به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دکتر عباس شیراوژن در بازدید از دانشگاه علوم پزشکی قم و در جمع مدیران حوزه فرهنگی دانشجویی این دانشگاه گفت: در نگاه نخست شاید ساختار یک مجموعه و بودجهای که به آن اختصاص داده میشود اولین دغدغه باشد؛ درحالیکه مسئله اصلی در یک جمله چیستی هدف اقدامات و فعالیتهایی است که به وقوع میپیوندد.
وی تغییر و تحولاتی که در دوران تحصیل یک دانشجو برایش اتفاق میافتد را مورد توجه قرار داد و گفت: میزان رشد انسانی و شخصیتی که برای دانشجویان اتفاق میافتد قطعاً نسبت بهروز اولی که وارد دانشگاه شده متفاوت است.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: شوق خدمت به مردم و صداقت با مردم و حتی احترام به پدر و مادر و پرداختن به شاخصهای انسانی در میان قشر دانشجو، مجموعه مسائلی هستند که از بدو ورود دانشجو به دانشگاه، باید موردتوجه مسئولان در دانشگاهها قرارگرفته و به آن اهتمام ویژه داشته باشند.
وی بر لزوم تربیت نیروی انسانی فرهیخته و کارآمد در میان قشر دانشجو تأکید و تصریح کرد: ما آمدهایم که انسان تربیت کنیم و خودمان نیز در دل آن رشد داشته باشیم؛ در واقع باید فضا را از درون اصلاح کرد.
شیراوژن با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، توجه ویژهای به نقش مجموعههای فرهنگی دارند، عنوان کرد: نکات بسیار مهمی در این بیانیه وجود دارد که باید همگی به آن توجه و اهتمام ویژهای داشته باشیم. حضرت آقا در این بیانیه، وظیفه رسمی دستگاههای فرهنگی را داشتن منش و شخصیت اخلاقی معنوی دانستهاند؛ در واقع بخش عمدهای از فضای اخلاقی و معنوی توسط استاد و دانشجویان ما شکل میگیرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کنترل یا ستیز معقولانه با کانونهای تضعیفکننده اخلاق و معنویت، نکته دیگری است که باید به آن توجه داشت، گفت: افرادی هستند که در پی ناامیدی و تضعیف اخلاق معنویت هستند و یأس و ناامیدی را به دیگران تزریق میکنند؛ این موارد نیز باید با روشهای معقولانه و با ظرافت شناسایی و هدایت شوند.
وی توجه ویژه به فضای مجازی را مورد تأکید قرار داد و ابراز کرد: بسیاری از سهم خوراک فکری دانشجویان در فضای مجازی اتفاق میافتد، لذا در این فضا نیز باید ورود کنیم؛ البته مصونیت بخشی به دانشجویان در این مسیر مسئله مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد.
شیراوژن تأکید کرد: باید قالبهای متنوعی را در انجام امور فرهنگی و دانشجویی در نظر بگیریم؛ ما باید تلاش کنیم تا به نقطهای برسیم که مجموعههای فرهنگی و دانشجویی در دانشگاهها نقش نظارتی داشته باشند.
در ادامه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از بخشهای اداری، مجموعه ورزشی و موتورخانه، معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم بازدید به عمل آورد.
نشست با دبیران تشکلهای دانشجویی، کانونهای فرهنگی، انجمنهای علمی، شوراهای صنفی، اردوهای جهادی، نشریات دانشجویی و همتایاران سلامت از دیگر برنامههای سفر دکتر شیراوژن معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی قم بود که انجام شد.
دبیر کانون فیلم و عکس، دبیر کل شورای صنفی، دبیر کانون خیریه، دبیر انجمن اسلامی مستقل، دبیر کانون دانشجویان خارجی، مسئول تشکل بسیج دانشجویی، دبیر تشکل خط امام(ره) و دبیر کانون مطالعات دانشگاه علوم پزشکی قم در این نشست، اصلیترین مشکلات پیش روی دانشجویان را برشمردند.
کمبود بودجه انجام فعالیتهای فرهنگی، کنسل شدن کار دانشجویی در بخشهای فرهنگی، نبود فضای کافی انجام فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی قم، لزوم استقلال مالی کانونهای خیریه دانشجویی، کم شدن حمایت از کار دانشجویی، نیاز بودجه ای برای تنوع فعالیتهای دانشجویی، لزوم اعطای وام و تسهیلات به دانشجویان خارجی، لزوم تقویت تشکلهای دانشجویی، کمتر پرداختن به موضوعات فرهنگی و پژوهشی در میان دانشجویان و نبود برنامههای مهارت افزایی در دانشگاه از جمله انتظارات و انتقادات دانشجویان بود.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دیدار خود با نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: بهعنوان یک نفر نمیتوانم با توده دانشجویان بهصورت فردبهفرد ارتباط بگیرم لذا باید با یک سری انتقالدهندگان پیام ارتباط داشته باشم؛ به نظرم مجموعههای دانشجویی در کنار رسانهها و شبکههای اجتماعی مجموعههای تقویتکننده پیام هستند.
شیراوژن با بیان اینکه دانشگاهیان مسئولیت سنگینی در سطوح مختلف دانشگاه دارند، افزود: همه ما دارای ارزشهای مشترک انسانی و الهی هستیم که این ارزشها در جامعه هدف مشترک است؛ اگر این باورها و سطوح مشترک را در نظر بگیریم؛ در راستای اهداف و ارزشها میتوانیم برنامههای حمایتی دانشگاه را تنظیم کرده و نقش تقویتکننده داشته باشیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه باید سعی در مصرفی نبودن بودجههای اختصاصیافته به دانشگاه و حوزه فرهنگی داشته باشیم، گفت: باید با امکاناتی که در دانشگاه داریم بتوانیم با خلاقیت و نوآوری بهترین و بالاترین بهرهوری را داشته باشیم.
∎