شناسهٔ خبر: 50376877 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

کاهش 12 درجه‌ای دمای استان‌های شمالی طی امروز و فردا

صاحب‌خبر -
زهره افشار
خبرنگار
در ادامه روند کاهش دما در کشور، دمای هوا در استان‌های شمالی طی 24 ساعت آینده از 6 تا 12 درجه کاهش می‌یابد.
«فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: امروز علاوه بر کاهش دما در استان‌های شمالی، بارش‌های شدیدی  در استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل خواهیم داشت که سازمان هواشناسی نسبت به آبگرفتگی معابر، سیلاب و لغزنده بودن جاده‌ها در برخی مناطق این استان‌ها هشدار داده است. در این استان‌ها به‌دلیل رعد و برق و باد برخی پروازها با تأخیر مواجه خواهد شد.  وی همچنین به کشاورزان استان‌های شمالی هشدار داد که باقیمانده محصول خود را جمع‌آوری کنند، زیرا  یخ زدگی محصول در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در کمین بخش کشاورزی استان‌های شمالی است،در تهران نیز طی 24 ساعته آینده دمای هوا حدود 3 درجه کاهش می‌یابد، به گونه‌ای که دمای هوا از 20 درجه امروز به 17 درجه سانتیگراد در روز چهارشنبه می‌رسد؛با فعالیت این سامانه در روز دوشنبه استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان غربی و آذر بایجان شرقی بارش‌های خوبی  دشت کردند که بارش‌ها در ارتفاعات این استان‌ها به شکل برف بوده است. گفتنی است ،دیروز ایستگاه خیر آباد زنجان با منفی 5 درجه سانتیگراد، ورزقان منفی 4 و فیروز کوه با منفی 4 سردترین مناطق کشور و لامرد فارس با 36 درجه سانتیگراد گرمترین نقطه کشور بود. گودرزی خاطرنشان کرد: بارش‌ها تا پنجشنبه ادامه دارد که دامنه فعالیت این سامانه برای فردا علاوه بر استان‌های شمالی و شمال غرب بخش‌هایی از خراسان شمالی، کرمان و هرمزگان را  در بر می‌گیرد که بارش‌ها همراه با رعد و برق و بارش برف در ارتفاعات خواهد بود ، بدین ترتیب مردم استان‌های جنوبی هم هوای پاییزی را لمس خواهند کرد. روزپنجشنبه نیز به محض خروج این سامانه از کشور سیستم جدیدی وارد می‌شود که امیدواریم بارش‌های پاییزی خوبی را برایمان  به ارمغان بیاورد.
هشدار مدیریت بحران گیلان نسبت به وقوع سیلاب
از سوی دیگر مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی گفت: تا روز چهارشنبه بارش‌های سنگینی برای استان پیش‌بینی می‌شود که امکان وقوع سیلاب را دور از انتظار نمی‌کند.
به‌گزارش ایرنا، امیر مرادی با بیان اینکه وقوع ۲ سیلاب در مهرماه گذشته خسارت‌های بسیاری به تأسیسات زیربنایی استان وارد کرد، اظهار داشت: این ۲ سیلاب به پل‌ها، آب نماها و دیواره رودخانه‌های بسیاری در استان خسارت وارد کرد.
به‌گفته وی با توجه به هشدار هواشناسی احتمال سیلابی شدن بیشتر رودخانه‌های استان برای روزهای پیش رو پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه هفته گذشته تاکنون فرصت محدودی برای آمادگی این هشدار پیش‌بینی شده هواشناسی داشته‌ایم، گفت: دستگاه‌های مربوطه همچون آب منطقه‌ای، راهداری، دهیاری و بخشداری تلاش کردند تا برخی نقاط آسیب دیده را به‌طور موقت ترمیم کنند تا بعد از اختصاص اعتبارات کارهای اساسی‌تری را برای این زیرساخت‌های آسیب‌دیده انجام دهند.  وی با ابراز نگرانی از نبود استحکام لازم تأسیسات و زیرساخت‌ها در وقوع سیلاب احتمالی تا روز چهارشنبه گفت: مردم باید هوشیار باشند و از حضور در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کرده و کسانی که در این نقاط زندگی می‌کنند یا می‌خواهند از روی پل‌ها عبور و مرور داشته باشند، حتی‌المقدور تردد‌شان را از مسیرهای مطمئن دیگری انجام دهند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با تأکید بر ضرورت مراقبت از سالخوردگان گفت: از سالخوردگان باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد تا به هیچ دلیلی در حوالی رودخانه‌ها حضور نداشته باشند زیرا احتمال آسیب به آنها بسیار است.


برچسب‌ها:

نظر شما