شناسهٔ خبر: 50069261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طاعون نشخوارکنندگان در استان اردبیل گزارش نشده/ این بیماری به انسان منتقل نمی‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: تا امروز گزارشی مبنی بر شیوع طاعون نشخوارکنندگان در استان اردبیل نداشتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در روزهای اخیر خبر شیوع طاعون نوشخوارکنندگان در در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز نگرانی‌هایی از بابت شیوع این بیماری در استان‌های دیگر و استان اردبیل نیز ایجاد شد.

بهلول تکلوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اردبیل اظهار کرد: طی ساعات اخیر خبری مبنی بر شیوع طاعون نشخوارکنندگان در بین بز و‌ کل در استان البرز منتشر شده که تاکنون این بیماری در استان اردبیل گزارش نشده است.

وی افزود: این نوع بیماری در بین حیوانات، بیماری جدید و تازه‌ای نیست و در گذشته نیز بسیاری از کشورهای جهان همچون کشورمان شیوع این بیماری را تجربه کرده‌‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان در بین حیوانات، سرایت بسیار بالایی دارد و‌ می‌تواند در کمترین زمان ممکن تعدادی زیادی از حیوانات را مبتلا کرده و تلفات سنگینی را بر جای بگذارد ولی خوشبختانه این بیماری قابل سرایت به انسان نیست.

تکلوی ادامه داد: تنها راه مقابله با این نوع بیماری در بین حیوانات، واکسیناسیون است که با توجه به احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان، در طی ۶ ماهه اول سال‌جاری ۹۰۰ هزار و ۳۰۰ دام کوچک و بزرگ در سطح استان واکسینه شدند و‌ تاکنون ابتلای حیوانات به این نوع بیماری در استان گزارش نشده است.

وی بیان کرد: سازمان محیط زیست استان تعداد قابل توجهی حیوانات تحت حفاظت دارد که واکسیناسیون این حیوانات در برابر طاعون نشخوارکنندگان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: از عموم دامداران استان تقاضا داریم در طرح واکسیناسیون رایگان دام کوچک و بزرگ نهایت همکاری را داشته باشند و در رابطه با عدم ارتباط بین دام‌های خود و حیوانات وحشی اقدامات لازمه را به شکل جدی انجام دهند.

تکلوی بیان کرد: سال گذشته با واکسیناسیون بیش از یک میلیون دام کوچک و بزرگ در سطح استان اردبیل از شیوع طاعون نشخوارکنندگان جلوگیری شد.

گفتنی است؛ براساس سرشماری سال گذشته، حدود ۳۷۴ راس کل و بز در مناطق حفاظت شده جنوب استان اردبیل وجود دارد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

نظر شما