شناسهٔ خبر: 50416389 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر:

سهم ایران دربازار‌های جهانی گیاهان دارویی ناچیز است

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت:با وجود ظرفیت بالای ایران در تولید گیاهان دارویی تاکنون سهم اندکی از بازار‌های جهانی نصیب بخش کشاورزی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در بازدید ازمزارع کشت گیاهان دارویی ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر گفت:استفاده از گیاهان دارویی در رفع نیاز‌های بشری ریشه در تاریخ، تمدن و زندگی بشر دارد که از هزاران سال قبل از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است.

او افزود:سرزمین ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی  که دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد:تعداد گونه‌های گیاهی ایران حدود ۸ هزار گونه است که از این تعداد بیش از ۲۳۰۰ گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌ها و آرایشی و بهداشتی می‌باشد که با وجود پتانسیل بالای ایران در زمینه تولید گیاهان دارویی در بین کشور‌های مطرح تولید کننده و صادر کننده گیاهان دارویی و فرآوری آن ایران جایگاهی ندارد.

شجعی با اشاره به  تغییر رویه مردم در درمان بیماری‌ها بیان کرد:رویکرد استفاده از گیاهان دارویی در تسکین و درمان بیماری‌های بشر به این شکل بوده که گیاهان دارویی در محیط زندگی افراد نخستین گزینه در درمان بیماری‌ها محسوب می‌شده است.

بیشتر بخوانید

او تصریح کرد:امروزه در دانش پزشکی نیز رویکرد جدیدی اتفاق افتاده است و از ترکیبات طبیعی برای رسیدن به اهداف درمانی و دارویی استفاده می‌شود و پایه بسیاری از دارو‌هایی که بصورت شیمیایی در ایران و دنیا وجود دارد ترکیباتی است که از مواد طبیعی گرفته شده است که عمده‌ترین مواد طبیعی گیاهان دارویی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بر تغییر الگوی کشت تأکید کرد: با وجود منابع آب شیرین محدود وزمین‌های کوچک حاصلخیز و همچنین وجود بزرگترین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی شرق کشور در منطقه، شهرستان کاشمر می‌تواند در امتداد تکمیل زنجبره‌های تولید و کشت گیاهان دارویی که اکثرا کم آب طلب هستند نقش آفرینی کنند.

شجعی اظهار کرد:زیرساخت‌های لازم درحوزه تولید و فرآوری گیاهان دارویی کاشمر وجود دارد و باید کلاس‌های آموزشی  برای اصلاح الگوی کشت برگزار شود.

انتهای پیام//ف. ش

نظر شما