شناسهٔ خبر: 50327306 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهبر حزب اسلامی متحد افغانستان:

عالمان اسلامی اختلافات را با مذاکره حل کنند

تهران- ایرنا- رهبر حزب اسلامی متحد افغانستان در وبینار سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، گفت: عالمان اسلامی باید متعهد باشند و اختلافات خود را به شکل مسالمت آمیز و از طریق مذاکره حل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حسین هادی، فعال اجتماعی از کشور افغانستان در یازدهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار داشت: استانداردهای مادی به تنهایی برای حل بحران های جامعه بین الملل کافی نیستند، بلکه اساس کار باید روابط سالم و مجموعه ارزش‌ها باشد.

وی با بیان اینکه امروز مسلمانان در انتقال پیام اسلام و ارزش های اسلامی به جهان کوتاهی کرده اند، گفت: اسلام، سیستم بسته‌ای نیست که به روی دیگران گشوده نباشد، زیرا هدف از تفاوت مردم در زبان‌ و رنگ‌ و فرهنگ‌، همکاری و پیشرفت بیشتر است.

حسین هادی ادامه داد: بینش اسلامی باید به گونه‌ای تدوین شود که دیگری را متقاعد کند، احساس امنیت به وجود آورد و همه نگرانی‌ها و سوء ظن‌ها را از آن دور کند. این نیز راهی برای تجدد تمدنی و مشارکت اسلام در تمدن جهانی است.

عالمان اسلامی اختلافات را با مذاکره حل کنند

فعال اجتماعی افغانستان یادآور شد: امروزه ما شاهد پیشرفت کشورهای آسیایی از جمله چین و هند و ژاپن در جهت توسعه اقتصادی، رفاه مادی، دموکراسی سیاسی و عدالت اجتماعی  هستیم؛ گویی که آغاز یک چرخه تمدنی جدید است و شاید چرخه تمدن غرب شروع به افول کرده و این امر برخی استراتژیست‌های سیاسی را به تصور بدبینانه و تکان دهنده‌ای از آینده سوق داده است.

وی اضافه کرد: امرز متأسفانه اراده قدرت بر زندگی بین‌المللی مسلط شده، به همین دلیل می‌بینیم کشورهایی که دارای قدرت اقتصادی، قدرت اسلحه و ارتش هستند، با ضعیفان جنگ می‌کنند و می‌خواهند آن‌ها را به بازاری که در دسترس آن‌ها باشد، تبدیل کنند تا محصولاتشان را مصرف کنند و مستقل و آزاد نباشند.

نقش استکبار جهانی در ترویج افراط گرایی تبیین شود

وحید اله سباوون، رهبر حزب اسلامی متحد افغانستان در وبینار سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، گفت: ما عالمان اسلامی باید متعهد باشیم تلاش خود را برای اتحاد امت اسلامی مبذول داشته و اختلافات خود را به شکل مسالمت آمیز و از طریق مذاکره حل کنیم.

وی اظهار داشت: خدمت به اسلام و مسلمین خصوصا حفظ اتحاد و پرهیز از اختلافات از نیازهای مبرم جوامع اسلامی به شمار می رود و اتحاد اسلامی بدون مبارزه و قبول تکلیف تحقق نخواهد یافت؛ جهان اسلام باید از صلح عادلانه برخوردار بوده و حقوق مسلمانان و مجاهدین اسلامی و نظرات فرق اسلامی در آن  محترم شمرده شود.

سباوون یادآور شد: کشورهای اسلامی باید از دوستی و برادری برخوردار بوده و قرآن و سنت را مرجع این دوستی و برادری قرار دهند. اصول اسلامی و قوانین و مقرارت شرعی باید پایه و اساس موضوعات فقهی محسوب شوند. همچنین جهان اسلام باید از تجارت بین المللی و فناوری های نوین در راستای توسعه پایدار استفاده کند.

عالمان اسلامی اختلافات را با مذاکره حل کنند

 وی افزود: در صورت جدایی کشورهای اسلامی از یکدیگر، توان ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام و طاغوت را نخواهیم داشت. در تحولات اسلامی و غیر اسلامی دنیا، انسان مبتکر و متفکر است که در زمینه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نقش اصلی را ایفا می کند؛ بدون اتحاد اسلامی، هماهنگی، همراهی و همدلی قادر به پایان دادن به جنگ های خانمان سوز جهان اسلام نخواهیم بود.

رهبر حزب اسلامی متحد افغانستان گفت: تنها در صورت تحقق اتحاد اسلامی بر اساس صلح عادلانه بین مسلمانان و در نتیجه وحدت اسلامی است که مقابله با نیروهای غیر اسلامی امکان پذیر خواهد شد، ما باید از طریق جهاد اسلامی و همکاری با یکدیگر برای رهایی کشورهای اسلامی از سیطره خارجی اقدام کنیم. همچنین در تقابل با سلاح های کشتار جمعی، بمباران های کور و اشغال سرزمین های اسلامی باید از خود ایستادگی نشان داده و اقدامات مناسبی صورت دهیم.

وی ادامه داد: ضروری است سازمان های اسلامی جهان برای جلوگیری از کشتار جمعی اقدامات لازم را انجام دهند. نظریات ضد دین و کمونیستی جهانی باید در جهان اسلام مورد تقبیح قرار گرفته و اعمالی که به نام اسلام و در شکل اسلام افراطی صورت می پذیرند باید در سراسر جهان اسلام متوقف  گردند؛ همچنین در راستای تقویت و اتحاد بیشتر جهان اسلام، باید نقش استکبار جهانی در ترویج افراط گرایی که باهدف خدشه وارد کردن به اسلام صورت می پذیرد، روشن و افشا شود.

سباوون افزود: مسلمانان نباید بیش از حد برای فرق و مذاهب خود تعصب نشان داده و متفکرین و نخبگان جهان اسلام باید دلایل اختلافات قومی و مذهبی را ریشه یابی نموده و نسبت به رفع آنها اقدام مورد نیاز را صورت دهند. دلایل عدم همدلی و نیز وقوع منازعات باید مورد شناسایی قرار گیرد و با توسل به همکاری و تعامل و از طریق صلح آمیز تشریح گردند و با توجه به گفته های مسئولین مربوط نسبت به رفع آنها اقدام شود.

وی در ادامه به طرح مسأله فلسطین پرداخت و گفت: دفاع از مبارزه فلسطینیان برای کلیه مسلمانان یک اصل بوده که در مورد آن اجماع مناسبی وجود دارد؛  همچنین محافظت از مسجد الاقصی وظیفه کلیه کشورهای اسلامی محسوب می شود. کشورها و نهضت های اسلامی باید وظایف خود را در این خصوص انجام دهند و زمینه برقراری صلح در فلسطین از طریق معاهدات و قوانین بین المللی حقوقی را فراهم آورند و برای آزادی مسجد الاقصی که محور همبستگی مسلمانان جهان است، تلاش کنند.

زیربنای ایجاد وحدت اسلامی، مدیریت درست اختلافات است

رشا روابح، استاد دانشگاه الجزایر در چهاردهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، پیرامون موانع شکل گیری وحدت اسلامی و راهکارهای ایجاد آن، اظهار داشت: وحدت به معنای حمله به دیگران و اجبار وی به کنار گذاشتن اعتقادات و پذیرفتن اعتقادات دیگری نیست، بلکه اقدامی برای برگرداندن شرایط اجتماعی و عقیدتی و دینی به حالت عادی است که قرآن کریم بنا نهاده است.

وی ادامه داد: دعوت به وحدت، به هیچ روی به معنای سرک کشیدن در امور دیگران نیست و هر گونه اقدامی در این راستا، حتما به شکست خواهد انجامید و این موضوعی است که تاریخ به اثبات رسانده است؛ اقدامات سیاسی عدیده ای برای تحمیل یک مذهب اسلامی با به کارگیری ابزار نظامی و دولتی و چه بسا ابزار سرکوب انجام شد؛ شاید مشهورترین آن، تلاش برخی از معتزله برای تحمیل مذهب و دیدگاه های اجتهادی خود در عصر عباسی بود که فرجامی جز اضافه شدن کینه و نفرت، در برنداشت.

استاد دانشگاه الجزایر گفت: در واقع، وحدت به معنای صیانت از عنوان بهترین امت و در عین حال، حفظ اختلافاتی که با هم داریم و نمی توانیم آن را رفع کنیم؛ وحدت، همان فرآیند همزیستی میان مذاهب از راه پذیرش شخص غیر هم دین و گفتگوی با او به منظور فهم همدیگر و شناخت پیوندهای مشترک می باشد تا با استفاده از آن، به صورت مسالمت آمیز زندگی کرده و جامعه ای واحد بسازند.

استاد دانشگاه الجزایر ادامه داد: دلیل دوم، کنار گذاشتن اختلافات مذهبی است؛ برخی از دانشمندان فرهیخته معاصر بر این باورند که مهمترین اقدام جهت ایجاد وحدت اسلامی، کنارگذاشتن موضوعات مذهبی و پرهیز از درگیری مذهبی است؛ زیرا به باور آنها نقض فرقه گرایی خود عملی فرقه گرایانه است. اما این چشم پوشی و بی توجهی موجب تحریک مردم شده و این احساس را به آنان منتقل می کند که میراث و یقینیات شان در معرض انحراف و خطر است؛ از این رو، چشم پوشی از این مسائل که از اعتقادات بی و چون چرا در نزد ایشان بوده است، اما دیگران، آن را موضوعات دست و پاگیر می دانند را نمی پذیرند، بنابراین مسئله وحدت را رد می کنند.

رشا روابح افزود: راهکار بعدی آموزش وحدت و همزیستی مسالمت آمیز مذاهب با یکدیگر به دانش آموزان است؛ بخش عظیمی از این مسئولیت بر عهده وزارت آموزش و پرورش است. به گونه ای که دانش آموز می تواند با استفاده از کتاب درسی خود با دیگران آشنا شود؛ هیچ فرقه ای نباید  از تاریخ حذف شود، دلیل این امر آن است که کودک پس از رسیدن به دوره بلوغ و پس از آن، برای نخستین بار با مذهبی دیگر برخورد کرده که شاید این مذهب، بخشی از میراث ملی و تاریخ دور و دراز او باشد.

وی تأکید کرد: برای موفقیت گفتگوی تقریب باید راه شفافیت در پیش بگیریم و تا حدی از اتکای به تاریخ خارج شویم تا با پیروان یک فرقه به گناه پدران خود پیکار نشود و کدورت های گذشته در زمان حال تصفیه نگردد.

عالمان اسلامی اختلافات را با مذاکره حل کنند

وی افزود: راهکار دیگر، عینیت بخشیدن به معنای وحدت است. این بروز و ظهور عینی می تواند از ۲ جنبه اساسی نمود یابد، جنبه اجتماعی و جنبه شناختی. جنبه اجتماعی در پیوندهای اجتماعی خودجوش که همه مسلمانان را در امور روزمره به هم وصل می کند، نمود می یابد. برای نمونه، بازنگری در نظریه ازدواج پیروان مذاهب دیگر و قانونی بودن روابط اقتصادی با آنها است. بررسی جواز اقامه نماز پشت سر مسلمان غیر هم مذهب و دفاع از وی نیز از جمله این موضوعات است.

توحید و اعتقاد به وحدانیت، اصلی ترین نقاط اشتراک مسلمانان

شیخ محمد اکبر شاه قادری چشتی، موسس و رییس بنیاد چشتی هندوستان در پانزدهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار داشت: زمانیکه سخن از اتحاد می شود، در واقع مراد وحدت میان شیعان و اهل سنت است.

موسس و رییس بنیاد چشتی به بیان معنی مسلک و فرقه پرداخت و گفت: تا زمانیکه مسلمانان در زمینه عقاید و سایر موضوعات با یکدیگر اختلاف داشته باشند اما بر طبق برادری به گفت‌وگو بپردازند این مسلک به حساب می‌آید؛ اما اگر به خون یکدیگر تشنه باشیم و به عبادتگاه های یکدیگر حمله کنیم و با یکدیگر به نزاع بپردازیم بنابراین این اختلافات در زمره فرقه به حساب خواهد آمد.

قادری چشتی ادامه داد: ما مسلمانان باید بدانیم که قبل از هر چیزی همانند یک امت واحد عمل کنیم در واقع هر شخصی می تواند در آن واحد هم اهل حدیث، هم اهل سنت و هم شیعه باشد؛ به این صورت که همه ما مسلمانان به سنت پیامبر(ص) عمل می‌کنیم و به قرآن کریم ایمان داریم.

وی به بیان اشتراکات اساسی وحدت پرداخت و گفت: توحید و اعتقاد به وحدانیت خدا یکی از اصلی ترین نقاط اشتراک مسلمانان به حساب می‌آید در واقع اگر ما قرآن را مبنا قرار ندهیم، به فرقه های مختلف تقسیم شویم یا بر مبنای توحید متحد نشویم و مانند مسلمانان زندگی نکنیم، آینده‌ای خطرناک پیش روی ماست.

عالمان اسلامی اختلافات را با مذاکره حل کنند


 
موسس و رییس بنیاد چشتی اظهار داشت: امروز قوم ها به سوی مرحله ای سخت در حال حرکت هستند بنابراین نیاز است که در عصر حاضر همانند یک امت و یک ملت واحد زندگی کنیم چراکه اولین وظیفه قومها این است که اتحاد ایجاد کنند تا مسلمانان به صورت متحد زندگی کنند.

شیخ شاه قادری چشتی اظهار داشت: امروز مسلمانان بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارند؛ ما باید در مرزهای بین المللی، در زمینه های سیاسی، اجتماعی و...  متحد شویم درغیر این صورت روزهای سختی را در پیش خواهیم داشت، وظیفه ما این است که قبل از هر چیز باید بدون هیچگونه پسوند و پیشوندی فقط مسلمان باشیم، سپس باید متن قرآن را اساس و حَکَم قرار دهیم.

کنفرانس وحدت، مشت آهنین بر افکار صهیونیست و وهابیت است

در حاشیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، دیشب (جمعه ۳۰ مهرماه) جمعی از مهمانان این کنفرانس با حضور در برج میلاد و بازدید از بخش های مختلف آن در نشستی با عزت اله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیدار کردند.

بهاءالدین محی الدین نقشبندی ضمن قدردانی از تلاش های دبیرکل مجمع تقریب در مسیر وحدت، اظهار داشت: مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگری به اخوت و دوستی نیاز دارند و همه مشکلاتی که با آن مواجه هستند، به خاطر عدم انسجام و مودت است.
 
وی با بیان اینکه برنامه اسلام برای بشریت، اخوت است، گفت: اسلام دین محبت و برادری و دوستی است و در این زمان انسجام و وحدت به خاطر خدمت به اسلام و مبارزه با دشمنان بسیار مهم است.
 
نقشبندی تصریح کرد: وحدت و انسجام به مسلمانان کمک می کند که همگی مشت محکمی بر دهان صهیونیست و وهابیت بزنیم؛ آنها می ترسند وحدت حقیقی میان مسلمانان ایجاد شود، لذا در پی تجزیه مسلمانان و ترویج وهابیت هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه وحدت مسلمانان، وحدت قلوب و اهداف است، خاطرنشان کرد: به همین خاطر مقام معظم رهبری قائل به وحدت مسلمین است و همبستگی مسلمانان را یکی از لازم ترین ابزار جوامع مسلمان  می‌داند.
 
نقشبندی با تاکید بر اینکه کنفرانس وحدت اسلامی، مشت آهنین بر افکار صهیونیست و وهابیت است، بیان کرد: دمیدن در آتش اختلاف و بدگویی به مقدسات اسلامی، خدمت به اردوگاه کفر و خیانت به اسلام است.
 
شیخ بلال سعید شعبان هم با تاکید بر اینکه خداوند ایمان بدون عمل را قبول نمی کند، گفت: باید پروژه وحدت را عملی کرد و اختلافات طایفه ای و قبیله ای را کنار گذاشت. ورود سوخت ایران به لبنان، هیبت آمریکا و رژیم صهونیستی را در هم شکست.

عالمان اسلامی اختلافات را با مذاکره حل کنند

شیخ بلال شعبان با اشاره به اینکه ما کشورهای مسلمان از جمله لبنان، ایران، فلسطین  و ... در محاصره هستیم، خواستار تشکیل گروه های اقتصادی مشترک بین کشورهای مسلمان برای حل مشکلات موجود شد.

وی با بیان اینکه امروز فلسطین و حرکت های جهادی هدف قرار گرفته اند، گفت: کنفرانس هایی نظیر کنفرانس وحدت باید طوری برنامه ریزی کنند تا به اقدامات عملی همچون آزادی فلسطین نزدیک شویم.

به گفته وی، وحدت از مظاهر عدل خداست و خدا برای همه خلق یکی است و این امر نه تنها در بین مسلمانان جهان، بلکه بین همه مردم دنیا باید برقرار شود، چرا که وحدت، جامعه را ایمنی و ثبات می‌بخشد.

سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در یک نگاه

به گزارش ایرنا، مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

کنفرانس سی و پنجم دارای ۲ بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال از ۲۷ مهرماه آغاز شده و امروز شنبه اول آبان ماه با برگزاری اختتامیه به کار خود پایان می دهد.

نظر شما