شناسهٔ خبر: 50385903 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خبرگزاری شبستان گزارش می‌دهد؛

ناهماهنگی در ترمیم خسارت‌های سیل؛ گیلان برای مواجهه با زمستان پیش‌رو آمادگی ندارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد به علت عدم تخصیص اعتبارات، خلل مدیریتی و برخی ناهماهنگی‌ها خسارت‌های سیل در گیلان هنوز ترمیم نشده است و استان برای مواجهه با زمستان پیش‌رو از آمادگی لازم برخوردار نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  از رشت، بررسی‌ها نشان می‌دهد به علت عدم تخصیص اعتبارات و تزریق قطره چکانی منابع، بی‌انگیزگی در دستگاه‌ها، خلل مدیریتی و بروز برخی ناهماهنگی‌ها خسارت‌های سیل در گیلان هنوز ترمیم نشده است و بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت این استان برای مواجهه با زمستان پیش‌رو از آمادگی‌های لازم برخوردار نیست.

 

همزمان با اعلام خبر کاهش 6 تا 15 درجه‌ای دمای هوا در گیلان، احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم ترمیم خسارت‌های وارده سیل آن هم نه سیلاب سال‌ گذشته بلکه سیلابی که در همین ماه گذشته اتفاق افتاد نگرانی‌ها از روزها و ماه‌های آینده و مشکلاتی که برای مردم در پی بارش برف و باران به وجود خواهد آمد قوت می‌گیرد.

 

*کاهش 6 تا 15 درجه‌ای دمای هوا در گیلان

«محمد دادرس» از کاهش شش تا 15 درجه‌ای دمای هوا در استان گیلان و صدور هشدار سطح نارنجی خبر داد و گفت: بالا آمدن سطح آب و طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب در مسیل‌ها، آسیب به سازه‌ها، شکستگی و سقوط درختان، رانش و لغزش زمین، لغزندگی جاده‌ها و اختلال در تردد جاده‌ای از جمله مخاطرات سامانه بارشی است که به گیلان وارد شده است.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان نفوذ تدریجی سامانه بارشی و سرد به منطقه را طبق بررسی نقشه‌های هواشناسی مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: شرایط برای ابرناکی و مه آلود شدن هوا، روند کاهش دما،  بارندگی، وزش باد، رعد و برق و بارش برف در ارتفاعات استان گیلان فراهم است.

 

وی با بیان اینکه از ظهر چهارشنبه پنج آبان با توجه به جریانات شمالی بارندگی و وزش باد در برخی مناطق استان گیلان به صورت شدید و خیلی شدید پیش‌بینی می‌شود تصریح کرد: از ظهر چهارشنبه با تضعیف سامانه بارشی به تدریج کاهش ناپایداری‌ها در سطح استان گیلان مورد انتظار است.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان وضعیت جوی امروز استان را هم برشمرد و اظهار داشت: برای امروز (سه‌شنبه، 4 آبان) کاهش دما، بارندگی و وزش باد در برخی نقاط شدید و در برخی نقاط خیلی شدید، رعد و برق و در ارتفاعات بارش برف دور از انتظار نیست.

 

دادرس با تاکید بر اینکه برای روز چهارشنبه( 5آبان) کاهش نسبی دما، بارندگی، وزش باد، احتمال رعد و برق و در ارتفاعات بارش برف و یخبندان پیش‌بینی می‌شود اذعان کرد: برای روز پنجشنبه آسمان استان گیلان صاف تا نیمه ابری و در ارتفاعات یخبندان صبحگاهی خواهیم داشت در طی روز هم افزایش نسبی دما، گاهی وزش باد و بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود.


* احتمال سیلابی شدن بیشتر رودخانه‌های استان گیلان

«امیر مرادی» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از آماده‌باش کلیه دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان در استان همزمان با صدور اعلامیه سطح نارنجی هواشناسی خبر داد و گفت: به تمام اعضای مدیریت بحران گیلان اعلام کرده‌ایم که باید برای زمستان پیش‌رو آمادگی‌های لازم برای مواجهه با بارش برف 150 سانتی متری و حتی بالاتر را داشته باشند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان آماده کردن تجهیزات لازم برای خدمات‌دهی به مردم در زمان بروز سیلاب و برف را لازم خواند و ضمن اشاره به موضوع خرید 20 تیغه برف روبی توسط شهرداری رشت اظهار داشت: از دیشب در بسیاری از نقاط استان گیلان شاهد بارندگی و ورزش باد بودیم.

 

وی با تاکید بر اینکه بر اساس اطلاعیه‌ها و هشدارهای هواشناسی احتمال سیلابی شدن بیشتر رودخانه‌های استان گیلان برای روزهای پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود تصریح کرد: اطلاعیه‌های لازم در مورد احتمال بروز سیلاب در برخی نقاط استان گیلان برای کلیه فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و سازمان‌های امدادی و خدماتی ارسال شده است.

 

به گزارش شبستان، شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر فعالیت سامانه بارشی در سطح استان گیلان تا روز چهارشنبه( 5 آبان) در بحث احتمال آبگرفتگی، بالا آمدن سطح آب، طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب در مسیل‌ها هشدار داد و از مردم استان به ویژه مسافران خواست برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار از تردد و استقرار در حریم رودخانه‌ها، تأسیسات آبی و کانال‌های آبرسانی گیلان خودداری کنند.


لازم به ذکر است با توجه به دو سیلابی که در ماه گذشته در برخی نقاط گیلان اتفاق افتاد خسارت‌های بسیاری به تاسیسات زیربنایی استان نظیر راه‌های دسترسی، پل‌ها، آب نماهای و دیواره رودخانه‌ها وارد شد به طوری‌که به علت تخصیص قطره چکانی اعتبارات اقدامات لازم برای ترمیم خسارت‌های وارده به خوبی انجام نگرفت.

از سویی با توجه به تجربیات تلخ گیلان از بارش برف و جاری شدن سیلاب این عدم هماهنگی‌ها، لایروبی نکردن رودخانه‌ها و عدم ترمیم خسارت‌های وارده به تاسیسات زیربنایی موضوعی بسیار نگران کننده برای استان محسوب می‌شود و انتظار می‌رود با تغییر مدیریتی در استان گیلان و همزمان با روی آمدن رسمی استاندار جدید یک بازنگری اساسی و جدی در رویکردها را شاهد باشیم.

 

پایان/

پایان پیام/165

نظر شما