شناسهٔ خبر: 50275167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

وحدت عامل پیروزی در جنگ تمدن‌ها/ روش‌های جدید دشمن برای تفرق...

اقتصاد ایران: بجنورد- پیروزی مسلمانان در جنگ بین تمدن اسلامی و غربی از کانال وحدت خواهد گذشت و از این رو دشمن روش‌های جدیدی برای اختلاف افکنی ترسیم کرده که بی توجهی به آن باعث شکست خواهد شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: یکی از بازه‌های زمانی خاص و مهم، اثرگذار و تعیین کننده برای مسلمانان، هفته وحدت است؛ بازه زمانی که هر سال بر اتحاد بین شیعه و سنی می‌افزاید و همین امر موجب آرامش بیشتر کشور شده است.

در این بین عده‌ای همواره قصد دارند تا این وحدت عمیق را بر هم بزنند و از این رو با اقدامات افراط‌گرایانه خود که عموماً منشأ خارجی دارد، گاهی موفق نیز می‌شوند.

اما تاکنون هوشیاری اهل سنت و شیعیان جمهوری اسلامی ایران به حدی بوده که همه این نقشه‌ها بر آب رفته و موفقیت‌آمیز نبوده است. علمای شیعه و سنی با درک درست از صحنه مبارزه علیه استکبار همواره اتحاد خود را حفظ کرده‌اند.

این همبستگی، اتحاد و برادری در خراسان شمالی که حدود یک دهم جمعیت را اهل تسنن تشکیل می‌دهند بیشتر نیز بوده است، به طوری که این استان مرزی تاکنون هیچ اختلاف دینی نداشته و مردم شیعه و سنی در کمال آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

یکی از عوامل این آرامش را می‌توان مواضع دقیق و هوشیارانه علما دانست که تاکنون باعث شده هیچ اختلافی به وجود نیاید.

موانع وحدت مسلمانان باید شناسایی شود

محمد آخوند پروانه، امام جمعه اهل سنت دهستان حصارچه راز و جرگلان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: دین مبین اسلام فقط مخصوص یک دوره و زمانی خاص نیست؛ بلکه دینی کامل و جامع برای تمام اعصار و مکان‌ها بوده و تکمیل کننده زندگی بشری است.

وی افزود: اسلام دینی جهانی است به همین خاطر وحدت اسلامی را نیز باید جهانی کرد، جمعیتی کثیر با زبان‌ها و لهجه‌های متفاوت، با رنگ‌ها و فرهنگ‌های متنوع، با نشانه‌ها و نژادهای گوناگون و در اقلیم‌ها و قاره‌های مختلف یک خدا را می‌پرستند و به سوی یک قبله نماز می‌خوانند و به یک قرآن ایمان دارند و حضرت محمد (ص) پیامبر، قائد، پیشوا و محبوب قلوب همه آن‌ها است.

آخوند پروانه با تاکید بر اینکه دین مقدس اسلام پیام توحید و یکتا پرستی و آرمان تشکیل امت واحده اسلامی را مد نظر دارد، گفت: حق محوری و عدالت خواهی دین اسلام امروز در جهان پیچیده است.

این عالم اهل سنت خراسان شمالی بیان داشت: سیاست تفرقه‌افکنانه قدرت‌های اسلام ستیز یکی از بزرگترین مشکلات و گرفتاری‌های جهان اسلام است.

وی افزود: در کنار توجه و دقت نظر بر حول شخصیت رسول مکرم اسلام (ص)، سنت و روش آن حضرت برای ایجاد وحدت در میان مسلمین، موانع وحدت مسلمانان را نیز باید شناخت و همزمان با تقویت نقاط مشترک و تمرکز بر ارزش‌ها و مسائل مورد اتفاق، چالش‌ها را نیز شناسایی کرده و برای دفع آنها اقدام کرد.

برخی ممالک اسلامی از اولویت‌های اسلام غافل هستند

آخوند پروانه بیان داشت: ضرورت وحدت و اتحاد مسلمین در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، برای تعالی و عظمت جهان اسلام یک ضرورت حیاتی و اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود؛ ولی متأسفانه برخی ممالک اسلامی هر چند بر ضرورت این عامل حیاتی و مهم واقف هستند؛ اما به دلایل مختلف گاهی سیاست‌های دیگری را دنبال می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت دهستان حصارچه خراسان شمالی تصریح کرد: غفلت از اولویت‌های جهان اسلام از مهمترین موانع وحدت به شمار می‌رود؛ چرا که اگر توجه مسلمانان به مسائل مهم دنیای اسلام نظیر فلسطین، افغانستان، سوریه، یمن و… معطوف می‌بود و همه در جهت حل آن تلاش می‌کردند، وحدت اسلامی خود به خود در میان ملت‌ها جریان می‌یافت.

سعادت ملت‌های مسلمان در گرو وحدت آن‌ها است

رحیم آخوند صمدی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی قرن اخیر، جهان اسلام شرایط بسیار ویژه‌ای را تجربه کرده است که باید به آن آگاه بود.

امام جمعه اهل سنت شهر یکه سعود راز و جرگلان ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر جهان و دنیای اسلام، وحدت اسلامی در این برهه به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده و با سرنوشت مسلمانان در عرصه اجتماعی سیاسی گره خورده است.

وی افزود: لزوم وحدت در میان مسلمانان و نیز اجتناب از اختلاف و تفرقه برای دستیابی به رشد و تعالی امت اسلامی بر هیچکس پوشیده نیست؛ زیرا سعادت ملت‌های آزاده و مسلمان، در گرو وحدت میان آن‌ها است.

آخوند صمدی تصریح کرد: در قرآن برای اتحاد امت اسلامی، آئین برادری به عنوان گزاره مهم وحدت‌آفرین، مطرح شده و مراد از وحدت و اخوت اسلامی که در منابع و متون دینی بیان شده، آن وحدتی است که بشریت را به سوی خدای واحد و هدف واحد سوق دهد.

وحدت عامل پیروزی در جنگ تمدن‌ها/ روش‌های جدید دشمن برای تفرقه

امام جمعه اهل سنت شهر یکه سعود راز و جرگلان بیان داشت: مسلمان اعتقادات مشترک فراوانی همچون قرآن و رسول خدا (ص) دارند لذا تکیه بر این نقاط اشتراک عاملی برای حفظ وحدت و برادری امت‌های اسلامی خواهد بود.

وی گفت: همه مسلمانان اکنون بر وحدت اتفاق‌نظر دارند زیرا وحدت مایه عزت و عظمت جامعه اسلامی و تفرقه عامل اصلی شکست و عامل شکننده جوامع اسلامی است؛ با این تفاسیر اسلام به شدت مسلمانان را از تفرقه و اختلاف‌افکنی نهی کرده است.

وحدت شرط لازم برای تقابل بین تمدن‌ها است

ستار بردی ساعدی، محقق و پژوهشگر اهل سنت استان در گفتگو با مهر اظهار داشت: بر اساس عقل، منطق، شرع، روایات و قرآن کریم امکان ندارد کسی اسمش را مسلمان بگذارد اما بر طبل اختلاف بکوبد.

وی افزود: قرآن کریم ماندگارترین اثر تاریخی برای نجات بشریت بوده که توجه به آیات آن مسیر هدایت و سعادت جامعه را هموار می‌سازد.

ساعدی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین راهبردهای قرآن که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد اصل وحدت و انسجام است.

این محقق اهل سنت تصریح کرد: وحدت یکی از اساسی‌ترین راهبردهای مورد نیاز دنیای اسلام برای رویارویی با توطئه‌های موجود است لذا بر همگان به ویژه بزرگان و اندیشمندان دنیای اسلام فرض است که نسبت به آن اهتمام داشته باشند که شرایط لازم برای تحقق آن فراهم شود.

وی افزود: بر این اساس وحدت مذاهب اسلامی و مسلمین تنها یک امر ایده آل نیست بلکه یکی از واجبات شرعی، اسلامی و ضرورت‌های عقلانی برای جهان اسلام و یکی از شروط اساسی توانمندی در عرصه مواجهه تمدن‌ها است.

دشمن از راه‌های مختلف به دنبال ایجاد تفرقه است

ساعدی عنوان کرد: قرآن کریم به مسلمانان توصیه می‌کند حول محوریت خداوند و رسولش اتحاد داشته باشند و از نزاع و اختلاف پرهیز کنند که در غیر این صورت شوکت و قدرت خود را از دست خواهند داد و کفار و مشرکان بر آن‌ها مسلط خواهند شد.

این پژوهشگر ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز با ابتکار امام راحل در نامگذاری هفته وحدت این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفت و همه پیروزی‌ها و موفقیت‌ها در سایه وحدت به دست آمده است.

وحدت عامل پیروزی در جنگ تمدن‌ها/ روش‌های جدید دشمن برای تفرقه

وی افزود: تلاش دشمن از ابتدا تا کنون ایجاد تفرقه و تشدید اختلافات داخلی بوده که به برکت هدایت امام و رهبر انقلاب و به فضل خدا ناکام بوده‌اند؛ اما دشمن برای ایجاد تفرقه از راه‌های مختلف وارد شده ولی نتیجه نگرفته است.

ساعدی گفت: هفته وحدت نماد اصلی ما است و تا زمانی که به فرامین امام و رهبری گوش دهیم و پشت سر آن‌ها حرکت کنیم پیروز خواهیم بود؛ هر چند دشمن از کانال فرهنگی، سیاسی، تحریم، تهدید، نظامی، شایعه پراکنی، تهمت و اتهام بخواهد اتحاد مردم را برهم بزند ولی ناکام می‌ماند.

وی تاکید کرد: با همه تحریم‌ها، مردم حامی سرسخت مقام معظم رهبری هستند که این برای آمریکای ظالم و جیره خوارانش غیر قابل تحمل است.

یقیناً پیروزی مسلمانان در گرو وحدت بین آن‌ها است و با تفرقه هیچ چیز نصیب ملت نخواهد شد؛ موضوعی که هم علمای شیعه و سنی و هم دشمنان به خوبی آن را درک کرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما