شناسهٔ خبر: 50120510 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

بازار خودرو در فاز انتظار آزادسازی واردات در رکود به سر می‌برد

خواب عمیق در بازار خودرو

از ابتدای هفته جاری قیمت دلار بر مدار کاهشی قرار گرفت به‌طوری‌که دوشنبه، ۱۹مهرماه، در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز کاری قبل از آن با ۳۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۸۹۵ تومان داد و ستد شد.

صاحب‌خبر -

تعادل |

از ابتدای هفته جاری قیمت دلار بر مدار کاهشی قرار گرفت به‌طوری‌که دوشنبه، ۱۹مهرماه، در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز کاری قبل از آن با ۳۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۸۹۵ تومان داد و ستد شد. کاهش نرخ ارز همواره حامل سیگنال کاهشی برای بازار خودرو بوده، اما رصد قیمت‌ها در سایت‌های خودرویی و فضای مجازی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و قیمت‌ها به روال چند روز گذشته همچنان با ثبات همراه بوده است. البته اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت معتقد است، قیمت‌های اعلامی در سایت‌های خودرویی همچنان بالاست، این در حالی است که خرید و فروش‌ها در بازار به صفر رسیده است. فعالان بازار خودروهای خارجی نیز از ثبات قیمت‌ها و رکود عمیق بازار خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد، با توجه به اخبار مثبت و منفی واصله از نوسانات بازار ارز و همچنین مشخص نشدن وضعیت واردات خودرو، خریدها به حداقل رسیده و خریداران منتظرند تا نتیجه کار را ببینند. در همین حال برخی هم از بی‌برنامگی متولیان امر برای ساماندهی صنعت خودرو انتقاد می‌کنند، ومعتقدند که صنعت خودرو سردرگم و بلاتکلیف مانده‌است. 

     از بازار خودرو چه خبر؟ 

بررسی روند قیمت‌ها در بازار خودرو از افزایش یک میلیون تومانی قیمت خودرو پراید ۱۳۱ در ۲۴ ساعت گذشته حکایت دارد؛ این خودرو در حال حاضر در بازار به قیمت ۱۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. گفتنی است که پراید ۱۱۱ از روز گذشته تاکنون بر روی قیمت ۱۵۴ میلیون تومان ثابت مانده است و پراید ۱۳۲ نیز در این مدت بر روی قیمت ۱۳۳ میلیون تومان ثابت مانده است و پراید ۱۵۱ مدل ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز در ۲۴ ساعت گذشته به ترتیب بر روی قیمت‌های ۱۴۷ و ۱۵۴ میلیون تومان ثابت مانده‌اند.در میان خودروهای گروه پژو نیز پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ در ۲۴ ساعت گذشته افزایش قیمت ۰.۲۳ درصدی را تجربه کرده است و این خودرو در حال حاضر ۴۴۰ میلیون تومان قیمت خورده است. گفتنی است که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ در این مدت بر روی قیمت ۲۳۵ میلیون تومان ثابت مانده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت بر روی قیمت ۲۴۷ میلیون تومان ثابت مانده است. در میان خودروهای سمند نیز این افزایش قیمت‌ها در خودرو LX‌، EF۷ دوگانه سوز مدل ۱۴۰۰ رخ داده است و این خودرو در ۲۴ ساعت گذشته ۰.۷۱ درصد گران شده است و در حال حاضر ۲۸۲ میلیون تومان قیمت خورده است. گفتنی است که سمند LX ساده مدل ۱۳۹۹ در ۲۴ ساعت گذشته بر روی قیمت ۲۲۸ میلیون تومان ثابت مانده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت بر روی قیمت ۲۴۵ میلیون تومان ثابت مانده است.

     خواب عمیق در بازار خودرو 

 زمینه، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت به «ایرنا » گفت: قیمت‌های اعلامی در سایت‌های خودرویی همچنان بالاست، این در حالی است که خرید و فروش‌ها در بازار به صفر رسیده است. «سعید موتمنی» بیان‌داشت: با توجه به اینکه معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود، نمی‌توان از قیمت‌ها سر در آورد، به عنوان مثال هر دستگاه رنو کولئوس در سایت‌ها تا ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما اندک معاملات این خودرو در بازار تا سقف ۲.۲ میلیارد تومان بوده است. به گفته او، با توجه به اخبار مثبت و منفی واصله از نوسانات بازار ارز و همچنین مشخص نشدن وضعیت واردات خودرو، خریدها به حداقل رسیده و خریداران منتظرند تا نتیجه کار را ببینند. موتمنی ادامه‌داد: این در حالی است که فروشنده خودرو در بازار هست، اما خریداران به‌طور طبیعی زمان خرید خود را تا ثبات نسبی بازار و نرخ ارز به تعویق می‌اندازند. او ادامه داد: روز گذشته قیمت دلار تا کانال ۲۶ هزار تومان پایین آمد و این اتفاق بار دیگر بازار را در رکود فرو خواهد برد، اما اگر ثبات نرخ را در این کانال شاهد باشیم معاملات جانی تازه خواهد گرفت.

این مقام صنفی یادآور شد: مشتریان در یک سال گذشته نرخ‌های متفاوتی برای دلار از ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۸ هزار تومان و اکنون در کانال ۲۶ هزار تومان را تجربه کرده‌اند و تا زمانی که ثباتی حداقل چند هفته‌ای شاهد نباشیم، معاملات راه نخواهد افتاد. فعالان بازار خودروهای خارجی نیز از ثبات قیمت‌ها و رکود عمیق بازار خبر می‌دهند. «کوروش طواحن» نمایشگاه‌دار در شمال تهران در گفت‌وگو با ایرنا از بی‌تاثیر بودن روند کاهشی نرخ ارز بر قیمت‌ها گفت و افزود: اکنون هیچ معامله و خرید و فروشی در بازار شاهد نیستیم. وی با بیان اینکه برآیند تحولات سیاسی و اقتصادی از جمله اخبار مثبت واصله از تحولات سیاسی بین‌المللی، کاهشی شدن نرخ دلار و نامشخص بودن وضعیت واردات خودرو، ثبات قیمت‌خودروهای خارجی را از ابتدای هفته در پی داشته، تصریح‌کرد: اکنون همه از خریدار و فروشنده در بازار دست نگه‌داشته‌اند تا نتیجه قطعی تحولات را شاهد باشند.

     بازار همچنان در رکود

در همین حال عبدالرضا عساکره رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی اهواز در خصوص وضعیت بازار خودرو و معلاملات آن در بازار اهواز، به «ایسنا» گفته است: بازار خودرو همچون ماه‌های گذشته در رکود قرار دارد‌، تاکنون بحث واردات خودرو نه به تایید رسیده و نه رد شده است و شرایط آینده بازار خودرو در انتظار تعیین تکلیف این قضیه قرار گرفته است. او با اشاره به اینکه معاملات در بازار خودرو قفل شده و مطرح شدن بحث آزادسازی واردات خودرو، بازار تمامی مدل‌های خودرو در کشور را در بلاتکلیفی قرار داده است، افزود: قیمت خودروهای خارجی کاهش نداشته است اما به دلیل قرار گرفتن مردم در بلاتکلیفی‌، معامله‌ای انجام نمی‌شود. قیمت خودروهای داخلی در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته و میزان معاملات در این خودروها نیز بسیار کم است. عساکره با اشاره به رکود بازار خودرو، عنوان کرد: هرساله در فصل پاییز به دلیل آغاز شدن فصل مدارس و سرما، بازار خودرو معمولا از رونق می‌افتد و میزان معاملات در این فصل کاهش می‌یابد اما در فصل زمستان و در آستانه عید نوروز، رونق خود را به دست می‌آورد و جان می‌گیرد. او با اشاره به قیمت خودروهای ایرانی و پلاک اروند در بازار اهواز نیز گفت: در حال حاضر پژو پارس ال ایکس ۳۱۰ میلیون تومان، پژو پارس سال ۲۸۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ۲۶۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۳۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۳۰ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۲۴۲ میلیون تومان، تیبا دو ۱۶۲ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۱۴۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی اهواز ادامه داد: هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ نیمه فول ۷۰۰ میلیون تومان، هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ نیمه فول ۶۵۰ میلیون تومان، هیوندای توسان ۲۰۱۸ نیمه فول ۶۶۰ میلیون تومان، هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ نیمه فول ۶۰۰ میلیون تومان، تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۸ فول حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، تویوتا لندکروزر ۲۰۱۸ فول ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و تویوتا پرادو ۲۰۱۸ فول دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بازار اهواز قیمت دارد.

     وزارت صمت منفعل عمل کرده

از سوی دیگر، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرویی در مورد تعدد سیاست‌گذاری‌ها در صنعت و بازار خودرو به «ایلنا» گفت: صنعت خودرو با معضلی به نام تعدد سیاست‌گذاران و متولیان مواجه است. شاهد هستیم که مجلس طرحی را برای تحدید یا گشایش صنعت خودرو پیش می‌برد، یا وزارت صمت، شورای رقابت و ... هریک اظهارنظرهایی می‌کنند. متاسفانه صنعت خودرو متولی‌های زیادی دارد که همین تعدد متولی و سیاست، بلاتکلیفی ایجاد می‌کند. او تاکید کرد: طبیعتا مهم‌ترین و اصلی‌ترین متولی صنعت خودور، وزارت صمت است. آقای وزیر از زمانی که روی کار آمده‌اند، وعده‌های بسیار سنگینی را داده‌اند البته همه این وعده‌ها برای سال‌های آتی است که برای تحقق آنها باید از الان شاهد یک سری از اقدامات باشیم. برای مثال تغییراتی در سیاست‌های خودرو و به ویژه در تدوین استراتژی صنعت خودرو ایجاد شود که متاسفانه وجود ندارد و هر کسی از راه می‌رسد در مورد صنعت خودروسازی اظهارنظر می‌کند. کریمی سنجری با بیان اینکه مذاکرات سیاسی می‌تواند یک روزنه امیدی باشد، افزود: در این بین طرح‌هایی به میان می‌آید که بیش از آنچه انتظار می‌رود تاثیر خود را در بازار می‌گذارند. برای مثال تصویب واردات خودرو در مجلس که هنوز تکلیف آن کاملا مشخص نیست و باید اصلاح شود اما تاثیر خود را می‌گذارد. همه اینها نشان می‌دهد که صنعت خودرو در حوزه سیاست‌گذاری سرگردان است. تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد ما نمی‌توانیم در بازار و صنعت خودرو آرامش داشته باشیم. این کارشناس خودرویی معتقد است که وزارت صمت به عنوان متولی اصلی صنعت خودرو باید استراتژی این صنعت را دست کم برای یک دوره زمانی چهارساله تدوین کند، تا مشخص شود در چهارسال آینده چه اتفاقی در صنعت خودرو خواهد افتاد و همچنین معین شود که برای حوزه‌هایی مانند نوآوری، کیفیت، واردات، قیمت، توسعه و... چه مسیری پیش رو خواهیم داشت. اگر وزارت صمت در حوزه خودرو منفعل عمل نکند و خیلی قوی سیاست‌گذاری کند، مهم‌ترین و اصلی‌ترین سیاست‌گذار خودرو خواهد بود و نقش دیگر نهادها مانند شورای رقابت و مجلس کمرنگ می‌شود. کریمی سنجری با انتقاد از عملکرد ادوار مختلف وزارت صمت تصریح کرد: وزارت صمت منفعل عمل کرده و بیشتر وزرا به یک سری شعارها و سخنرانی‌های معمولی بسنده کردند و اقدام موثر عملی در حوزه خودروسازی از خود نشان ندادند، به همین دلیل ما با وضعیت فعلی مواجه هستیم. او توصیه کرد: آقای وزیر برنامه‌های عملی خود را در دوره زمانی 4 ساله مشخص کرده و بر اساس آن چیدمان برنامه‌ها، متولیان، سیاست‌گذاری، اهداف و... خود را انجام دهد. این تنها راهی است که می‌تواند به مردم این نوید را دهد که ما دست کم با یک برنامه پایدار مواجه هستیم.

     صنعت خودرو سردرگم و بلاتکلیف است

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: این سردرگمی بیشترین تاثیر را در عدم تعادل بازار گذاشته است، اینکه قیمت‌ها ناپایدار است و همینطور افزایش می‌یابد، همیشه بین بازار، خودروساز و سیاست‌گذار اختلاف وجود دارد و خودرو از یک کالای مصرفی-سرمایه‌ای به یک کالای کاملا سرمایه‌ای تبدیل شده است؛ به این علت است که ما برنامه مشخصی در خودروسازی نداریم.  او ادامه داد: درست است که اقتصاد کشور بیمار است و تحت تاثیر کاهش درآمدهای ارزی، تحریم‌ها و عدم مشارکت بین‌المللی کل اقتصاد ما دچار مشکل است اما این همه ماجرا نیست و بخش زیادی از اشکالاتی که در خودروسازی وجود دارد به خاطر تعدد سیاست‌گذاری است. طبیعتا اگر این مشکل حل شده و یک برنامه 4 ساله ارایه شود به‌طوری که همه جنبه‌های موثر در بازار را در خود داشته باشد می‌تواند کمک کند. درست است که عواملی مانند تورم در آشفتگی بازار خودرو موثر است اما یک برنامه خوب می‌تواند اثر این عوامل را کاهش دهد. او با بیان اینکه ما هیچ برنامه‌ای نداریم و هنوز برنامه مشخصی از طرف آقای وزیر ارایه نشده است، تاکید کرد: البته یک سری وعده‌های سنگینی داده‌اند. برای مثال گفته شده که تا پایان چهار سال ما به تولید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو می‌رسیم یا کاری می‌کنند که صنعت خودرو افتخار ملی شود. اینها یک سری شعار و وعده است. برنامه‌ای که زمان و شاخص برای پایش آن داشته باشد هنوز منتشر نشده است.  به گفته کریمی سنجری، قطعا اگر این برنامه منتشر شود، آقای وزیر رفتار خود را با همه ذی‌نفعان بازار خودرو بر اساس آن تنظیم می‌کند. ولی متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر ما براساس یک سری رفتارهای پراشتباه دولت‌های قبلی مانند قرعه‌کشی، قیمت‌گذاری دستوری و... را اجرا می‌کنیم.

 

نظر شما