شناسهٔ خبر: 50443285 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امام جمعه موقت تهران در خطبه های نمازجمعه مطرح کرد:

جایگاه برجسته مردم در اندیشه سیاسی امام علی (ع)/ایجاد ناامنی؛ هدف استکبار/مدیران باید بالاترین سطح اراده را داشته باشند

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام علی (ع) بسیار برجسته است، گفت: پیوند حکومت و مردم اهمیتی اساسی دارد که اگر این نباشد، حتی حاکمی مانند مالک اشتر هم موفق نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، خطیب نمازجمعه تهران امروز (جمعه ۷ آبان) در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه نامه الهام بخش و امیدآفرین و دولت ساز امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر نخعی را امروز در نظر می‌گیرم، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در آغاز دولت سیزدهم به اجرای آن توصیه داشتند و حاکمان را به فهم این نامه و رعایت فرآمین آن حضرت توصیه خاص نمودند.

 

وی با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) در دوران و شرایط خاصی اقدام به انتصاب مالک اشتر به عنوان استاندار مصر کرد، ادامه داد: شرایطی که معاویه در برابر حکومت علی بن ابیطالب(ع) خلق کرده بود به این صورت است که از آن دوران به دوران غارت یاد می‌کرد چرا که معاویه گروه‌هایی را برای ایجاد ناامنی به بخش های مختلف جهان اسلام اعزام می کرد. همان حرکتی که امروز در دستگاه استکبار شاهد هستیم.

 

وی تصریح کرد: مهم ترین پیام این انتصاب از سوی امیرالمومنین (ع)، توجه به جایگاه شایسته‌سالاری در نظام سیاسی الهی است و این یک درس عملی برای همه ماست که اگر چهره‌ای شایسته است و تمام صلاحیت‌ها را دارد،، اما در آن مسئولیت دیگری شایسته‌تر است، نباید اغماض کنیم. اگر این اصل مورد توجه و اهتمام قرار گیرد، با یک تحول و انقلاب عظیم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبرو خواهیم شد.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه داعش نمونه‌ای از گروه هایی است که استکبار ایجاد کرده است، گفت: استکبار منافع مشروع کشورها به ویژه کشورهای مسلمان را تامین نمی کند. حتی شاهد بودیم که عنصری به نام صدام را انتخاب کرد و برای رویارویی با یک ملت و انقلابی برآمده از اراده ملی حمایت کرد.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این ادبیات مسلط در دنیای ستم و ظلم و چهره‌های پلیدتاریخ سیاسی جهان است، گفت: در این مقطع امیرالمومنین با همه احترام و شخصیت و منزلتی که برای محمد بن ابی بکر استاندار وقت مصر قائل هستند (ع) مالک اشتر را برای مدیریت و هدایت کشور مصر انتخاب می‌کنند.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام علی (ع) بسیار برجسته است، گفت: پیوند حکومت و مردم اهمیتی اساسی دارد که اگر این نباشد، حتی حاکمی مانند مالک اشتر هم موفق نخواهد بود.

 

وی با اشاره به مفاد نامه امام علی (ع) در این خصوص گفت: مدیران در نظام اسلامی باید بالاترین سطح عزم و اراده را داشته باشند و مردم در آن‌ها سستی مشاهده نکنند که این یکی از آفت‌های مدیریتی است. امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند مالک اشتر نماد عدالت و تعهد به اصول عقلی و علمی است. آنجا که جای تصمیم سریع و عاجل است، تصمیم سریع و درست می‌گیرد و آنجا که جای درنگ است، با درنگ تصمیم می‌گیرد. همه آحاد جامعه و مدیران و مسئولان باید در این مسیر گام بردارند که دین خدا را پیاده کنند.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه توجه به اصل نظام‌سازی و دولت‌سازی، پیام دیگر عهدنامه مالک اشتر است، گفت: صد‌ها سند در قرآن کریم و احادیث دلالت بر این دارد که انبیای الهی در مسیر تشکیل نظام سیاسی قدم برداشتند و برای ساختن جامعه‌ای که مبتنی بر عدالت است و در آن فرهنگ، انسان‌های عادل تربیت می‌شوند و برای سعادت ابدی، اقدام به تشکیل نظام‌های سیاسی کرده‌اند و بدون یک نظام سیاسی کارا و مبتنی بر اصول عقلانی و وحیانی، امکان تحقق اهداف انبیای الهی وجود ندارد.

 

وی با اشاره به تعریف شاخص‌های نظام سیاسی اسلامی در اندیشه سیاسی اسلام گفت: مهم ترین شاخص این است که باید مدیران صالح مانند مالک اشتر انتخاب شوند و این‌ها نیز باید در چارچوب اصول و قوانین اسلامی حرکت کنند. تمام دستگاه ها و مسئولان اسناد بالادستی کشور را دقیقاً مورد توجه قرار دهند، کم نیستند مدیرانی که از اسناد بالادستی نظام اطلاعی ندارند.

 

 

پایان پیام/50

نظر شما