) برای ما این است که مدیران در سطوح کلانی،میانی و خرد اینگونه انتخاب شوند و باید به گونه‌ای خود را تربیت و اصلاح کنیم که زعیم امت اسلام نگاهشان اینگونه باشد و مدیران، مسوولان و آحاد جامعه در این مسیر گام‌های استوار بدارند.

وی با بیان اینکه اصل نظام سازی و دولت سازی در اندیشه دینی است، گفت: صدها سند در قرآن و سیره پیامبر حکایت از این دارد که انبیا الهی بویژه پیامبر خاتم در مسیر دولت سازی و تشکیل نظام سیاسی و برای ساختن انسانی که قیام او به عدل  و جامعه‌ای که مبتنی بر عدالت است و انسان های عادل تربیت می شوند، قدم برداشته‌اند.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: انبیا و امامان برای فراهم آوردن زمینه حضور انسان برای سعادت ابدی، اقدام به تشکیل نظام سیاسی کردند و بدون یک نظام سیاسی کارآمد و مبتنی بر اصول اخلاقی و علمی امکان تحقق اهداف الهی وجود ندارد.


اگر مردم در عرصه حضور نداشته باشند، جامعه بدون حاکم نمی‌ماند

ابوترابی فرد:اگر مردم در عرصه حضور نداشته باشند، جامعه بدون حاکم نمی‌ماند
امام جمعه موقت تهران گفت: اگر مردم در عرصه حضور نداشته باشند دودمان پهلوی و قاجار همه چیز را در دست می‌گیرد و جامعه بدون حاکم نمی‌ماند و سرنوشت و هویت ملی و فردی مصادره خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد در نماز جمعه امروز 7 آبان ماه با تشکر از همکاری مردم ایران با مصوبات ستاد ملی کرونا اظهار کرد: از مردم می‌خواهم برای حفظ سلامت عمومی شیوه نامه ها را بیش از گذشته رعایت کنند.

امام جمعه موقت تهران، با استناد به نامه امام اول شیعیان خطاب به مالک اشتر در هنگام منصوب کردن وی به عنوان والی مصر گفت: در آن زمان معاویه شرایط خاصی را برای حکومت امیر المومنین (ع) خلق کرده بود. گروه‌هایی سازماندهی می‌شدند و به نقاط مختلف جهان اسلام می‌رفتند و قتل و غارت کرده و ناامنی ایجاد می‌کردند همان شبیه اقداماتی که امروز از سوی دستگاه استکبار شاهد هستیم ، مصداق بارزش داعش است.

ابوترابی فرد افزود: استکبار یک گروه تروریستی را تجهیز و حمایت و برای پیشبرد منافع نامشروع خود از آن استفاده می‌کند. همچنین اگر بتواند عنصری مثل صدام را حمایت کرده و علیه انقلابی برآمده از مردم می‌شوراند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران با استناد به نامه امام اول شیعیان تاکید کرد:‌در آن مقطع محمد بن ابی بکر حکمران مصر و این فرد از جایگاه ویژه ای برخوردار  و حضرت علی (ع) برای او احترام قائل بود. امام امیر المومنین فرد اصلح را انتخاب کرد. این مصداق بارز شایسته سالاری در نظام دینی است ممکن است بسیاری از افراد شایسته باشند و صلاحیت داشته باشند. اما افراد شایسته تری نسبت به آنها وجود دارد. در این شرایط نباید اغماض صورت گیرد.

وی با تاکید بر جایگاه مردم از نظر حضرت علی (ع) گفت: اگر پیوند بین دولت و ملت وجود نداشته باشد یا اگر رابطه آنها مستحکم نشود نتایج خوبی در پیش نخواهد داشت جایگاه مردم در اندیشه سیاسی علی (ع) برجسته است. امیر المومنین خطاب به مردم آن زمان می‌فرماید که مالک اشتر شخصیتی است که برای آنها امنیت می‌آورد و اگر رابطه مردم با مالک اشتر مستحکم نشود او فرمانده موفقی نخواهد بود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به شخصیت مالک اشتر از ضرورت وجود عزم و اراده در مدیران نظام خبر داد و گفت: مردم نباید در مدیران سستی مشاهده کنند. یکی از عوامل آسیب‌های امروز ما فقدان عزم و اراده است.

ابوترابی فرد از ضرورت ‌های دینی تشکیل حکومت اسلامی خبر داد و تاکید کرد:‌انبیاء برای ساختن جامعه اقدام به تشکیل نظام سیاسی کردند؛ چرا که بدون نظام سیاسی امکان تحقق اهداف انبیاء وجود ندارد.

وی ادام داد:خوارج در این موضوع با امیر المومنین (ع) اختلاف داشتند. آنها می‌گفتند که حکومت و فرمانروایی برای خدا است اما همه ما می‌دانیم که جامعه نیازمند فرمانروا و حکومت است. اگر مردم ایران دهه‌های پیش همت کردند و انقلاب کردند در واقع اساس یک نظام الهی را بنیاد نهادند. نکته اینجاست که اگر مردم از حکومت جامعه فاصله گرفتند جامعه بدون حاکم نمی‌ماند بلکه عناصر پلید، فرومایگان بیگانه و دودمان پهلوی و قاجار همه چیز را در دست می‌گیرند.

خطیب نماز جمعه امروز تهران خاطرنشان کرد :اگر مردم در عرصه حضور نداشته باشند دیگران انتخاب می‌کنند و همه چیز مثل هویت ملی و فردی و استقلال و آزادی و فرهنگ به نفع منابع نامشروع مصاده می‌شود.

وی در پایان خطبه اول نماز جمعه تاکید کرد:‌باید در مسیر حکومت سازی و دولت سازی و نظام سیاسی اسلامی قدم برداشت و انتخاب مدیران اصلاح و قدم برداشتن مدیران در راستای اصول و مبانی اسلامی از شاخصه‌های نظام اسلامی است.

نماز جمعه هفتم آبان با حضور دانش آموزان، و  خانواده شهید داوود و محمد حسین فهمیده برگزار شد پیش از خطبه اصلی یک دانش آموز بسیجی سخنرانی کرد و خواهر شهید داوود و محمد حسین فهمیده به بیان نکاتی در خصوص جوانان و دانش آموزان پرداخت.همچنین از فیلم سینمایی "یدو: که مربوط به دوران دفاع مقدس است، تجلیل شد./ ایرنا و ایسنا 

 

 

 

 

نظر شما