شناسهٔ خبر: 50200614 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

با هدف افزایش همکاری ها صورت گرفت؛

امضای تفاهم نامه همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی و آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی

تفاهم نامه همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و آموزش و پرورش استثنائی استان در راستای افزایش تعاملات فرهنگی، امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، در راستای افزایش تعاملات فرهنگی بین اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و اداره آموزش و پرورش استثنائی استان تفاهم نامه همکاری با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان و مهدی قاسمی پور، مدیران دو مجموعه امضا شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اجرای بخشی از تفاهم نامه در کتابخانه های عمومی استان، گفت: امروز کتابخانه های عمومی به عنوان مراکز اجتماعی محسوب می شوند. به عبارتی مکان آموزشی و فرهنگی سوم بعد از خانه و مدرسه هستند و می توان از کتابخانه ها به عنوان مرکز غیررسمی آموزش و پرورش در حوزه های مهارت آموزی، تربیتی و ... نام برد.
 

وی با اشاره به ارتباط مستقیم آموزش و پرورش استثنائی با افراد نیازمند خدمات خاص، افزود: می توان از ظرفیت کتابخانه های عمومی به عنوان فضاهایی برای ادامه و تکمیل رسالت اداره کل کتابخانه های عمومی استان استفاده کرد. به طور مثال شاید یکی از مهم ترین مسائل موجود در جامعه فرهنگ سازی نحوه برخورد با آن ها باشد که می توان با برگزاری وبینارها و کارگاه های روانشناختی و روانشناسی در مجموعه کتابخانه ها بخشی از این مساله را بر طرف کرد.
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی تولید محتوا برای دانش آموزان استثنائی را مهم دانست و آمادگی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی را در راستای تولید محتوا برای دانش آموزان با نیازهای خاص اعلام کرد.

در ادامه مهدی قاسمی پور، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۳% از افراد جامعه دارای نیازهای خاص هستند، گفت: یکی از سیاست ها و رسالت های آموزش و پرورش استثنائی تمرکز بر روی مشارکت سایر دستگاه های اجرایی در رشد همه جانبه نظام تعلیم و تربیت به ویژه برای دانش آموزان استثنائی است.
 

وی با بیان اینکه اداره کل کتابخانه های عمومی استان یکی از مراکز مهم است که می تواند به جامعه دانش آموزی با نیازهای خاص کمک کند، افزود: اقدام زیبای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت عضویت رایگان دانش آموزان استثنائی در کتابخانه ها، راه اندازی بخش نابینایان در کتابخانه های استان مانند کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) و دکتر شریعتی مشهد و سایر شهرستان ها و اختصاص منابع برای این گروه از افراد در جشنواره کتابخوانی رضوی نشان از توجه و دغدغه مند بودن این نهاد نسبت به دانش آموزان استثنائی است.
 

مهدی قاسمی پور با بیان اینکه هدف ما مهارت آموزی و مهارت پروری در دانش آموزان استثنائی است، گفت: دانش آموزان استثنائی نیاز به منابع خاص با توجه به وضعیت خود دارند و متاسفانه میزان تولید محتوا اعم از کتاب های بریل، گویا و ... جوابگوی این نیازها نیست. اداره کل کتابخانه های عمومی استان به عنوان یکی از ارگان های فرهنگی اصلی در این حوزه می تواند با ایجاد حس ترغیب و مشارکت در نویسندگان و انتشارات در مسیر تامین نظام برنامه درسی غیررسمی برای اجرای کیفی برنامه درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه همراه و همگام ما باشد.

گفتنی است، طی تفاهم نامه دو دستگاه مقرر شد اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان در خصوص متناسب سازی فضا و تجهیزات کتابخانه ها متناسب با نیازهای دانش آموزان با نیازهای ویژه با درخواست کارشناسان اداره استثنایی، تخصیص فضای ویژه و مناسب دانش آموزان با نیازهای ویژه در برخی از کتابخانه های عمومی استان،برگزاری نشست های تخصصی کتاب خوان، نقد و بررسی کتاب و برگزاری مراسم رونمایی از کتاب با حضور نویسندگان و مولفان، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی و استفاده از لوگوی آموزش و پرورش استثنایی در تبلیغات، برگزاری جلسات گفتگوی اجتماعی با محوریت وظایف طرفین، اطلاع رسانی برنامه های هفته کتاب به اداره آموزش وپرورش استثنایی، عضویت سراسری رایگان دانش آموزان تحت پوشش در کتابخانه های عمومی استان، در اختیار قرار دادن استودیوکتاب جهت تولید محتوای صوتی آموزشی، اقدامات لازم را انجام دهد.

در مقابل آموزش و پرورش استثنائی استان نیز کمک فکری و ارائه ایدهای  علمی و اجرایی جهت مناسب سازی کمی و کیفی کتابخانه های استان در راستای سند تحول بنیادی و متناسب با گروهای دانش آموزان با نیازهای ویژه، برگزاری مسابقات هنری، فرهنگی، علمی برای عموم دانش آموزان در راستای آموزش و پرورش فراگیر، فراهم آوردن شرایط مناسب و اطلاع رسانی مطلوب جهت استفاده معلمین، دانش آموزان و اولیا از امکانات کتابخانه‌های  عمومی استان،  معرفی معلمان و دانش آموزان علاقه مند به تولید محتوا در راستای مداخله به هنگام با توجه به ظرفیت کتابخانه‌ها جهت پیشگیری از معلولیت‌ها در جامعه، معرفی معلمان و دانش آموزان جهت برگزاری نشست کتابخوانی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه، برگزاری دوره دانش افزایی نهضت بریل آموزی و زبان اشاره برای پرسنل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، معرفی کتابخانه‌های متناسب سازی شده برای دانش آموزان استثنایی و والدین آن ها جهت بهره مندی از خدمات کتابخانه، معرفی افراد متخصص جهت عضویت در کارگروه‌های تخصصی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برای تدوین، اصلاح و تالیف کتب و مقالات تخصصی آموزش و پرورش استثنایی استان همکاری های لازم را داشته باشد.

همچنین مدت این تفاهم نامه از مهر ماه سال ۱۴۰۰ به مدت سه سال شمسی معتبر است.
 


 


 


 

نظر شما