شناسهٔ خبر: 50297113 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: سهمیه معلمان عشایری از دانشجویان تربیت معلم باید جدا شود

گروه استان‌ها- سرپرست وزارت آموزش و پرورش در زمینه تأمین نیروی آموزشی در مناطق عشایری گفت: یکی از راه‌کارها برای تحقق این موضوع جدا کردن سهمیه معلمان عشایری از دانشجویان تربیت معلم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج ، عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر 70 هزار نفر و داشتن یک میلیون راس دام نقش عمده‌ای در تولید گوشت، پشم، لبنیات و صنایع دستی این استان دارند تا جایی که می‌توان عنوان "هر سیاه چادر یک کارگاه تولیدی" را آنان انتخاب کرد.

عشایر وفادار در شرایط سخت با دست و پنجه نرم کردن با انواع مشکلات در تلاش هستند تا علاوه بر گذران زندگی خویش باری از روی دوش وضعیت اقتصادی کشور بردارند و به راستی که این انسان‌های تلاشگر و کوشا پیش‌قراولان اقتصاد مقاومتی هستند.

عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد این فصل از سال در مناطق سردسیری و کوهستانی سکونت دارند و به دور از هیاهوی زندگی ماشینی و عصر تکنولوژی روزگار می‌گذرانند.

عشایر در پیچ و خم زندگی پر فراز و نشیب خود همواره چشم انتظار مدد مسئولان بوده و هستند ولی در بسیاری از موضوعات مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

یکی از دغدغه‌های مهم در جامعه عشایری توجه به زیرساخت‌های لازم آموزشی جهت دور نماندن فرزندان عشایر از سواد و دانش است، موضوعی که موانع خاص خود را دارد و برای مرتفع شدن توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در شهر یاسوج با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در حوزه عشایر، در رابطه با تأمین نیروی آموزشی در مناطق عشایری اظهار داشت: یکی از راه‌کارها برای تحقق این موضوع جدا کردن سهمیه معلمان عشایری از دانشجویان تربیت معلم است.

 علیرضا کاظمی افزود: اگر سهمیه معلمان عشایری از دانشجویان تربیت معلم تفکیک شود باعث تقویت انگیزه برای تحصیل در میان عشایر می‌شود و  همچنین جذب معلم‌های خانم را نیز تسهیل می‌بخشد.

وی با اشاره به مشکلات جمعیت عشایر و تعداد اندک دانش‌آموزان که گاه به یک نفر هم می‌رسد، بیان کرد: باید با طرح‌های روستا مرکزی و مدارس شبانه‌روزی می‌توان مشکلات را در این حوزه مرتفع کنیم.

 کاظمی خاطرنشان کرد: باید مدارس شبانه‌روزی تقویت شوند تا بتوانیم پوشش بیشتری برای عشایر به ویژه برای دانش‌آموزان دختر در این مناطق داشته باشیم.

مختار اندرخور رئیس آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در حوزه آموزش و پرورش عشایر در استان 235 معلم در مقطع ابتدایی، 65 معلم در متوسطه اول و 123 معلم در مقطع متوسطه دوم و 5 معلم در رشته‌های فنی و حرفه‌ای مشغول هستند.

وی به مشکلات متعدد در تحصیل دانش‌آموزان در جامعه عشایری اشاره کرد و ادامه داد: مشارکت خانواده‌های عشایر استان در تحصیل فرزندان خود به دلیل شرایط خاص 5 درصد می‌باشد.

اندرخور به مشکل کمبود دبیر زن در مدارس عشایری استان اشاره کرد و افزود: در هفت مدرسه عشایری دخترانه در مقاطع متوسطه اول و دوم یک مدیر مدرسه زن وجود دارد.

انتهای پیام/544/ ت

نظر شما