شناسهٔ خبر: 50167610 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس: واکسیناسیون در کاهش کرونا موثر بود

میزان کارایی واکسن ها با توجه به اپیدمی گونه‌های مختلف ویروس، کاملا متفاوت است و نمی توان در این آنالیز اولیه به طور دقیق با هم مقایسه کرد.

صاحب‌خبر -

مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس در پی انتشار مطالبی در خصوص اعلام نتایج پژوهش مرتبط با میزان کارایی واکسن های مختلف علیه کرونا تاکید کرد: واکسیناسیون در کاهش کرونا موثر بود.

در این بیانیه که نسخه ای از آن جمعه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: مهمترین هدف در واکسیناسیون علیه کرونا در جهان، کاهش موارد شدید منجر به بستری و مرگ ناشی از بیماری است که در همین نتایج اولیه نیز به خوبی مشخص شده و تقریبا تمامی واکسن های مورد مطالعه به این هدف رسیده اند.
دکتر «محسن مقدمی» سرپرست گروه تحقیقاتی سیاستگذاری سلامت فارس که این بیانیه به امضای وی رسبده است، یادآور شد: میزان کارایی واکسن ها با توجه به اپیدمی گونه‌های مختلف ویروس، کاملا متفاوت است و نمی توان در این آنالیز اولیه به طور دقیق با هم مقایسه کرد.
در این بیانیه آمده است: واکسیناسیون سینوفارم در پیک اپیدمی دلتا بوده و بقیه واکسن ها در زمان های دیگر تزریق شده است و به همین دلیل برای مقایسه دقیق تر به آنالیز نهایی به روش کوهورت در طی ماه های بعدی نیاز دارد.
مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس تصریح کرده است:بر خلاف آنچه برخی شبکه های معاند به آن پرداخته اند، انجام واکسیناسیون کشوری استراتژی بسیار کارآمدی برای مقابله با بیماری کووید۱۹ در کشور بوده و نتایج آن را در کاهش قابل ملاحظه موارد شدید منجر به بستری و مرگ، علی رغم موج سهمگین واریانت دلتا در کشور شاهد هستیم و همچنین برای قضاوت هر پژوهشی باید منتظر داوری علمی مقاله و چاپ آن در مجلات علمی معتبر باشیم.

نظر شما