شناسهٔ خبر: 50356478 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نخست وزیر فنلاند: تصمیم ترکیه در مورد احضار سفرا تاسف آور است

سانا مارین ضمن انتقاد از واکنش رئیس جمهور ترکیه، تصمیم وی مبنی بر احضار سفرای خارجی را مایه تاسف دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای بی سی نیوز، نخست وزیر فنلاند تصمیم رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اعلام ۱۰ سفیر خارجی از جمله فرستاده این کشور را مایه تأسف خواند.

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند به رادیو عمومی این کشور گفت: احضار سفرا «واکنش سختی» از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است.

وی اضافه کرد: «این وضعیت بسیار تأسف بار است. برای ما مهم است که به تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا احترام بگذاریم، بنابراین خواستار آزادی این فعال حقوق بشری ترکیه شدیم.»

مارین همچنین اعلام کرد که فنلاند در حال گفتگو با مقامات ترکیه است و قبل از «نتیجه گیری» نهایی منتظر اطلاعات بیشتر از سوی آنکارا است.

عثمان کاوالا، فعال حقوق بشر ترک از چهره‌های شاخص جامعه مدنی ترکیه محسوب می‌شود. کاوالا در سال ۲۰۱۳ به اتهام بر هم زدن نظم عمومی ترکیه بدون محاکمه راهی زندان شد.

فرستادگان آمریکا، فرانسه، آلمان، هلند، کانادا، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و نیوزلند با صدور بیانیه‌ای خواستار حل و فصل پرونده عثمان کاوالا، تاجر و فعال حقوق بشر شدند.

ناظران بین المللی و گروه‌های حقوق بشری بار‌ها خواستار آزادی کاوالا شده اند. دادگاه حقوق بشر اروپا خواستار آزادی کاوالا در سال ۲۰۱۹ شد و گفت زندان باعث سکوت وی شده است و شواهدی مبنی بر ارتکاب جرم وجود ندارد.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند حبس کاوالا بر اساس ملاحظات سیاسی است. آنکارا این ادعا‌ها را رد کرده و بر استقلال دادگاه‌های ترکیه اصرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما