شناسهٔ خبر: 50110974 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اجرای طرح بومی‌سازی دانشگاه سالمندی در کشور

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: مدل بومی دانشگاه سالمندان به صورت پایلوت در دو شهر رفسنجان و زاهدان اجرایی شده است.

صاحب‌خبر -

محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طراحی دانشگاه سالمندان در کشور اظهار کرد: دانشگاه‌های سومین نسل سنی با هدف بازگرداندن افراد سالمند به جامعه و جلوگیری از تبعات منفی انزوای اجتماعی همچون گوشه‌گیری و افسردگی در دنیا راه اندازی شده است.

او ادامه داد: این دانشگاه در کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، انگلیس و هند راه اندازی شده است و افراد سالمند در این کشورها از برگزاری این دورهای توانمند سازی و مهارت آموزی استقبال خوبی کرده اند. در این دانشگاه استادان بازنشسته و کارشناسان حوزه سالمندی اقدام به آموزش حوزه های مختلف خواهند کرد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت بیان کرد: در کشورما نیز قرار شده تا دانشگاه سالمندان با هدف ارتقای مهارت های این افراد و آموزش خود مراقبتی و افزایش سطح سلامت افراد سالمند راه اندازی شود.

او افزود: حدود دو سال است که مدل بومی و ایرانی دانشگاه سالمندان طراحی شده است و به صورت پایلوت در دو شهر رفسنجان و زاهدان این دانشگاه در دوره های کوتاه مدت مختلف مانند سواد دیجیتال  و دوره های خود مراقبتی اجرایی شده است.

شتی گفت: شکاف بین نسلی در جامعه دیده می شود و همین موضوع باعث بروز افسردگی به خاطر تنهایی و عدم توانایی استفاده از وسایل مختلف در بین سالمندان شده است. به همین منظور برگزاری دوره های مختلف مهارت آموزی در دانشگاه سالمندان، باعث افزایش سواد سلامت افراد پیر خواهد شد و آنها را به نوعی از انزوا دور می‌کند.

او افزود: مدل ایرانی دانشگاه سالمندان در دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی و مطالعات لازم با اولویت نیازهای سالمندان کشورمان در این دانشگاه انجام شده است. این کار با مشارکت شهرداری و وزارت علوم انجام می شود و در حال حاضر مراحل آخر تهیه محتواهای آموزشی این دانشگاه در حال تدوین است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما