شناسهٔ خبر: 50256208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه سفر وزیر ورزش و جوانان؛

بین ورزش و صنعت ساوه پلی بزنید

ساوه - ایرنا - قهرمانی های فوتسال ساوه در ایران و آسیا، درخشش خوشه طلایی در لیگ آزادگان، کسب افتخار از سوی بانوان ورزشکار و درخشش بازیکنان مستعد در والیبال و بسکتبال و همچنین ورزش های انفرادی و رزمی از ساوه یک شهرستان پرظرفیت در زمینه مدال آوری و کسب افتخار در میادین ورزشی ترسیم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، طبق آمارها بیش از ۲۵ درصد از جمعیت ۳۰۰ هزار نفری شهرستان ساوه را جوانان تشکیل می دهند که می تواند یک سرمایه اجتماعی بالقوه محسوب شود ولی باید گفت که بستر و زیرساخت های لازم برای رشد و شکوفایی استعدادهای ورزشی جوان این دیار به خصوص در بحث ورزش های قهرمانی، تیمی و انفرادی بسیار ضعیف است و شاید اگر از چند سالن فوتسال مدرن بگذریم، کل داشته های این شهرستان صنعتی و با گردش مالی بالا در مجموعه ورزشی قدیمی و مستهلک شهید چمران خلاصه شود.

با اینکه بزرگترین شهر صنعتی کشور یعنی کاوه در شهرستان ساوه قرار دارد و افزون بر ۶۰۰ کارخانه بزرگ و صنایع مادر در این منطقه فعالیت می کنند اما ورزش ساوه و به خصوص تیم های ورزشی حاضر در رقابت های کشوری از برکت وجود صنعت به خصوص در زمینه های زیرساختی و اسپانسرینگ نصیب چندانی ندارند.

در مجموع بیش از ۴۵ هزار کارگر در صنایع ساوه فعالیت دارند که بار تامین مسکن، خدمات زیرساختی، رفاهی و سایر حوزه های مرتبط با یک زیست مدرن شهری بر دوش شهرداری و سایر دستگاههای خدمات رسان قرار دارد و مردم و مسئولان انتظار دارند که وجود صنایعی که از آب، برق،  گاز و نیروی کار این شهرها استفاده می کنند برکتی به مراتب فراتر از اشتغال ساکنان برایشان داشته باشد.

در سالهای اخیر، گزارش و مصاحبه های متعددی با اهالی ورزش اعم از مربیان تیم ها، مدیران باشگاههای ورزشی،  بازیکنان، روسای هیات های ورزشی و مسئولان ادارات ورزش و جوانان شهرستان در خبرگزاری ایرنا منتشر شد که وجه مشترک خواسته های آنان جذب حامی از بدنه صنایع فعال این مناطق برای تیم ها و همچنین توسعه زیرساخت های ورزشی بود.

قرار است روز پنجشنبه هفته جاری سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در سفری ۲ روزه به استان مرکزی سفر کند و ضمن افتتاح برخی طرح های ورزشی از وضعیت موجود شهرستان های استان به خصوص ساوه و زرندیه بازدید داشته باشد که به نظر می رسد فرصتی برای مسئولان دست داده تا آنها هم ضمن بیان مشکلات و خواسته هایی که جامعه ورزش و جوانان استان دارند، موافقت این مقام وزارتی را برای کمک به پیشبرد امور جلب کنند.

بخش اعظمی از جمعیت شهرستان ساوه را جوانان و بانوان تشکیل می دهند و این شهرستان در زمینه ورزشی کارنامه ای درخشان به خصوص در رشته هایی مانند فوتسال، فوتبال، قایقرانی بانوان و برخی رشته های رزمی دارد اما واقعیت آن است که زیرساخت های موجود پاسخگوی نیازها نیست.

ساوه در ورزش فوتسال اکنون دارای تیم لیگ برتری (سن ایچ)، لیگ دسته اول (شهرداری ساوه) و در فوتبال هم خوشه طلایی را در لیگ آزادگان دارد که در ۲ سال اخیر از مدعیان صعود به لیگ برتر بود اما در واپسین دیدارها کم آورد و به این هدف مهم دست نیافت.

ورزش بانوان در ساوه نیازمند توجه

در زمینه ورزش بانوان نیز مشکلات بسیاری وجود دارد که بخش بزرگی از آن به کمبود زیرساخت ها مانند فضاهای ورزشی و امکانات است و بخشی دیگر هم به نداشتن حامی مالی (اسپانسر) از تیم های ورزشی است.

در سال گذشته قرار بود وزیر ورزش دولت سابق به ساوه سفر کند اما ۲ بار این سفر لغو شد و در نهایت تحقق نیافت اما ایرنا در گفت و گو با رئیس هیات قایقرانی شهرستان ساوه، مهمترین نیاز و خواسته های بانوان ورزشکار از وزارت ورزش و جوانان را جویا شد.

«فهیمه حسینی» اظهار کرد: با وجود افتخارات بسیاری که بانوان ورزشکار ساوجی در سطح ملی و استانی کسب کرده اند اما حمایت جدی از آنها صورت نگرفته است.
به گفته او،  با اینکه در ادوار مختلف اقداماتی از سوی مسئولان در حوزه ورزش بانوان انجام شد اما، متناسب با میزان نیازها نبود و بهترین راهکار هم ترغیب بخش خصوصی برای حمایت از بانوان ورزشکار است که در این زمینه مسئولان و وزارت ورزش می توانند از ظرفیت های صنایع پرتعداد شهرستان استفاده کنند.

وی ادامه داد: به عنوان یک بانوی ورزشکار انتظار دارم که اهمیت ویژه‌ای به ورزش بانوان داده شود زیرا  وضعیت این حوزه به گونه‌ای است که حتی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی نیز با شرایط مطلوب بسیار فاصله دارند و در زمینه اعزام به مسابقات برون مرزی هم حمایت نمی‌شوند.

حسینی تاکید کرد: این در حالیست که کسب مدال و عناوین ورزشی در میادین جهانی از سوی بانوان ورزشکار و محجبه برای کشور یک افتخار بزرگ محسوب می شود و انتظار داریم در زمینه تامین زیرساخت ها و سایر حمایت های مالی و امکاناتی از ورزش بانوان در شهرستان ساوه که استعدادهای درخشانی دارد، اقدام جدی به عمل آید.

بانوان ساوجی حتی در حوزه ورزش همگانی یک پارک ویژه دارند و به دلیل ظرفیت کم اغلب آنها ناگزیرند از فضای موجود در اطراف دریاچه و حتی بوستان بام ساوه استفاده کنند که می طلبد به این مهم توجه جدی شود.

 شهری با سالن های متعدد اما محروم از ورزشگاه مدرن

شاید یکی از دلایل رشد و توسعه ورزش فوتسال و کسب افتخار از سوی تیم های فوتسال ساوه که قهرمانی لیگ، آسیا و باشگاههای جهان را در کارنامه دارند، وجود سالن های متعدد در این شهر و مجال لازم برای تمرین و آماده سازی بازیکنان مستعد شهرستان باشد اما در زمینه ورزش فوتبال داستان کاملا برعکس است و همین که نماینده ساوه در لیگ آزادگان فصل گذشته و قبل تر از آن در بسیاری از مسابقات خانگی به دلیل مهیا نبودن زیرساخت های تنها ورزشگاه شهر یعنی شهید چمران مجبور شد آواره شهرهای اراک، قم و تهران شود، دلیل محکمی بر این مدعاست.

سال گذشته و در آغاز رقابت های لیگ دسته اول باشگاههای کشور، سازمان لیگ به دلایلی از قبیل تامین نبودن نور، کیفیت نامناسب چمن، جایگاه تماشاگران، میکسدزون و رختکن تیم ها اجازه برگزاری دیدارهای خوشه طلایی در ساوه را صادر نکرد و این تیم مجبور شد تا پایان نیم فصل نخست همه دیدارهای خانگی خود را در ورزشگاه کارگران تهران انجام دهد.

پس از تلاش های فراوان بالاخره زمین چمن ترمیم شد و نور ورزشگاه هم در شرایطی استاندارد قرار گرفت اما مشکل میکسدوزن، رختکن تیم ها و جایگاه تماشاگران همچنان پابرجاست و با همین شرایط سازمان لیگ مجوز برگزاری مسابقات در ساوه را داد که نتیجه آن اوج گیری تیم نسبت به نیم فصل نخست و حتی قرار گرفتن در میان مدعیان صعود به لیگ برتر بود ولی در ۲ دیدار پایانی قافیه را باخت و به این مهم دست نیافت.

به نظر می رسد ساوه مانند هر شهر دیگری که استعدادهای فراوانی در ورزش فوتبال دارد، به یک ورزشگاه مدرن و استاندارد نیاز دارد و لازم است مسئولان شهرستان و استان مرکزی این نیاز مهم که خواسته اغلب جوانان است را به گوش وزیر ورزش برسانند تا با تخصیص بودجه و تامین زمین از هم اکنون به فکر باشند.

مدیرعامل باشگاه خوشه طلایی ساوه به ایرنا، گفت: حدود پنج سال پیش درخواست کردیم که زمین مجموعه ورزشی شهید چمران به ما واگذار شود تا ضمن نگهداری برای انجام تمرینات و مسابقه از آن استفاده کنیم.

«حسین پرویزی» افزود: سئوال اینجاست که ورزشگاه شهید چمران که برای کمک به فوتبال و رشد استعدادهای شهرستان ساوه احداث شد چرا این همه از نظر زیرساختی باید مشکل داشته باشد؟ مگر توان ما چقدر است که هم تیمداری کنیم و هم به وضعیت زمین چمن رسیدگی کنیم؟ در حالی در ۲ سال گذشته بسیاری از مسابقات و تمرینات تیم را در بیرون از ساوه انجام دادیم و این کار هزینه های سرسام آوری نیز به ما تحمیل کرد.

وی اظهار داشت: در سایر شهرستان ها که تیم فوتبال دارند، امکانات لازم را برای فعالیت و برگزاری مسابقات فراهم کرده اند و در ساوه هم با توجه به حضور تیم خوشه طلایی در لیگ آزادگان و اشتیاق مردم این شهر به ورزش فوتبال انتظار است که نسبت به تمهید زیرساخت ها اقدام شود؛ این در حالیست که تیم ما حتی در ساوه زمینی برای تمرین هم ندارد و چمن مصنوعی فجر هم شرایط استاندارد برای انجام تمرینات را ندارد.

وی خواستار حمایت صنایع برند و خوشنام فعال در این شهرستان از ورزش و به خصوص تیم خوشه طلایی شد و گفت: تیمداری در دوره کنونی به تنهایی و با مالکیت شخصی کاری بسیار مشکل است اما ما به خاطر نام ساوه و جوانان این شهر همچنان تیم را حفظ کرده ایم ولی توان ما هم حدی دارد و انتظار داریم در سفر وزیر ورزش و جوانان در این خصوص چاره اندیشی شود.

بهر حال ورزش ساوه دارای ظرفیت های زیادی در ورزش های تیمی و انفرادی و همچنین حوزه بانوان است ولی زیرساخت های لازم و کافی را ندارد و چنانچه وزارت ورزش و همچنین خیران در این زمینه ورود کنند، علاوه بر ترویج روح و فرهنگ ورزش و ایجاد نشاط و امیدواری در میان قشر جوان، بسیاری از آسیب های اجتماعی هم فروکش خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما