شناسهٔ خبر: 50428726 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر مطرح کرد:

سهم ناچیز ایران دربازارهای جهانی گیاهان دارویی به یرغم پتانسیل بالای تولید

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: با وجود پتانسیل بالای ایران در تولید گیاهان دارویی تاکنون سهم اندکی از بازار های جهانی نسیب این بخش در کشورمان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شجعی گفت: استفاده از گیاهان داروئی در رفع نیازهای بشری ریشه در تاریخ، تمدن و زندگی بشر دارد که از هزاران سال قبل از گیاهان دارویی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است

شجعی افزود: سرزمین ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی است که دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است.

وی ادامه داد: تعداد گونه های گیاهی ایران حدود ۸ هزار گونه است که از این تعداد بیش از ۲۳۰۰ گونه دارای خواص دارویی ،عطری، ادویه ها و آرایشی و بهداشتی است که متاسفانه علیرغم پتانسیل بالای ایران در زمینه تولید گیاهان دارویی در بین کشورهای مطرح تولید کننده و صادر کننده گیاهان دارویی و فرآوری آن ایران جایگاهی ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر درخصوص تغییر رویه مردم در درمان بیماری ها بیان کرد: رویکرد استفاده از گیاهان دارویی در تسکین و درمان بیماری های بشر به این شکل بوده که گیهان دارویی در محیط زندگی افراد نخستین گزینه در درمان بیماری ها محسوب می شده است.

وی تصریح کرد: امروزه در دانش پزشکی نیز رویکرد جدیدی اتفاق افتاده است و از ترکیبات طبیعی برای رسیدن به اهداف درمانی و دارویی استفاده می شود و پایه بسیاری از داروهایی که بصورت شیمیایی در ایران و دنیا وجود دارد ترکیباتی است که از مواد طبیعی گرفته شده است که عمده ترین مواد طبیعی گیاهان دارویی هستند.

شجعی بر تغییر الگوی کشت تأکید کرد و اظهار داشت: با وجود منابع آب شیرین محدود وزمین های کوچک حاصلخیز و همچنین وجود بزرگترین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی شرق کشور در منطقه، شهرستان کاشمر می تواند در امتداد تکمیل زنجبره های تولید و کشت گیاهان دارویی که اکثرا کم آب طلب هستند نقش آفرینی کنید.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از وجود زیرساخت های لازم درحوزه تولید و فرآوری گیاهان دارویی شهرستان خبر داد و بر برگزاری کلاس های آموزشی و اجرای کشاورزی قراردادی در جهت اصلاح الگوی کشت تأکید کرد.

نظر شما