شناسهٔ خبر: 50393887 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

جزئیات ازسرگیری فعالیت جایگاه‌های سوخت/ تائید حمله سایبری/ حل مشکل تا ظهر فردا

وقفه چند ساعته در سوخت رسانی به خودروها در تهران که منجر به ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت شده بود، مرتفع شد؛ بررسی‌های میدانی و گزارش‌های خبرنگاران ایرنا از سطح شهر هم بر این مطلب صحه می‌گذارند.

صاحب‌خبر -

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: تقریبا در تمامی مناطق کشور، تعدادی از جایگاه‌های سوخت شروع به فعالیت کرده‌اند.

بعد از توقف عرضه سوخت در جایگاه‌های کشور بعد از حمله سایبری صبح امروز، اکنون تعدادی از جایگاه‌های سوخت فعالیت خود را به صورت آفلاین و عرضه بنزین به نرخ آزاد آغاز کرده اند.
فاطمه کاهی در باره این موضوع با تاکید بر اینکه در اکثر مناطق کشور، عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت آغاز شده، گفت: به طور مثال در تهران اکنون ۵۲ جایگاه فعال هستند.
علی فروزنده، سخنگوی وزارت نفت پیش از این با بیان اینکه سامانه کارت سوخت از مدار خارج شده است، گفته بود که سهمیه‌ها حفظ خواهد شد، زیرا سامانه آفلاین است.
کارشناسان در حال رفع مشکل هستند که به محض رفع این ایراد، موضوع به اطلاع هموطنان می‌رسد.
از ظهر امروز مراجعان به جایگاه‌های سوخت کشور برای دریافت بنزین با کارت هوشمند سوخت با مشکل مواجه شدند.

تایید حمله سایبری به سامانه‌های سوخت

مرکز ملی فضای مجازی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور، از بازگشت سوخت‌رسانی به حالت عادی تا ساعاتی دیگر خبر داد.
از ساعتی قبل در شبکه‌های اجتماعی مساله‌ای در خصوص تعطیلی جایگاه‌های بنزین در سطح شهر مطرح شد. برخی دلیل بروز این مشکل را حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کل کشور دانستند.
مرکز ملی فضای مجازی اکنون با تایید این خبر، در خصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت اطلاعیه‌ای صادر کرد.
در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم‌وطنان گرامی می‌رساند، ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰ مرکز «افتا» گزارشی درخصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرده و به تبع آن جایگاه‌ها در ارایه خدمات سوخت رسانی از مدار خارج شدند.
در ادامه نیز گفته است: در همین راستا، دستگاه‌های ذیربط در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و تا ساعاتی دیگر خدمات سوخت رسانی به حالت عادی برخواهد گشت.
همزمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در بیانیه جداگانه‌ای تاکید کرد که تمامی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی کشور بدون هیچ مشکلی در حال خدمات‌رسانی هستند.
در این بیانیه آمده است: در پی اختلال به وجود آمده در سامانه جایگاه‌های سوخت و نگرانی افکار عمومی از تسّری این اختلال به زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی به آگاهی می‌رساند تمام سامانه‌های ارتباطی و مخابراتی در سراسر کشور بدون هیچ‌گونه اختلالی در حال ارائه خدمات هستند./ ایرنا

امکان سوخت‌گیری سهمیه‌ای فراهم شد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد جایگاه‌ها فعال شده‌‌اند و پیش بینی می‌شود که تا تا اواسط فردا شرایط جایگاه‌ها عادی شود.
جلیل سالاری در گفت و گویی تلویزیونی، اظهار کرد: یک اتفاق نرم افزاری و مشکل در سیستم سامانه سوخت در حوالی ظهر امروز اتفاق افتاد و بلافاصله مدیریت بحران در مجموعه پالایش و پخش شکل گرفت؛ همکاران ما در حوزه‌های فنی و مهندسی و پیمانکار وارد موضوع شدند، روش‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت قرار شد که مجاری عرضه را از حالت عرضه خارج و سوخت گیری به صورت دستی انجام شود.
وی افزود: باتوجه به اینکه نیروها باید درتمام جایگاه‌ها توزیع شوند انجام این کار یک مقدار زمانبر شد و در نهایت تا این لحظه نزدیک به ۵۰ درصد جایگاه‌ها فعال شدند و به موازات این مساله در یکی از جایگاه‌ها ارتباط بین وضعیت سامانه و نحوه سوخت گیری از طریق سامانه را بررسی کردیم در چند مرحله این تست انجام شد و در نتیجه اکنون در جایگاه ۱۱۵ میدان فردوسی امکان سوخت گیری با کارت سوخت فراهم شده است.
به گفته وی در حال حاضر این امکان در پنج جایگاه دیگر در سراسر کشور به وجود آمد و عملا روش سوخت گیری با کارت سوخت نیز در این جایگاه‌ها فراهم شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تا انتهای امشب تمامی جایگاه‌های سوخت فعال می‌شوند؟ گفت: نمی‌توان گفت که صد درصد جایگاه‌های سوخت تا امشب فعال می‌شوند؛ چراکه نیروها باید در کل کشور حتی ایستگاه‌های بین راهی حضور پیدا کنند. درست است که کل فرایند در هر جایگاه پنج دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد اما توزیع کارکنان در کل کشور کمی زمانبر است؛ با این حال از تمام ظرفیت پیمانکار استفاده شده است.
به گفته وی هدف این است که در کنار فعال شدن جایگاه‌ها فرایند سوخت گیری با کارت سوخت نیز نیز مهیا شود و احتمال می‌دهیم تا اواسط فردا شرایط عادی شود./ ایسنا

حل مشکل سوخت رسانی تا ظهر فردا

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از حل مشکل عرضه سوخت سهمیه بندی شده با کارت سوخت تا ظهر فردا (چهارشنبه) خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، «سالاری‌نسب» مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بعد از اتفاقی که صبح امروز (سه شنبه) در سیستم سوخت رسانی افتاد، بلافاصله مدیریت بحران در مجموع پالایشگاه‌ها شکل گرفت و بعد از بررسی روش‌های مختلف، مقرر شد مجرای عرضه به صورت دستی انجام شود.
او گفت: در برخی از جایگاه‌ها امکان عرضه سوخت با کارت فراهم شده است و پیش بینی می‌شود تا ظهر فردا مشکل عرضه سوخت سهمیه‌‌ای حل شود.
«امین رضانواز» سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور در گفتگو با ۱۸:۳۰ گفت: سه دقیقه پس از وقوع اخلال در سامانه هوشمند سوخت و فرایند سوختگیری در جایگاهها، مطلع شدیم. از ساعت ۱۱ صبح امروز گروه بسیاری در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای حل مشکل و راه اندازی سیستم نازل سوخت دست به کار شدند.
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد جایگاه‌های سوخت در کشور فعال شده‌اند.
رضانواز گفت: از صبح امروز حدود ۶۰ هزار نازل عرضه سوخت متوقف شد و تاکنون حدود ۱ هزار و ۷۰۰ جایگاه سوخت با عرضه سوخت آزاد به چرخه باز گشته است.
«کرامت ویس‌کرمی» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم از تلاش کارشناسان برای رفع نقص سامانه عرضه سوخت گفت و افزود: در حال حاضر از چهار هزار جایگاه سوخت در کشور حدود هزارو ۷۰۰ جایگاه، سوخت را بصورت دستی یا آفلاین عرضه می‌کنند.
او افزود: کارشناسان سعی دارند نقص سامانه را هر چه سریعتر برطرف کنند تا عرضه بنزین را بصورت سامانه‌ای هم انجام شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: جایگاه سوخت ۱۱۵ میدان فردوستی تهران به شرایط اولیه و ارائه سوخت با کارت هوشمند سوخت بازگشته است.
کرامت ویس‌کرمی گفت: خللی در سهمیه سوخت بوجود نخواهد آمد./ شبکه خبر

نظر شما