شناسهٔ خبر: 50294580 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس آموزش و پرورش عشایر:

۲۷دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کهگیلویه و بویراحمد راهی مدرسه شدند

یاسوج - ایرنا- رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۲۷ نفر دانش آموز عشایری این استان که ترک تحصیل کرده بودند، دوباره به کلاس درس برگشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، مختار اندرخور پنجشنبه شب در نشست با خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج بدون اظهار نظر پیرامون دلایل ترک تحصیل دانش آموزان اظهار داشت: در مناطق عشایری مدارس حتی یک نفره را هم باید پوشش دهیم تا کسی از تحصیل باز نماند.

وی افزود: تمامی مدیران و همکاران ما در مناطق عشایری موظف شده اند مانع از ترک تحصیل دانش آموزان شوند و دانش اموزان را جذب مدارس کنند.

پراکندگی و صعب العبور شاخصه مناطق تحت پوشش آموزش و پرورش عشایر 

اندرخور تاکید کرد: آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد شرایط ویژه ای دارد زیرا که تحت پوشش پنج فرمانداری از جمله ممسنی، بویراحمد، دنا، مارگون، عشایر کوچرو سمیرم بوده و پراکندگی آن به وضوح قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: این آموزش و پرورش در جهت خدمات دهی به مناطق عشایری به لحاظ صعب العبور بودن مناطق و طبیعت خشن ویژه است.

رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: مدارس در مناطق عشایری به صورت ثابت، نیمه ثابت و سیار وجود دارند.

اندرخور بیان کرد: بیش از ۲۲ مدرسه سنگی قدیمی در این استان وجود دارد که دانش اموزان عشایری هنوز در آن ها مشغول علم آموزی اند و هر لحظه امکان دارد با کوچکترین زلزله ای دچار ریزش و خسارت جانی شود.

وی تصریح کرد: به میمنت نظام جهموری اسلامی انقلاب عظیمی در حوزه زیرساخت های حوزه عشایری برای دانش اموزان انجام شده است ولی هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم .

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هم اینک ۱۷۵ مدرسه ابتدایی، ۱۹ مدرسه متوسطه اول، ۱۲ مدرسه متوسطه دوم و ۲ مدرسه فنی و حرفه ای به صورت های ثابت، نیمه ثابت و سیار در استان وجود دارند.

اندرخور بیان کرد: در مقطع ابتدایی ۲۳۵ معلم، متوسطه اول ۶۵ معلم، متوسطه دوم ۱۲۳ معلم و فنی و حرفه ای پنج معلم فعالیت دارند.

مشکل جدی مدارس عشایری در زمینه نرم افزاری

اندرخور افزود: مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه نرم افزاری مشکل جدی دارند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: درصد کلاس های هوشمند بسیار پایین است و تاکنون مکاتبه های زیادی شده اما نتیجه ای عاید نشده است.

وی ابراز داشت: در حوزه تامین تجهیزات مدارس عشایری اقدامات خوبی شده اما هنوز نیاز های مبرم فراوانی وجود دارد و امید به کمک خیران برای بحث نوسازی و مدارس این مناطق عشایری داریم.

اندرخور ادامه داد: مسائل سیاسی وارد مباحث آموزش و پرورش نکرده ایم و به دنبال رفع مشکلات دانش آموزان عشایر هستیم زیرا که این دانش آموزان با خیل مشکلات مواجه اند.

میزان مشارکت اولیا در بحث تدریس زیر ۵ درصد 

وی افزود: میزان مشارکت اولیا در مناطق عشایری در بحث تدریس به پنج درصد هم نمی رسد زیرا که تعداد زیادی از آن ها دامدار و یا کار گر فصلی هستند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پدرانشان برای کسب درآمد و کارگری به شهرهای همجوار عزیمت می کنند.

اندرخور تاکید کرد: عدم مشارکت اولیا در مباحث مربوط به آموزش دانش اموزان اثرات منفی زیادی دارد.

وی بیان کرد: یکی از اصلی ترین پیامد های آن افت تحصیلی دانش اموز خواهد بود.

دانش آموزان عشایر با امکانات کم، در کنکور هم ردیف با دانش آموزان در شهر 

 اندرخور ادامه داد: بدون تردید امکانات برای تحصیل دانش آموزان مناطق عشایری کم تر از امکانات دانش آموزان در مناطق شهری است اما در زمان کنکور و استخدامی ها همه با هم سنجیده می شوند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: دانش آموزان عشایری برای موفقیت در کنکور از کلاس های تقویتی و کتاب های کمک آموزشی و غیره بی بهره اند.

اندرخور تاکید کرد: امسال برای بهره مندی دانش اموزان عشایری به ویژه کنکوری ها از چندی خیران خواسته ایم که در صورت امکان کلاس تقویتی برای دانش آموزان عشایری برگزار و برای آن ها کتاب تقویتی آماده کنند.

مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم با کمبود شدید دبیر زن مواجه اند

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیشتر مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم با کمبود شدید دبیر زن در استان مواجه اند و مشاوره ها در این مدارس اکثرا مرد هستند.

وی افزود: این مهم معضل اساسی در آموزش و پرورش عشایر استان محسوب می شود اما تاکنون برای رفع آن اقدامی صورت نگرفته است. 

اندرخور بیان کرد: هم اینک قرار شده با هماهنگی مدیران مدارس، ۲ مشاور به صورت تلفنی دختران مدارس عشایری را در صورت نیاز مشاوره دهند.

درخواست مدیرکل عشایر استان از استاندار برای جذب سهمیه دبیر زن

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: نیاز است سهمیه ویژه ای در بحث دبیر زن به صورت مجزا برای مناطق عشایری با کمک و پیگیری استاندار در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: ماندگاری نیروی زن پر عشایر دشوار بوده و نیروهای زن غیر بومی در مناطق عشایری برای تدریس استقرار نمی یابند.

حدود ۴ هزار دانش اموز در مناطق عشایری از اینترنت بی بهره اند

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در این شرایط کرونایی بالای ۸۰ درصد دانش آموزان در مناطق عشایری فاقد اینترنت هستند.

اندرخور بیان کرد: چنانچه آموزش حضوری تعطیل شود در عمل تمام مدارس ما تعطیل می شود.

وی ادامه داد: بی بهره بودن حدود چهار هزار دانش اموز عشایری از اینترنت می طلبد مسئولان متولی همت بیشتری برای توسعه زیرساخت های اینترنت در این مناطق محروم و دورافتاده به خرج دهند.

اولویت در آموزش و پرورش عشایر استان خدمت صادقانه است

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: نگاه بنده به مدیریت در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، نوکری و خدمتگزاری است و هم از مشکلات و ظرفیت های عشایر به خوبی آگاه هستم.

اندرخور افزود: باشیوع ویروس منحوس کرونا موجی از بی انگیزگی  کارکنان آموزش و پرورش، معلمان، دانش اموزان و خانواده ها را فرا گرفت که تلاش شد انگیزه و روحیه شاید بار دیگر به این عزیزان برگردانده شود. 

وی ابراز داشت: همچنین در این ایام بر تعامل و همدلی همکاران در آموزش و پرورش عشایر استان و تکریم ارباب رجوع تاکید شد.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این اداره از لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات، تعمیرات و غیره ظرفیت شناسی شد و داشبوردی از اطلاعات مناطق عشایری جمع آوری شد.

اندرخور تصریح کرد: امسال هفت مدرسه ابتدایی و چندین کلاس درس در مناطق عشایری استان افتتاح شد.

وی ادامه داد: مدرسه متوسطه اول در روستای بالرود، کلاس دهم در بردپهن، مدرسه ابتدایی در موشمی اولیا و غیره ازجمله این مدارس افتتاحی بودند.

نظر شما