شناسهٔ خبر: 50241969 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر وزیر فرهنگ به دیار مینودری و حضور در دوسالانه خوشنویسی

قزوین - ایرنا - سفر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در اختتامیه ششمین سالانه ملی خوشنویسی در قزوین با حاشیه هایی همراه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ورود به قزوین مورد استقبال استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و بلافاصله برای شرکت در آیین اختتامیه ششمین دوسالانه خوشنویسی ایران راهی مجموعه تاریخی عالی قاپو قزوین شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به گلایه و نگرانی برخی دوستداران فرهنگ و هنر نسبت به تلاش برخی کشورهای همسایه برای ثبت خوشنویسی به نام خود اشاره کرد و گفت: این جایگاه و هنر متعلق به ایران است و با توسعه تولید و گسترش برنامه ها از جمله بین المللی کردن دوسالانه خوشنویسی باید تلاش کنیم این موقعیت را ارتقا ببخشیم.

جمعی از هنرمندان خوشنویس در حاشیه آیین اختتامیه ششمین دوسالانه خوشنویسی که در کنار عمارت تاریخی چهلستون قزوین واقع در مجموعه عالی قاپو برگزار شد، مشغول خطاطی بودند.

استاد غلامحسین امیرخانی رییس انجمن خوشنویسان ایران و گنجینه زنده کشور در میراث ناملموس ملی نیز به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت و در کنار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جوایز درنظر گرفته شده را به برگزیدگان این رخداد هنری و فرهنگی تقدیم کرد.

در جریان این مراسم از کتاب های " زندگی و آثار خوشنویسان قزوینی" اثر مهدی نورمحمدی و کتاب آثار پنجمین دوسالانه خوشنویسی ایران و همچنین ثبت رسمی خط سیاق و آهار مهره کاغذ و پارچه به نام قزوین رونمایی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان این سفر دوبار به شکل جداگانه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود و از ماموریت ویژه صندوق هنر برای پیگیری موضوع بیمه خبرنگاران خبر داد.

سفر وزیر فرهنگ به دیار مینودری و حضور در دوسالانه خوشنویسی

ششمین سالانه ملی خوشنویسی در قزوین با گرامیداشت یاد هنرمند برجسته این رشته "میرزا محمد حسین سیفی قزوینی" ملقب به عماد الکتاب برگزار شد، فیلم کوتاهی از زندگی این هنرمند خوش ذوق قزوینی نیز در حاشیه این مراسم برای حاضران به نمایش درآمد که مورد توجه و دقت ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

در این مراسم از دو استاد مطرح خوشنویسی "محمد سلحشور" و "عباس پارسی مهر" تجلیل شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به شرایط جسمی استاد پارسی مهر خود به پایین جایگاه رفت و جوایز در نظر گرفته شده را به این هنرمند خطاط تقدیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دوسالانه خوشنویسی از نمایشگاه آثار برگزیده این رخداد در مجموعه تاریخی عالی قاپو قزوین بازدید کرد.

سفر وزیر فرهنگ به دیار مینودری و حضور در دوسالانه خوشنویسی

در این مراسم همچنین از تمبر اختصاصی ششمین دوسالانه خوشنویسی ایران با  زدن مهر و یادداشت یادگاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

بازدید از کاروانسرای سعدالسلطنه و مسجد النبی(ص) قزوین از دیگر برنامه های سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان بود که با هدف آشنایی بیشتر این عضو هیات دولت با آثار تاریخی و فرهنگی این دیار کهن انجام شد.

دیدار با آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین و استاندار قزوین حسن ختام برنامه های سفر یکروزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قزوین بود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سفر به قزوین را اگرچه کوتاه اما پربار دانست و جایگاه این دیار را در عرصه فرهنگ و هنر و تاریخ ایران زمین والا و قابل توجه خواند.

در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان قزوین محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد وی را همراهی می کرد.

نظر شما