شناسهٔ خبر: 50244879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیسی در کنفرانس وحدت اسلامی:

آماده‌ایم برای وحدت مسلمانان حرکت کنیم/ امت اسلامی مراقب راهبرد دشمنان برای اختلاف‌آفرینی باشند

رئیس جمهور گفت: هنگام ظهور گروهک تروریستی داعش، برخی آن را به درستی درک نکردند، اما رهبر انقلاب در همان زمان اعلام کردند که جنس این گروه از صهیونیست‌هاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی صبح امروز با حضور حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور کشورمان افتتاح شد.

رئیس جمهور در این مراسم گفت: از دست اندرکاران برگزاری این نشست نورانی و اثر بخش به ویژه دبیرکل مجمع تقریب بین مذاهب تشکر می‌کنم و درود می‌فرستم به روح مطهر آیت الله تسخیری که بنیاد خوبی بنا کردند و اقدامات و گفتگو‌های علمی در جای جای جهان اسلام را تأسیس کردند و تلاش‌هایی در این راستا داشتند.

وی افزود: از اقدامات عملی شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی برای ایجاد اتحاد در امت اسلامی قدردانی می‌کنم. اقدامات عملی حاج قاسم سلیمانی و اقدامات علمی آقای تسخیری در کنار هم در جهت دفع شبهات و انحرافات در جهان اسلام و ایجاد وحدت و انسجام در امت اسلامی بسیار اثر بخش بود. روح همه شهدای ارزشمندی که در این جلسات بودند شاد باشد. حرکت آن‌ها حرکتی ماندگار، تقریبی و ارزشمند بود و ما نسبت به همه تلاش‌ها و کار‌ها در این رابطه ارج می‌نهیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه فکر تقریب و وحدت امت اسلامی که امام بزرگوار و مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، یک حرکت راهبردی و ضروری در جهان اسلام است، تاکید کرد: همه دانشمندان و اندیشمندان باید بر این امر تاکید کنند. محور وحدت، وجود نبی مکرم اسلام (ص) است و نگاه و توجه به سیره طیبه آن حضرت و سیره پاک پیشوایان و بزرگان دین، رمز وحدت جهان اسلام است. اهل بیت عصمت و طهارت رمز وحدت در جهان اسلام هستند.

هدف مشترک، حرکت و پویایی از عناصر مهم امت است/ اقدامات عملی سردار سلیمانی، برای وحدت امت اسلام موثر بود

<div id="video-display-embed-code_14944646"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7934665/14944646?width=400&height=300"></script></div>

وی ادامه داد: توجه به سیره عملی و سخنان نورانی آن‌ها جامعه اسلامی را به سمت اتحاد و ائتلاف هدایت می‌کند. آنچه مسلم است اینکه اتحاد امت اسلامی موضوعیت دارد و سخن از این است که امت اسلامی باید با هم متحد باشند. یک وقت اتحاد با نگرش به درون امت اسلامی است و اینجا سخن از توصیه‌هایی است که اختلاف نکنید، تفرقه نکنید، حرف تفرقه انگیز بر زبان جاری نکنید و مراقب قلم باشید. این توصیه‌ها در میان امت اسلامی است که کاری، سخنی، بیانی بر خلاف وحدت گفته و شنیده نشود و این بسیار ضروری است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امت یعنی مجموعه دینی که دارای هدف و مقصد واحد هستند، اظهار کرد: از عناصر مهم امت، هدف مشترک بودن، حرکت و پویایی است. امت اسلامی هیچ زمان حق ندارد درجا بزند و دچار ایستایی و توقف شود.

وی افزود: باید زندگی او ربانی شود و تمام زوایای زندگی او را ببینند که جلوه «رب» شده است؛ باید هم مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی او و هم نظام خانواده و محوریت نهاد خانواده و هم زندگی فردی او همه جلوه رب شود. آنچه از امت برداشت می‌کنیم آن است که هم حرکت و هم پویایی و هم مقصد واحد داشتن و هم مقتدای واحد داشتن باید برای امت مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی درباره تلاش‌های پیشوایان امت برای وحدت امت اسلام نیز تصریح کرد: پیشوایان امت اسلامی در سلوک خود ائتلاف و اتحاد را به امت اسلامی آموختند. باید به این عناصر چهارگانه نهفته در امت نگاه کرد. امت اسلامی باید به مقصد واحد نگاه کند و مقصد امت آن است که نگاهش به این باشد که نظام سلطه به دنبال آن است که نگذارد امت اسلامی شکل بگیرد و حرکت و پویایی داشته باشد، از این رو ربانیت زندگی او را نمی‌بیند و می‌خواهد سلطه خود را بر جوامع اسلامی حاکم کند.

پس از فروپاشی بلوک شرق، اسلام تنها قدرت مقابل نظام سلطه بود

وی ادامه داد: شما می‌بینید بعد از جنگ جهانی دوم و دوقطبی شدن جهان و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، نظام سلطه فقط یک قدرت را مقابل خود می‌دید و آن قدرتِ بزرگ اسلام بود و به انحای مختلف تلاش کرد که این قدرت را از کارایی و کارآمدی بیاندازد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این راستا، تمهیدات مختلفی کرد و گروه‌های تکفیری میان مسلمانان تشکیل داد، ادامه داد: به آن‌ها پول و اسلحه برای کشتن و قتل و غارت در امت اسلامی داد. شبهه افکنی و جریان رسانه‌ای امپراتوری خبری آن‌ها و اختلاف انداختن بین امت اسلامی و به کار گماردن دولت‌های سست عنصر و کسانی که دنبال منافع خود باشند و فقط به فکر خود باشند، از اقدامات آن‌ها بود. یعنی دولت‌های وابسته که باید به دنبال عادی کردن روابط با رژیم‌های گنهکار و تبهکار مثل رژیم صهیونیستی باشند.

وی گفت: با بیان اینکه نظام سلطه مقدسات را مورد اهانت قرار دادند و کشور‌ها و امت اسلامی را از هم جدا کردند و از دانشمندانِ دولت اسلامی بهره کشی کردند، گفت: استثمار قدیم به دنبال نفت، گاز و ثروت‌ها بود و اکنون به دنبال انرژی‌ها در کشور‌های اسلامی است و مهمترین انرژی، انرژی نیروی انسانی کارآمد به ویژه دانشمندان کشور‌های اسلامی است.

رئیسی با تاکید بر اینکه همه آن‌ها حلقه‌های یک زنجیر هستند، ادامه داد: به حاشیه بردن مسأله فلسطین به عنوان مسأله اصلی جهان اسلام از حلقه‌های این زنجیر است. همه آن‌ها برای نظام اسلام و امت اسلامی قدرت آفرین است، از این رو سعی کردند مولفه‌های قدرت را در امت اسلامی دچار خدشه کنند.

گرایش امروز جوانان به دین و معنویت بیش از همیشه است

<div id="video-display-embed-code_14944689"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7934665/14944689?width=400&height=300"></script></div>

وی با بیان اینکه نظام سلطه تلاش کرد همه مولفه‌های قدرت را با پول، قدرت رسانه‌ای و علم و فناوری و توطئه و فتنه سست کند، گفت: امروز فرصت‌ها و ضرورت‌های جدی برای امت اسلامی وجود دارد. فرصتی که ما امروز در جهان اسلام داریم، جمعیت عظیم امت اسلام و معتقدین به دین و ارزش‌های الهی است که قریب به ۲ میلیارد نفر می‌شود. گرایش امروز جوانان به دین و معنویت بیش از همیشه است، افزود: به ویژه گرایش جوانان در جهان نسبت به اسلام و آموخته‌های نبی مکرم اسلام (ص) و امام صادق (ع) است و این یک فرصت بسیار عالی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز ادعای مغرب زمین در طول سال‌ها و شاید قرن‌ها با شکست مواجه شده است. هم فرهنگ غربی و هم نظامات غربی، رنگی برای جوانان ما در جهان ندارد، زیرا می‌بینند همه با شکست مواجه شده است. این‌ها همه فرصت‌هایی است و اگر دیروز جوانی آرزو می‌کرد در فرهنگ غربی باشد، امروز احساس می‌کند باید روی پای خود بایستد و به عبارتی امروز به برکت خون شهدا و رهنمود‌های بزرگان، شرایط بیداری اسلامی را در منطقه شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه بیداری جهان اسلام به برکت خون شهدا بوده است، افزود: حقیقتا خون شهدا از مردم و امت اسلامی جهل زدایی کرده و امت اسلامی بیدار شده است. ممکن است دولت‌های وابسته‌ای در گوشه‌ای از عالم نقش آفرینی کنند، اما امت اسلامی بیدار شده است و این بیداری بسیار مهم است که این نشست با برکت، در ارج نهادن به آن بسیار اهمیت دارد.

رهبر انقلاب از ابتدای ظهور پدیده داعش، ماهیت آن را اعلام کردند

<div id="video-display-embed-code_14944656"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7934665/14944656?width=400&height=300"></script></div>

رئیسی با بیان اینکه پیشنهاد من به کنفرانس وحدت اسلامی آن است که نباید گذاشت بیداری‌ای که به برکت خون شهیدان و دانشمندان اسلام به وجود آمده است به سردی بگراید، اظهار کرد: ضرورت این نشست آن است که نسبت به توطئه‌ها و انحرافات، فهم درستی وجود داشته باشد. به یاد دارم وقتی موضوع داعش که با پرچم «لااله الا الله» آغاز شد، برخی درست آن را نشناختند و درک نکردند. رهبری حکیم اعلام کردند جنس کار داعشی‌ها، جنس کار صهیونیست‌هاست.

وی افزود: بحث این نیست که آن‌ها وابسته به کجا هستند و از کجا نشأت گرفته‌اند. این کار‌ها از مسلمانان نیست که این گونه خون بریزند و جنایت کنند و نه به کودک، نه به خانه و کاشانه و جوان و پیر و زن و مرد رحم کند. این کار، کار صهیونیست هاست و ریشه آمریکایی و صهیونیستی دارد. وزیر خارجه آمریکا رسماً در یک رقابت انتخاباتی در آمریکا اعلام کرد که داعش را آن‌ها تشکیل دادند این فهم انحراف و توطئه بسیار مهم است.

مصونیت در مقابل توطئه‌های دشمنان در لبنان و افغانستان با روشنگری علمای اسلام ممکن است

رئیس جمهور اظهار کرد: ما امروز در لبنان و افغانستان شاهد توطئه هستیم و روشنگری علمای اسلام، مصونیت بخش جوانان در امت اسلامی خواهد بود.

وی خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی، ادامه داد: علمای عالیقدر، مقدم همه شما مبارک باد. نقش شما در روشنگری جهان اسلام بسیار اثر بخش است که انحرافات را رصد و نسبت به آن‌ها به موقع هشدار دهید تا امت اسلامی در مقابل این انحرافات و توطئه‌ها مصون بماند.

رئیسی گسترش همکاری‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای در جهان اسلام را بسیار مهم دانست و افزود: تقویت اندیشه تقریبی به عنوان محور، قرار گیرد و همچنین تقویت اتحادیه‌های اسلامی نیز بسیار مهم و نقش آفرین است. در متن نگه داشتن مسأله فلسطین و جلوگیری از به حاشیه کشاندن آن بسیار مهم و حیاتی است.

آماده‌ایم برای وحدت مسلمانان حرکت کنیم

رئیس جمهور، کشورمان را به عنوان مهد آزادگان و مستضعفان معرفی و تصریح کرد: جمهوری اسلامی همواره آمادگی دارد دوستی، همراهی و همیاری و همگرایی را با قوت دنبال کند و نسبت به رفع همه تنازعات و ایجاد صلح و آرامش و رفاه و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام تلاش کند. ما دست دوستی را برای همه کشور‌های اسلامی و همه کسانی که دغدغه دین، مردم و امت اسلامی دارند، می‌فشاریم و تاکید داریم در جهان اسلام فقر، فساد و تروریسم و ناامنی و بی ثباتی نداشته باشیم.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال ایجاد ثبات در کشور‌های اسلامی هستیم و دشمن به دنبال بی ثباتی است؛ ما راهبرد را وحدت می‌دانیم و راهبرد دشمن ایجاد تفرقه است. ما معتقد هستیم هر کس در جهان اسلام بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد، کلمه، سخن و اقدامی در جهت وحدت شکنی داشته باشد در جهت راهبرد دشمن قدم برداشته است و همگان باید خود را موظف بدانیم تا وحدت را پاس بداریم و بر اتحاد امت اسلامی تاکید کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما