شناسهٔ خبر: 50092839 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عدم رویت طاعون نشخوارکنندگان در پارک ملی دریاچه ارومیه

در نتیجه پایشهای انجام شده ،تاکنون موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی دریاچه ارومیه مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی،  مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در تشریح این خبر گفت: با توجه به شرایط دسترسی به جزایر دریاچه ارومیه ، حالت قرنطینه ای براین مناطق حاکم است و هیچ دام اهلی و یا ناقلی قادر به ورود به این جزایر نیست.

 

نظری  افزود: از سال 1346 تا کنون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این پارک ملی مشاهده نشده ولی در منطقه مراکان به علت احتمال شیوع تدابیر خاصی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی های انجام شده با اداره کل دامپزشکی استان مقرر شده تاواکسیناسیون دامهای اهلی این منطقه و سایر مناطق حساس در اسرع وقت انجام شود .

نظری ادامه داد: پایش مناطق حساس ومناطقی که احتمال شیوع وجود دارد به صورت مداوم انجام می شود تا در حد امکان از شیوع بیماری در صورت مشاهده جلوگیری شود.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان "طاعون بزی" نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا می باشد که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می گردد.

نظر شما