شناسهٔ خبر: 50202614 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اولویت لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی با اولویت لایحه رتبه‌بندی معلمان موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس با ۱۶۸ رای موافقت کردند که بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در اولویت قرار بگیرد.
برهمین اساس محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که این لایحه در دستور هفته جاری مجلس قرار می‌گیرد.
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم و نماینده متقاضیان در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی معلمان در ابتدای بررسی این موضوع در مجلس شورای اسلامی گفت: جایگاه ارزشمند معلمان و فرهنگیان بر کسی پوشیده نیست و نمایندگان به این جایگاه ارزشمند توجه دارند. ما نمایندگان، مدیران و همه مسئولین مدیون زحمات معلمان هستیم، اما آنچه که امروز مطرح است موضوع لایحه رتبه‌بندی می‌باشد. از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و آقای مولوی نماینده آبادان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل تلاش‌هایی که برای این لایحه داشتند تشکر می‌کنم. تلاش زیادی در مجلس انجام شد که این موضوع اکنون به این مقطع برسد.
وی ادامه داد: اما امروز درخواست داریم که این لایحه در اولویت قرار بگیرد. در قانون بودجه ۱۴۰۰ در بند «و» تبصره ۲ پیش‌بینی‌های لازم و بودجه لازم برای اجرای این رتبه‌بندی اختصاص داده شده است. این موضوع باید از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شد ولی با توجه به این‌که قانون لازم وجود نداشت و لایحه دولت هم دیر رسید متاسفانه این کار انجام نشد این قانون سریعا باید تصویب شود تا حداقل شاهد اجرای آن برای نیمه دوم سال باشیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما باید برای این موضوع در بودجه سال ۱۴۰۱ هم ردیف مشخص کنیم اگر این اتفاق رخ ندهد قانونی نداشته باشیم برای سال ۱۴۰۱ و شش ماهه دوم سال جاری مشکل خواهیم داشت. نمایندگان همکاری کنند که تکلیف لایحه روشن شود تا این موضوع هم در شش ماهه دوم سال اجرایی شود و هم برای سال آینده. اکنون بحثی در خصوص گزارش کمیسیون مطرح نیست در زمان خودش هم به آن ورود می‌کنیم اگر این گزارش ایرادی داشته باشد در بررسی جزییات آن را اصلاح خواهیم کرد. آنچه امروز در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود حفظ شأن و منزلت معلمان خواهد بود نگاه مجلس شورای اسلامی به آموزش و پرورش در حال تغییر است با توجه به سخنان رئیس جمهور نگاه دولت هم از نگاه هزینه‌ای به نگاه سرمایه‌ای در حال تغییر می‌باشد چرا که به هر میزان در این حوزه هزینه کنیم سرمایه گذاری است.

نادران: دولت لایحه رتبه‌بندی معلمان را پس بگیرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی معلمان از دولت خواست لایحه رتبه‌بندی را به دلیل بار مالی باز پس گیرد و در کنار مجلس شورای اسلامی محدوده مالی آن را مشخص کند.

 الیاس نادران در مخالفت با تقاضای برخی از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس گفت: بار مالی این موضوع باید پیش بینی شده باشد وقتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حال بررسی بود دوستان در مجلس پیش بینی‌هایی انجام دادند و قرار شد برای معادل آن بار مالی برنامه داشته باشند اما امروز گویا بار مالی ۱۰ برابر آن چیزی می‌باشد که در بند «و» بودجه آمده بود.

وی اضافه کرد: اگر تکلیف بار مالی این لایحه روشن نشود اگر محدوده اعتبارات را مشخص نکنیم وعده‌ای خواهیم داد که اجرایی نخواهد شد. مانند موضوع اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که گفتند این مشکل با ۳۰۰۰ میلیارد تومان حل می‌شود اما امروز گفته‌اند که کسری ۱۰ هزار میلیارد تومانی وجود دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس و دولت باید محدوده هزینه‌ها را مشخص کند، دولت و مجلس شورای اسلامی باید تصمیم مشترکی اتخاذ کنند و معتقدم دولت فعلا لایحه را پس بگیرد و مجلس بار مالی آن را مشخص و درباره منابع تصمیم‌گیری کنند. نباید در این حوزه عجله کرد چرا که عجله کردن در این موضوع باعث ایجاد مطالبه و قرار گرفتن چندین میلیون فرهنگی در مقابل نظام می‌شود.

در ادامه رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اظهارات نادران و در موافقت با در اولویت‌ قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: امروز نگاه فرهنگیان کل کشور به نمایندگان مجلس است، به این موضوع توجه کنید که مخالفان، نمایندگان محترم تهران هستند چرا که ارتباط آنها با جامعه فرهنگی کم می‌باشد.

وی اضافه کرد: در خصوص بار مالی که می‌گویند باید توجه کنیم که حقوق کل آموزش و پرورش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است چگونه از بار مالی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی می‌گویند؟ چگونه است که مدیر، مدیرکل، وزیر و مرجع تقلید تعلیم و تربیت داده می‌شود؟ با دستان همین فرهنگیان یعنی طلایه‌داران تعلیم و تربیت. دلیل این مخالفت‌ها چیست؟ جامعه فرهنگیان از ما توقع دارند. ۱۰ سال است ما به دنبال این بحث می‌باشیم چرا نمایندگان تهران با این موضوع مخالفت می‌کنند؟

نوروزی عنوان کرد: منظور من تمام نمایندگان تهران نیست بلکه نمایندگانی است که مخالف این اولویت قرار گرفتن هستند چرا که با مشکل آموزش و پرورش در شهرستان‌ها و مدارس آشنا نیستند و نگرانی معلم‌ها را درک نمی‌کنند. باید تلاش کنیم آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه پویا و فعال باشد. در کشورهای موفق جهان معلم جایگاه اول را دارد ابتدا معلم و بعد پزشک. آقای نادران و توانگر چرا مخالفت می‌کنید؟

وی در پایان اظهار کرد: معلم دغدغه و مشکل دارد معلم در تامین معیشت نباید مشکل داشته باشد از شما می‌خواهم که به این اولویت قرار گرفتن رای بدهید.

جنجال بر سر لایحه رتبه بندی معلمان!

در جریان بررسی اولویت لایحه رتبه بندی معلمان برای دقایقی جو مجلس متشنج شد.

عد از گذشت یک هفته از تقاضای جمعی از نمایندگان برای بررسی با اولویت لایحه رتبه یندی در مجلس امروز این درخواست در جلسه علنی مورد رسیدگی و تصویب قرار گرفت؛ لذا با موافقت نمایندگان و طبق گفته رئیس مجلس جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان هفته جاری در دستور صحن علنی قرار می گیرد.

تقاضای بررسی با اولویت این لایحه را احمدامیرآبادی فراهانی نماینده قم بیان کرد و گفت: تصویب این لایحه به معنای انجام کار انقلابی است و نگاه مجلس و دولت به معلمان را تغییر می دهد.

الیاس نادران نماینده تهران در مقام مخالف این لایحه را دارای بار مالی خواند و گفت که پیش بینی های لازم برای تامین اعتبار آن انجام نشده است.

سپس نوبت به اظهارات رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول به عنوان موافق اولویت رسید که بخشی از صبحتهای او باعث ایجاد تنش در مجلس شد. او گفت که «چهار نماینده تهران به عنوان مخالف ثبت نام کردند دلیلش آن است آنها در متن مردم حضور ندارند و از دغدغه مردم بی خبرند.» همین صبحتهای نوروزی باعث شد تعدادی از نمایندگان تهران از جمله آنها مجتبی توانگر، مالک شریعتی و علی خضریان با در دست داشتن آبین نامه خواستار بیان تذکر با استناد به ماده ۷۵ شوند.

با پایان صبحتهای نوروزی، رییس مجلس به مالک شریعتی نماینده تهران اجازه بیان تذکر داد که او گفت: این چه استدلالی است که  می گوید چهار نماینده تهران به عنوان مخالف صبحت کرده به همین دلیل نمایندگان تهران حرف فرهنگیان را نمی فهمند اکنون ما با یک موضوع کشوری، مالی و اقتصادی و بودجه ای روبه رو هستیم.

وی افزود: پدر و مادرم بازنشسته آموزش و پرورش و فرهنگی هستند و برادرانم معلم بودند در خانواده فرهنگی بزرگ شدم و دغدغه آنها را لمس کردم اما بحث بر سر این است که نباید با یک رفتار غیرمنطقی و غیرکارشناسی کشور را دچار دومینیوی سقوط در اقتصاد کنیم؛ چرا بحث را به سمت موضوعات پوپولیستی و غیرکارشناسی می کشانید؟ من با رتبه بندی مخالف نیستم اما باید منابع اجرای آن مشخص شود نه اینکه مثل اتفاق یارانه احمدی نژاد رخ دهد که به مردم ۴۵ هزار تومان یارانه دادند اما ۴۵۰ هزار تومان از جیب آنها برداشت کردند.

وی گفت: نباید  اجازه انجام چنین کار غیر کارشناسی داد از رئیس جلسه می خواهم به این موضوع با دقت رسیدگی کند.

بلافاصله بعد از صبحتهای شریعتی درخواست بررسی خارج از نوبت لایحه رتبه بندی به رای گذاشته شد و نمایندگان موافقت کردند این لایحه با اولویت مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: سرانجام تلاش معلمان برای افزایش حقوقها

واکنش نماینده مجلس به مشکلات فرهنگیان

مصوبات جدید مجلس درباره رتبه بندی معلمان شامل چه مواردی می شود؟

نظر شما