شناسهٔ خبر: 50270493 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کولاک و دمای زیرصفر در هشدار زرد هواشناسی استان سمنان

سمنان- ایرنا- اداره کل هواشناسی استان سمنان با اشاره به احتمال بارش باران، برف و کولاک و کاهش دما تا ۱۰ درجه‌ و زیرصفر درجه سانتیگراد در برخی نقاط استان، روز چهارشنبه هشدار زرد اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

مدیرکل هواشناسی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق پیش‌بینی‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی از امروز سامانه بارشی همراه با فعالیت امواج ناپایدار و کاهش شدید دما در استان محسوس خواهد بود.

 ایرج مصطفوی بعدازظهر امروز چهارشنبه را زمان آغاز فعالیت این سامانه بارشی عنوان و اضافه کرد: نوع مخاطره این سامانه بارش باران و برف، وزش باد شدید و کاهش نسبی دمای هوا بین پنج تا ۱۰ درجه سانتیگراد است.

وی با اشاره به منطقه اثر فعالیت سامانه بارشی بیان کرد: بارش باران و برف و مه‌آلودگی و احتمال کولاک در ارتفاعات و نواحی سردسیر و کوهستانی، بارش پراکنده باران در بیشتر نقاط استان و به صورت وزش باد شدید و گرد و خاک در ساعات بعدازظهر و شب در تمام نقاط استان به ویژه نواحی شمالی و شرقی دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: کاهش محسوس دمای هوا بین پنج تا ۱۰ درجه سانتیگراد در استان به شکلی است که دمای حداقل در ارتفاعات و نواحی سردسیر استان به صفر و زیرصفر درجه می‌رسد.

وی مخاطره اصلی را در روزهای آینده احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و احتمال خسارات ناشی از وزش باد دانست و تاکید کرد: زمان پایان فعالیت این سامانه ناپایدار جوی در استان سمنان روز شنبه است.
وی، برداشت باقی مانده محصولات رسیده باغی و زراعی همچون ذرت، سبزی و صیفی و انتقال آنها به انبارهای مسقف، خودداری از چرای دامها در ارتفاعات و مسیل ها جهت جلوگیری از خطر برق گرفتگی و سیلاب، خودداری از عملیات سم‌پاشی و محلول‌پاشی، و تامین سوخت و تنظیم دما و رطوبت گلخانه ها و کنترل استحکام سطوح پوششی سالن‌ها را برخی از مهمترین توصیه های هواشناسی برای پایان هفته دانست.

مصطفوی بیان کرد: استفاده از ضدیخ در ماشین آلات‌کشاورزی و تخلیه آب سامانه‌های آبیاری پس از اتمام فعالیت، مهار سامانه های آبیاری بارانی، استفاده قیم برای نهالها با توجه به وزش باد نسبتا شدید، و تنظیم دما و رطوبت و تهویه در گلخانه ها و سالن های پرورشی نیز توصیه می شود.
وی کمینه و بیشینه دمای هوای امروز سمنان را ۱۲ و ۲۵ درجه سانتیگراد بیان کرد و  ادامه داد: امروز کمینه دمای هوای استان در رضوان به چهار و بیشینه در گرمسار و ایوانکی به ۲۶ درجه سانتیگراد می رسد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: تا جمعه کمترین میزان دمای هوا در رضوان به منفی ۲ درجه خواهد رسید و یخبندان در نقاط مرتفع دور از انتظار نیست.

نظر شما