شناسهٔ خبر: 50336448 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آزادی فلسطین را با وحدت بر مقاومت به دست آوریم

تهران- ایرنا- رئیس هیات‌امنای تجمع علمای مسلمین لبنان، گفت: وحدت یک مساله عقلانی، قلبی و اساسی است و ما باید بر وحدت مقاومت برای آزادی فلسطین تلاش کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا شیخ غازی یوسف حنینه شامگاه شنبه (اول آبان) در اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما گفت: جمهوری اسلامی ایران، مفهوم امت واحده را تاسیس و بازتعریف کرد. پس از آن که دشمنان، امت اسلامی را در یک موضع ضعف قرار دادند و استعمار جهانی موفق شد تا رژیم صهیونیستی را در خاک فلسطین ایجاد کند، ولی جمهوری اسلامی ایران از طریق امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب این مسیر را ادامه دادند و موضوع وحدت را به عنوان یک تفکر بین مسلمانان ریشه دار کردند. 

وی از آزادسازی فلسطین به عنوان یک نیاز مهم یاد کرد و افزود: در این زمینه به دو نکته باید توجه کرد. یکی این که مقاومت بدون وحدت و وحدت بدون مقاومت معنا ندارد. وحدت یک مساله عقلانی و قلبی و اساسی است. شاید در مسائلی با یهودیان اختلاف داشته باشیم ولی با صهیونیست ها می جنگیم. چون هر فلسطینی چه مسلمان، چه مسیحی و چه یهودی که در سرزمین فلسطین است، حق زندگی در سرزمین خود را دارد ولی صهیونیست ها هیچ جایگاهی ندارند و ما به بازگشت مردم فلسطین به سرزمین هایشان تاکید داریم.  

اسلام، عبادت بدون وحدت را قبول ندارد
آیت الله محمدهاشم صالحی
رئیس شورای علمای شیعه افغانستان گفت: ضرورت دارد، انسان ها از کرامت خود صیانت کنند و در این زمینه وحدت و انسجام بهترین راه است. وحدت، کرامت انسان را نگاه می دارد. قرآن در آیات مختلف، بشریت را به وحدت دعوت کرده و از هرگونه نفاق و دورویی نهی کرده است.

وی افزود: سیره و سنت نبوی در تمام زمینه ها وحدت آفرین است. رسول اکرم (ص) بین مسلمانان عقد اخوت ایجاد کردند به گونه ای که بیش از ۹۰ قبیله در جزیره العرب تحت حکومت اسلامی جمع شدند.

صالحی افزود: سیره امامان (ع) و خلفا همه گواه وجوب وحدت بر مسلمانان است. به این معنی که همه باید در مقابل دشمن بنیان مرصوص باشیم. وحدت پایه و اساس اسلام است. اسلام، عبادت بدون وحدت را قبول ندارد، چرا که وحدت، اصل و ریشه اسلام است.

رئیس شورای علمای شیعه افغانستان تأکید کرد: بر همه ما واجب است در راه وحدت گام برداریم؛ علما و مسئولینی که قدرت دارند، بیشتر از بقیه در این مسیر مسئول هستند، علما می توانند با تبلیغ کلامی و امر به معروف و نهی از منکر در این مسیر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه افغانستان مظلوم بیش از چهار دهه است که مورد ظلم و ستم قدرت‌های خارجی قرار گرفته و درگیر انتحارها و انفجارها و مصیبت‌ها شده، گفت: اخیرا شاهد تحول اساسی در این کشور یعنی امارت اسلامی هستیم که امیدواریم حکومتی همه شمول در افغانستان شکل بگیرد و افق پیش روی ما روشن شود.

بهترین امت کیست؟
سید جواد کلب نقوی
امام جمعه شهر لکهنو در هند با اشاره به آیه ۱۴۳ سوره بقره گفت: مسلمانان زمانی به بهترین امت تبدیل خواهندشد که در راستای منفعت انسانیت تلاش کنند. بنابراین ضرر نرساندن به مسلمان دیگر برای تبدیل شدن به بهترین امت کافی نیست.

وی افزود: بهترین امت کسانی هستند که نه تنها برای نفع رساندن به دیگر مسلمانان بلکه در راستای نفع رساندن به همه بشریت قدم برمی‌دارند.

این خطیب هندی افزود: زمانی، شعار استعمار این بود که «تفرقه بینداز و حکومت کن» ولی امرز آنها شعار خود را تغییر داده‌اند و معتقدند مسلمان‌ها قابل اعتماد نیستند و باید کشته شده و نابود شوند.

زمانی فکر می‌کردیم اختلاف و نزاع میان شیعه و سنی است اما بعدها فهمیدیم کسانی که مردم را تحریک می‌کنند و به جان یکدیگر می‌اندازند، عمال احزاب سیاسی و حکومت‌ها هستند.

وی با اشاره به نشانه‌های یک مسلمان در کتاب صحیح بخاری (از کتاب‌های حدیث اهل سنت) گفت: هر کسی لا اله الا الله و محمد رسول الله بگوید، نماز بخواند، زکات بدهد و به حج برود مسلمان است و شیعیان همه این ویژگی‌ها را دارند پس کسانی که شیعیان را کافر می‌دانند برخلاف صحیح بخاری عمل کرده‌اند.

 در مراسم اختتامیه سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از چهار کتاب تقریبی رونمایی شد که کتاب زبان گویای اسلام پیرامون آیت الله تسخیری یکی از آن ها بود. محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت السلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و  اندیشمندان و شخصیت های شیعه و سنی جهان اسلام حضور داشتند.

مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی شامل ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران نیز از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور برگزار شد. همچنین ۲۴ نشست وبیناری برای این دوره از کنفرانس تدارک دیده شده بود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام برگزار شد. مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان در این نشست‌ها و به طور کلی کنفرانس حضور داشتند.

کنفرانس سی و پنجم دارای ۲ بخش علمی و اجرایی بود که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه دارد. این هفته و کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امسال از ۲۷ مهر آغاز شده و امروز شنبه اول آبان ماه با برگزاری اختتامیه به کار خود پایان داد.

نظر شما