شناسهٔ خبر: 50343966 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکنش‌های بین المللی به دستور اردوغان برای اخراج سفرای ۱۰ کشور از آنکارا

مقامات کشور‌های مختلف در واکنش به تصمیم اخیر اردوغان در اخراج سفرای ۱۰ کشور خارجی خواستار توضیح برای روشن شدن این موضوع شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، مقامات کشور‌های مختلف به تصمیم اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در عنصر نامطلوب خواندن و اخراج سفرای ۱۰ کشور غربی واکنش نشان داده و خواستار توضیح برای روشن شدن این موضوع شده اند.

وزارت خارجه آمریکا پس از این تصمیم اردوغان اعلام کرد که منتظر است تا طرف ترکیه‌ای تصمیم آنکارا مبنی بر اخراج سفیران ۱۰ کشور از جمله آمریکا را به طور واضح روشن کند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «ما گزارش‌ها را خوانده ایم و در این باره از وزارت خارجه ترکیه درخواست شفاف سازی داریم.»

 وزارت خارجه آلمان نیز اظهار داشت که برلین پس از این اقدام ترکیه در قبال سفرا، با سایر کشور‌ها رایزنی خواهد کرد. این وزارتخانه همچنین نوشت که اظهارات اردوغان را بررسی خواهد کرد.

وزارت خارجه نروژ همچنین اعلام کرد که سفارت این کشور در آنکارا اطلاعیه‌ای از مقامات ترکیه دریافت نکرده است. ترود مکدی، مسئول ارتباطات این وزارتخانه در بیانیه  گفت: «سفیر ما هیچ دستوری برای خروج خاک ترکیه دریافت نکرده است. ترکیه به خوبی از موضع نروژ در قبال این مسئله آگاه است.»

مکدی در ادامه از ترکیه خواست تا از استاندار‌های دموکراتیک و حاکمیت قانون که این کشور تحت کنوانسیون اروپایی حقوق بشر به آن متعهد شده است، پیروی کند.

از طرفی دیگر نیز وزارت امور خارجه نیوزیلند اظهار داشت که تا زمانی که چیزی را به طور رسمی از طریق کانال‌های رسمی دریافت نکند، اظهار نظر نخواهد کرد. این وزارتخانه در ادامه افزود: «نیوزیلند برای روابط خود با ترکیه ارزش قائل است.»

رئیس پارلمان اروپا نیز در واکنش به این تصمیم گفت: تصمیم ترکیه برای اخراج این سفرا، ما را مرعوب نخواهد کرد و ما همچنان درخواست خود برای آزادی کاوالا را تکرار می‌کنیم.

این تصمیم ترکیه در  حالی گرفته می‌شود که دوشنبه گذشته، سفیران آمریکا، فرانسه، آلمان، کانادا، دانمارک، هلند، نیوزلند، نروژ، سوئد و فنلاند در بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی عثمان کاوالا، یک زندانی سیاسی، شدند.

عثمان کاوالا ۶۴ ساله که از چهره‌های برجسته جامعه مدنی ترکیه محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۳ از طرف دولت اردوغان به تلاش برای بر هم زدن ثبات کشور متهم شد. کاوالا ۴ سال است که بدون محاکمه در زندان به سر می برد.

انتهای پیام/

نظر شما