شناسهٔ خبر: 50139002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مالی: آماده بودیم تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران را لغو کنیم

ایرنا نوشت:رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اذعان کرد ایران تا زمانی که آمریکا از توافق برجام خارج نشده بود، به تعهدات خود در برجام عمل می کرد.

صاحب‌خبر -

ماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که روز چهارشنبه به وقت محلی در اندیشکده کارنگی سخن می گفت، افزود اگر دولت پیشین آمریکا از برجام خارج نشده بود ما در این نقطه نبودیم.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شد دولت بایدن پیشنهاداتی را مطرح کرد که اگر ایران وارد مذاکره می شد و به تفاهم می رسیدیم تمام تحریم هایی که با برجام در تناقض یا ناسازگار بودند، به سرعت لغو می شدند بنابراین از نظر اعتماد سازی این مهمترین اقدامی بود که دولت بایدن می توانست آن را انجام دهد.

رابرت مالی تصریح کرد مهمترین اقدام اعتمادسازی این بود که ما به ایران بگوییم آماده ایم تمام تحریم های وضع شده در دولت ترامپ را که ناسازگار با برجام بودند، لغو کنیم و این مساله ای است که امروز نیز با آن روبرو هستیم.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درعین حال برغم اعتراف به نقض برجام از سوی واشنگتن مدعی شد که فکر می کنم ایرانی ها باید انتخاب کنند می خواهند به این مسیر بازگردند یا راه دیگری را انتخاب می کنند.

رابرت مالی مدعی شد که به دلیل مخالفت با ارتباط مستقیم با آمریکا، مذاکرات آنگونه که باید پیش نرفت. مذاکره غیرمستقیم روش مناسبی نبود زیرا باعث بروز سو تفاهم و تاخیر می شد و در طول شش دور مذاکرات ما با تمام این مشکلات مواجه شدیم.

وی در ادامه ادعاهایش گفت که مذاکرات بسیار خسته کننده و ناامید کننده بود زیرا بدون مذاکرات مستقیم، رفع موانع مشکل است. هنوز امیدواریم که ایرانیها علاقه مند به مذاکره با ما باشند این به معنی امتیاز دادن به آمریکا نیست بلکه به نفع دیپلماسی است و برای بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجامی لازم است.

311311

نظر شما